مدیریت منابع آبی مشترک با کشورهای همسایه در دستور کار وزارت خارجه است

ساری (پانا) - معاون سیاسی امور خارجه درباره مدیریت منابع آبی مشترک با کشورهای همسایه تاکید کرد رایزنی در این باره در دستور کار وزارت امور خارجه قرار دارد.

کد مطلب: ۸۱۸۰۱۹
لینک کوتاه کپی شد
مدیریت منابع آبی مشترک با کشورهای همسایه در دستور کار وزارت خارجه است

به گزارش فارس، عباس عراقچی صبح امروز در نخستین همایش راهبردهای منابع آب و چالش‌های زیست محیطی در دانشگاه کشاورزی مازندران با بیان اینکه این همایش و ابتکاری که در دانشگاه صورت گرفته بحث بسیار مهمی است، اظهار کرد: در موضوع آب، به یک آگاهی‌رسانی عمومی احتیاج داریم.

*وظایف سیاست خارجی در زمینه مدیریت منابع آب

وی با اشاره به تامین و مدیریت منابع آب افزود: به موضوع مدیریت آب که مهم‌ترین ارکان حیات است کمتر توجه می‌شود و وظایفی برای سیاست خارجی در این زمینه وجود دارد.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه خاطر نشان کرد: اولویت باید در مدیریت منابع آبی باشد که به شدت در این زمینه غفلت داریم و بدون هیچ مدیریتی در حال مصرف آب هستیم و به خاتمه منابع آبی نزدیک می شویم.

این مسئول با بیان اینکه قبل از انتقال و تامین آب، مدیریت منابع آب مطرح است، بیان گفت: بحث بر سر ملاحظه مجدد و بازبینی آزمایش سرزمینی است، غفلت‌های زیادی داشتیم و صنایعی که به آب نیاز دارند را در دل کویر برده‌ایم.

*شلختگی استفاده از منابع آبی در کشور وجود دارد

عراقچی با اشاره به اینکه باید نخست یک بازنگری در نحوه مصرف آب داشته باشیم، تصریح کرد: شاید در برخی مناطق باید الگوی زندگی عوض شود، حتما نیاز است بر روی اصلاح کشت کار کنیم، یکی از اولویت ها و کارهای اساسی بحث اصلاح کشت است.

وی افزود: 300 هزار چاه غیرمجاز در کشور وجود دارد و همچنین چاه‌های مجاز هم برداشت غیرمجاز دارند.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه با بیان اینکه شلختگی استفاده از منابع آبی در کشور وجود دارد و قانون‌های موجود اجرا نمی‌شود، خاطرنشان کرد: 400 میلیارد مترمکعب نزولات آسمانی در کشور وجود دارد که حدود 300 میلیارد آن تا تبخیر می‌شود که نمی‌توانیم آن را مدیریت و مهار کنیم.

وی در ادامه افزود: می‌توان سیستم‌هایی ابداع و از این نعمت خدادادی استفاده و مصرف آب را بهینه، کنترل و مدیریت کرد.

عراقچی با اشاره به جلوگیری از هدر رفت آب اظهار کرد: میزان بسیاری از آب هنگام انتقال از بین می‌رود، 90 درصد مصرف آب کشور آب کشاورزی است در هنگام انتقال این میزان زیادی از آب می‌رود.

*مدیریت منابع آبی مشترک با کشورهای همسایه

وی افزود: در این حوزه هم وزارت امور خارجه وظیفه دارد بحثی که داریم دیپلماسی آب با همین هدف تشکیل شده چگونه می‌توانیم به کشور در این زمینه کمک کنیم، تجربیاتی که در کشورهای دیگر وجود دارد را منتقل کنیم، تجربیات را باید گسترش داد و استفاده کرد

معاون سیاسی امور خارجه با اشاره به مدیریت منابع آبی مشترک با کشورهای همسایه بیان کرد: این امر در دستور کار وزارت خارجه قرار دارد و اداره مرزی در این زمینه فعال است و اصطلاح دیپلماسی آب های فرامرزی وجود دارد.

این مسوول با اشاره به مناقشه آبی خاطر نشان کرد: در برخی جاها در موضوع آب اختلاف دارند و به مراحل حاد رسیده باید موضوع آب را برای همکاری تبدیل کنیم نه منازعه.

عراقچی با اشاره به دیپلماسی انتقال آب افزود: نباید برای این موضوع حساب فوق‌العاده‌ای داشته باشیم چون غرب آسیا به سمت خشکسالی پیش می‌رود که باید مدیریت منابع آبی صورت گیرد، نمی‌توان در وضعیت خشکسالی از کشورهای دیگر انتظار داشت.

*کشت فراسرزمینی

وی افزود: ایده‌هایی در مورد انتقال آب از تاجیکستان وجود دارد اما به دلیل مسافت طولانی به نظر عملیاتی نیست.

معاون سیاسی امور خارجه با اشاره به کشت فراسرزمینی بیان کرد:کشت در مناطقی که آب زیادی وجود دارد انجام و به داخل کشور منتقل شود.

عراقچی در پایان با اشاره به کشت برنج در مازندران بیان کرد: اگر امروز تولید برنج در مازندران به لحاظ موضوع آب به صرفه نیست باید مدیریت صورت گیرد و فرهنگ استفاده درست مدنظر قرار گیرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار