درگفت‌وگو با پانا:‌

نایب رئیس انجمن انبوه‌سازان مسکن :‌ نگرانی از افزایش قیمت مسکن با کاهش نرخ سود تسهیلات خانه اولی‌ها وجود ندارد

تهران (پانا) - نرخ سود وام مسکن در بافت‌های فرسوده از ۸ به ۶ درصد و در سایر نقاط شهری از ۵/ ۹ به ۸ درصد کاهش پیدا کرده است. این چهارمین مرتبه کاهش نرخ سود وام یکم محسوب می‌شود.آنگونه که نایب رئیس انجمن انبوه‌سازان مسکن می‌گوید کاهش نرخ سود موجب تحریک اندک بازار مسکن می‌شود اما نگرانی از افزایش بهای مسکن به دلیل تحریک تقاضا از سوی خانه اولی‌ها وجود ندارد.

کد مطلب: ۸۱۸۰۳۴
لینک کوتاه کپی شد
نایب رئیس انجمن انبوه‌سازان مسکن :‌ نگرانی از افزایش قیمت مسکن با کاهش نرخ سود تسهیلات خانه اولی‌ها وجود ندارد

به گفته عشایری معاون وزیر راه و شهرسازی کاهش نرخ سود تسهیلات مسکن اولی‌ها به 6 درصد در بافت‌های فرسوده تا 15 اردیبهشت به بانکهای کشور ابلاغ می‌شود.

ایرج رهبر نایب رئیس انجمن انبوه سازان مسکن درگفت‌وگو با خبرنگار پانا اظهار کرد:‌ کاهش نرخ سود تسهیلات مسکن در بافت‌های فرسوده به عنوان یکی از فاکتورهای احیای بافت‌های فرسوده مطرح است و اگر وارد مراحل اجرایی شود می‌تواند بحث تامین مالی ساخت در این بافت‌ها را تامین کند اما احیای بافت‌های فرسوده که در قالب طرح بازآفرینی شهری در دست پیگیری است مشکلات دیگری نیز دارد از جمله تملک املاک، رفع معارضین و ورود به بافت‌های فرسوده از دیگر از مواردی است که باید برای اجرای این طرح تدابیر جدی‌تری اندیشیده شود.

رهبر با بیان اینکه نرخ سود تسهیلات مسکن اولی‌ها در بافت های غیرفرسوده نیز به میزان 1.5 درصد کاهش یافته است ، عنوان کرد:‌ کاهش نرخ سود تسهیلات مسکن اولی‌ها در بافت‌های غیرفرسوده شهرها به 8 درصد می‌تواند بر تحرک بازار مسکن موثر باشد.براساس طرح جامع مسکن سالانه به یک میلیون واحد مسکونی نیاز هست اما پرداخت تسهیلات از صندوق مسکن اولی‌ها محدود است، تا کنون بیش از 300 هزار نفر در این طرح ثبت نام کرده‌اند اما مطابق اذعان مسئولان سالانه 82 هزار فقره تسهیلات مسکن اولی اختصاص می‌یابد.

مسکن خانه‌اولی‌ها با نرخ سود 6 درصد کمبود عرضه مواجه است

نایب رئیس انجمن انبوه سازان مسکن هر چند سهم خانه‌اولی‌ها از کل معاملات خرید مسکن در تهران ۹ درصد است، اما دسته‌ای از آپارتمان‌ها در بازار که مقصد عمده خرید خانه‌اولی‌ها محسوب می‌شود با کمبود عرضه مواجه است.

وی افزود:‌ لازم است سیاست‌های تحریک عرضه مسکن که یک مورد آن ابتدای امسال با آغاز پرداخت وام ساخت بدون سپرده به شکل هدفمند اولویت دادن به ساخت و سازهای کوچک متراژ به اجرا درآمد، مدنظر متولی بخش مسکن قرار بگیرد.

وی در خصوص افزایش قیمت مسکن از دی ماه گذشته اضافه کرد:‌ قیمت مسکن در دی ماه سال گذشته با افزایش همراه شد اما این رشد در اسفند ماه متوقف شد و هنوز هم ادامه دارد و میانگین رشد قیمت 11.5 درصدی مسکن در شهرتهران وجود داشته است.

نایب رئیس انجمن انبوه‌سازان مسکن با اشاره به رشد تعداد معاملات مسکن در دی ماه سال 96، اظهار کرد:‌ رشد تعداد معاملات در اسفند متوقف شد و در فروردین امسال نیز تعداد معاملات مسکن نسبت به معاملات مسکن در فروردین 96 با کاهش 59 درصدی همراه شد.

مسکن آمادگی افزایش قیمت را دارد

رهبر با بیان اینکه بازار مسکن آمادگی افزایش قیمت را دارد، تصریح کرد:‌ برنامه ریزی‌ها باید به گونه ای باشد که موجب هجوم تقاضا و افزایش غیرقابل کنترل بازار مسکن نشود. هر ابزاری که موجب تحرک بازار شود می‌تواند رشد غیرمنطقی قیمت‌ها را نیز به دنبال داشته باشد و با رونق معاملات هیجان کاذبی در بازار ایجاد میشود که تقاضای واقعی مصرف نیست.

حضور دلالان در بازار مسکن به زیان اقتصاد مسکن است

رئیس انجمن انبوه‌سازان مسکن با بیان اینکه 50 درصد معاملات مسکن تقاضای سرمایه‌گذاری است ، تصریح کرد: باید برنامه‌ریزی برای تولید به گونه ای باشد که واحدهای ساخته شده به خریداران عرضه شود اما اکنون شرایط به گونه‌ای است که بیشتر معاملات با هدف کسب سود انجام می‌شود که برای اقتصاد مسکن زیان‌آور است.

وی اظهار کرد:‌ اگر تقاضای بازار مسکن به سمت تقاضای سرمایه‌ای حرکت کند اتفاقات ناخوشایند رشد قیمتی و عدم کنترل به وجود می‌اید و وقتی واسطه‌گران و دلالان وارد این بازار می‌شوند فضای کاذبی ایجاد می‌کنند که به زیان مصرف‌کنندگان واقعی بازار مسکن و تولیدکنندگان این بخش است.

رهبر تصریح کرد:‌ سیاستگذاران باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند که واسطه‌گران انگیزه واقعی برای حضور در بازار مسکن را نداشته باشند یا به تدریج میزان آنها کاهش یابد.

رشد تعداد پروانه‌‌های ساختمانی

وی با اشاره به رشد تعداد پروانه‌های ساخت پس از تحرک قیمتی در دی ماه 96 ، عنوان کرد: تعداد پروانه ‌های ساخت در دی ماه به میزان 11 درصد رشد یافته است اما این رشد برای نیازی که به عرضه مسکن وجود دارد ناکافی است و ثبات در تولید مسکن موجب می‌شود تا عرضه و تقاضای ساخت به طور مستمر وجود داشته باشد که هم تامین کننده نیاز مصرف‌کننده و هم تولیدکننده است.

رئیس انجمن انبوه‌سازان مسکن خاطرنشان کرد‌:‌ اگر طرح جامعی برای ساخت مسکن وجود نداشته باشد تحولات بازارهای واسطه‌ای ممکن است به بازار مسکن نیز منتقل شود.

وی با بیان اینکه به نظر می‌رسد بازار مسکن در شرایط رکود معاملات با افزایش اجاره همراه باشد، تصریح کرد:‌ در شرایط رکود معاملات مسکن تقاضا برای بازار اجاره افزایش می‌یابد و طبیعی است که با افزایش قیمت ها نیز همراه باشد.

مبلغ قسط بازپرداخت تسهیلات 80 و 160 میلیون تومانی در بافت فرسوده تحت تاثیر کاهش 2 واحد درصدی نرخ سود، 10 درصد کمتر می‌شود. در این حالت قسط ماهانه وام 80 میلیونی از 866 هزار تومان به 780 هزار تومان کاهش می‌یابد و قسط وام 160 میلیون تومانی نیز از یک میلیون و 732 هزار تومان به یک میلیون و 561 هزار تومان تبدیل می‌شود. به این ترتیب، قسط ماهانه بازپرداخت وام 80 میلیون تومانی تقریبا به قسط وام جعاله 20 میلیون تومانی نزدیک شده است که از این بابت باتوجه به قدرت خرید آن، به شکل نسبی، مبلغ قسط تا حدودی به سطح قابل قبول رسیده است.

این افزایش تقاضا به معنی تقویت تقاضای قطعی خرید مسکن در میان‌مدت است که نتیجه آن کمک به رونق معاملات مصرفی و تحریک جریان سرمایه‌گذاری ساختمانی است.

گفتنی است وام یکم در بافت فرسوده، علاوه‌بر خانه‌اولی‌ها به سایر متقاضیان خرید مسکن نیز پرداخت می‌شود. هدف از حذف شرط خانه‌اولی در بافت فرسوده، کمک به تغییر چهره اجتماعی محله‌های پایین، قدیمی و فرسوده شهرها از یک سو و ایجاد انگیزه در سازنده‌ها برای ورود به بافت و اجرای طرح‌های تخریب و نوسازی است. با این حال وام 6 درصد طبق آنچه در متن مصوبه شورای پول و اعتبار تصریح شده، در بافت فرسوده فقط به خانه اولی‌ها تعلق می‌گیرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار