رویترز گزارش داد

منابع آگاه در کاخ سفید: رئیس جمهوری آمریکا تصمیم خود را درباره برجام گرفته است

تهران (پانا) - خبرگزاری رویترز به نقل از سه منبع آگاه در کاخ سفید اعلام کرده است که رئیس جمهوری آمریکا تصمیم خود را برای خروج از برجام گرفته است اما منابع دیگری نیز گفته‌اند احتمال باقی ماندن ترامپ در برجام وجود دارد.

کد مطلب: ۸۱۸۵۶۴
لینک کوتاه کپی شد
منابع آگاه  در کاخ سفید: رئیس جمهوری آمریکا تصمیم خود را درباره برجام گرفته است

این منابع گفته‌اند هنوز اینکه دونالد ترامپ بخواهد با چه سازوکاری خروج خود را اجرایی کند مشخص نیست.

با وجود این، منبع دیگری به این خبرگزاری گفته است که هنوز این شانس وجود دارد که ترامپ آمریکا را در یک توافق بین‌المللی که ایران پذیرفته است برنامه هسته‌ای خود را در قبال لغو تحریم‌ها محدود کند نگه دارد.

این منبع گفته است که حفظ اتحاد با فرانسه و نگاه داشتن اعتبار امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه که در هفته گذشته به دیدار ترامپ آمد و از او خواست در توافق بماند می‌تواند دلیل ماندگاری ترامپ در برجام باشد.

ترامپ باید درتاریخ 12 ماه می (22 اردیبهشت‌ماه) درباره ادامه تعلیق یکی از تحریم‌های رفع شده علیه ایران به موجب برجام (یا عدم انجام این کار) تصمیم بگیرد. در صورتی که او تصمیم به عدم تمدید این تحریم‌ها بگیرد، آمریکا عملاً از برجام خارج خواهد شد .

یکی از مقام‌های کاخ سفید گفت این احتمال وجود دارد ترامپ در نهایت راهی را انتخاب کند که به منزله «خروج کامل» از برجام نیست . با وجود این، این مقام آمریکایی قادر به تشریح اینکه چنین راهکاری چگونه خواهد بود، نبود .

مقام کاخ سفید همچنین گفت: «ترامپ بخش زیادی از راه خروج از برجام را پیموده، اما هنوز در این باره تصمیم نگرفته است. او آماده انجام این کار است، اما تا زمانی که رئیس‌جمهوری تصمیم نگیرد، چیزی نهایی نیست .«

دیگر مقام کاخ سفید هم گفته مشاوران ارشد ترامپ به صورت جدی با او درباره خارج نکردن آمریکا از برجام گفت‌وگو نمی‌کنند چون او مصمم به انجام این کار به نظر می‌رسد .

خبرگزاری رویترز نوشته ترامپ ممکن است از تعلیق تحریم‌ها خودداری کند اما با کلید زدن مکانیسم حل اختلاف در برجام به مایک پامپئو، وزیر امور خارجه جدید آمریکا زمان بیشتری برای مذاکره با اروپایی‌ها بدهد .

ساز و کار حل و فصل اختلافات میان طرف‌ها در بندهای 36 و 37 برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) تشریح شده‌اند .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار