در گفت‌وگو با پانا

صدراعظم نوری، عضو شورای شهر تهران تاکید کرد: ضرورت اصلاح قانون شوراهای شهر

تحقق همه آنچه مدنظر تدوین کنندگان قانون اساسی از نهاد شورا بود در چارچوب قانون فعلی امکان پذیر نیست

تهران (پانا) - رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران بر ضرورت اصلاح و بازنگری قانون شوراهای شهر تأکید کرد.

کد مطلب: ۸۱۷۹۷۴
لینک کوتاه کپی شد
صدراعظم نوری، عضو شورای شهر تهران تاکید کرد: ضرورت  اصلاح قانون شوراهای شهر

زهرا صدراعظم نوری در گفت‌وگو با پانا با تأکید بر لزوم اصلاح قانون شوراها گفت: با وجود اصلاحاتی که در طول زمان در قانون شوراها انجام شده اما به مرور کاستی‌های آن آشکار شده است. تحقق همه آنچه مد نظر تدوین کنندگان قانون اساسی از نهاد شورا بود در چارچوب قانون فعلی امکان پذیر نیست و این قانون نیازمند اصلاح است. در عین حال باید از رفتار فردگرایانه پرهیز کرد زیرا اصل و اساس شورا با این موضوع بیگانه است.

وی گفت: در اصل هفتم قانون اساسی، شوراها از ارکان تصمیم‌گیری و اداره امور کشور هستند و وقتی قانون اساسی در اصول کلی خود شورا را به عنوان ابزار تجلی اراده مردم و نهاد سیاسی تصمیم گیرنده مورد پذیرش قرار داده در اصول بعدی بیشتر به آن توجه کرده بر همین اساس فصل هفتم این قانون به شوراها اختصاص یافته است. در این فصل طی اصول یکصدم تا یکصد و ششم وظایف، چگونگی انتخاب و سایر مسائل مربوط به شوراها مشخص شده است.

صدراعظم نوری تصریح کرد: ذکر این نکته لازم است که در عین اینکه شورا باید با سایر سازمان‌ها هم ارتباط خوب و موثری داشته باشد و تا جایی که منافع شهروندان به خطر نیفتد با آن‌ها تعامل کند اما در عین حال باید جلوی نگاه حداقلی‌ به شورا هم گرفته شود تا قدرت و وظایف شورا زیر سوال نرود.

رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران افزود: نهاد شورا با آن درجه از اهمیت عقلی و اسلامی و این میزان از تأکید قانون اساسی بر نقش و ضرورت آن در اداره امور جامعه به دلایل مختلف در ۲۰ سال اول پس از پیروزی انقلاب چندان مورد توجه قرار نداشت به طوری که اولین انتخابات رسمی شوراها در چارچوب اجرای قانون اساسی روز هفتم اسفند ۱۳۷۷ یعنی ۲۰ سال بعد از پیروزی انقلاب در چارچوب برنامه توسعه سیاسی و گسترش نهادهای مدنی و مشارکت عمومی برگزار شد و حدود ۱۸۵ هزار نفر اعضای اصلی و علی البدل از سوی مردم برگزیده شدند و بالاخره در روز نهم اردیبهشت ۱۳۷۸ شوراهای شهر و روستا به طور رسمی دوره چهار ساله مسئولیت خویش را برای تحقق بخشی از حاکمیت مردم که عملی شدن آن در گرو فعالیت این نهاد است آغاز کردند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار