«مدیریت دانش» زمینه‌ساز ایجاد سازمانی متعالی است

ساری (پانا) - مدیرکل آموزش و پرورش مازندران گفت: یکی از شاخص‌های ارزیابی توسعه کشورها، برخورداری از نظام و فرایند کمی و کیفی فعالیت‌های آماری و به معنای دیگر، «مدیریت دانش» است.

کد مطلب: ۸۱۷۰۲۳
لینک کوتاه کپی شد
«مدیریت دانش» زمینه‌ساز ایجاد سازمانی متعالی است

عسکری نیکزاد در نشست با اعضای گروه راهبری سیستمی و مشاوران اداره کل آموزش و پرورش مازندران، با اشاره به طراحیِ در دست اقدام «سامانه راهبری و آمار اطلاعات اداره کل آموزش و پرورش مازندران» اظهار کرد: به منظور اجرای برنامه‌ها و سیاست‌های تدوین شده، در اداره کل آموزش و پرورش مازندران گروه فکری راهبری سیستمی آموزش و پرورش (رسا) تشکیل شد که یکی از وظایف آن استقرار مدیریت دانش و تبدیل «دانش ضمنی» که در قلمرو دانش شخصی، شناختی و تجربی قرار دارد به «دانش صریح» که جنبه عینی‌تر، عقلانی‌تر و فنی‌تر دارد مانند داده ها، خط مشی ها، روش ها، نرم افزارها، اسناد و... است.

او افزود: راهبری آمار و اطلاعات به عنوان یکی از قطعات اجرای این فرایند در دستور کار قرار گرفت تا آمار و اطلاعات به صورت سیستمی و تحلیلی راهبری شده و سامانه‌ای تحت همین عنوان در حال راه اندازی شود که می‌تواند اطلاعات توصیفی و تفسیری را در حداقل زمان ممکن برای تصمیم‌گیری در اختیار مدیریت قرار دهد.

نیکزاد سامانه رسا را بر پایه استقرار مدیریت دانش در سازمان و داشتن آمار و اطلاعات دانست و ادامه داد: طی فرایندی داده‌ها که می‌تواند مربوط به موضوعات مختلف باشد، به اطلاعات و اطلاعات به دانش تبدیل می‌شود و آنگاه بر اساس این دانش، تصمیم‌گیری می‌شود.

مدیرکل آموزش و پرورش مازندران افزود: به معنای دیگر تولید، ذخیره و عرضه دانش به همراه کاربردی شدن آن از مراحل اجرای این فرایند است و در اجرایی کردن آن الزاماتی مانند فرهنگ سازمانی، فرهنگ مشارکتی و ... مورد تاکید است.

نیکزاد ضمن بیان اینکه با داشتن آمار و اطلاعات درست، عملکرد واحدها و اداره‌ها ارزیابی خواهد شد، تصریح کرد: از اهداف نهایی طراحی این سامانه تمرکز و توجه بیشتر به بهبود و برنامه‌ریزی برای عملکرد بهتر در آینده و شناسایی ظرفیت‌ها و نقاط ضعف و قدرت کارکنان و رفع نقاط ضعف آنان است.

او در پایان تأکید کرد: با توجه به اینکه اداره کل آموزش و پرورش مازندران به عنوان یکی از اولین سازمان‌های پیشرو در استقرار این فرایند است، تدقیق و تعمیق در اجرا و ترسیم فرایندها ضروری است و طبیعتا زمان‌بر نیز خواهد بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار