طلاهای خوش‌رنگ بازی‌های آسیایی در کما؛ امروز و فردا بلای جان پرطرفدارها

تهران (پانا) – فوتبال، والیبال، و هندبال رشته‌هایی که طلای آنها می‌تواند برای کاروان ایران در بازی‌های آسیایی خوش‌رنگ‌تر باشد این روزها در بلاتکلیفی به سر می‌برند؛ به گونه‌ای که شاید این‌طور تصور شود که مدیران قید مدال برای این رشته‌ها در جاکارتا را زده‌اند.

کد مطلب: ۸۱۶۹۶۱
لینک کوتاه کپی شد
طلاهای خوش‌رنگ بازی‌های آسیایی در کما؛ امروز و فردا بلای جان پرطرفدارها

روزشمار تاریخ به بازی‌های آسیایی 2018 جاکارتا هر روز نزدیک و نزدیک‌تر می‌شود و کشورهای حاضر در این رقابت‌ها آخرین برنامه‌های آماده‌سازی خود را برای عملکرد بهتر انجام می‌دهند.

بنا بر اعلام کمیته برگزاری بازی‌های آسیایی 2018 جاکارتا قرار است در این رقابت‌ها 462 مدال طلا بین برترین‌های قاره کهن توزیع شود اما مانند هر سال مدال رشته‌های پرطرفدار تیمی مانند فوتبال، والیبال، بسکتبال و هندبال جایگاه ویژه‌ای دارند. هر چند در ارزیابی مدال‌ها یک واحد محسوب می‌شوند، ارزشی بالاتر از طلای سایر رشته‌ها دارند.

در حالی که اردوی تیم‌های ملی ایران در رشته‎‌‌های مختلف ورزشی از نوروز آغاز شده و آخرین مراحل انتخابی را سپری می‌کنند اوضاع در رشته‌ها تیمی ( به غیر از بسکتبال که دارای ثبات خوبی شده است ) رو به راه نیست و زمان به سرعت برای ایران در حال سپری شدن است.

فوتبال؛ جمعه هم گذشت

پس از شاهکار بزرگ مشترک کارلوس کی‌روش و نلو وینگادا که نتیجه فاجعه‌بار در بازی‌های آسیایی 2014 را رقم زد، ایران در گروه سه تیمی با حضور تیم‌های درجه چندم ویتنام و قرقیزستان سوم شد، نتوانست به مرحله حذفی راه یاید و پس از آن زمینه ناکامی در رسیدن به المپیک ریو فراهم شد؛ به نظر می‌رسید فدراسیون فوتبال ایران از گذشته خود درس گرفته و برای بازی‌های آسیایی 2018 برنامه ویژه‌ای داشته باشد.

در حالی که گزینه‌هایی مانند جواد نکونام، سیروس پورموسوی، زلاتکو کرانچار و ... برای هدایت تیم ملی امید ایران در رسانه‌ها نامزد شده بودند حمید استیلی به عنوان مدیر تیم امید معرفی شد تا کارهای مقدماتی را انجام دهد. هفته گذشته رسماً اعلام شد که سرمربی تیم ملی امید تا جمعه معرفی خواهد شد اما زمان از جمعه هم عبور کرد و سرمربی جدید تیم ملی امید ایران معرفی نشد.

البته بهانه برای این تأخیر مانند همیشه فراهم است؛ مسئولان معتقدند که اگر سرمربی تیم ملی را زودتر هم معرفی کنند عملاً با توجه به ادامه داشتن لیگ برتر نمی‌توانست اردویی برای تیم برگزار کند. فارغ از اینکه موضوع تیم ملی با باشگاهی متفاوت است، اردو تنها بخشی از کار یک سرمربی و کادر همکارانش است و بخش وسیعی از زمان به برنامه‌ریزی پیش از اردوها خواهد گذشت. شاید بتوان گفت تنها یک مربی آماتور می‌تواند تیم ملی یک کشور را تحویل بگیرد و چند روز بعد وارد اردو کند.

به هر صورت زمان از جمعه عبور کرده است و فعلاً هم خبری از تیم ملی امید نیست. البته باید امیدوار بود گزینه‌ای که معرفی می‌شود با کی روش هماهنگی کامل داشته باشد تا مرد اول پرتغالی فوتبال ایران روش همیشگی خود را دنبال نکند.

طلای والیبال فدای لیگ ملت‌ها

والیبال ایران روز به روز سطح توقعات را در بین اهالی ورزش بالاتر می‌برد و چیزی جز مدال برای مردم ایران از والیبال قابل قبول نیست. چهار سال قبل تیم ملی والیبال ایران پس از درخشش در لیگ جهانی به مدال طلای بازی‌های آسیایی رسید و در این دوره به عنوان مدافع عنوان قهرمانی پا به این رقابت‌ها خواهد گذاشت؛ اما امسال و در آستانه سه رویداد بزرگ «لیگ ملت‌های والیبال، بازی‌های آسیایی و مسابقات جهانی» به نظر می‌رسد که فدراسیون والیبال دفاع از عنوان قهرمانی آسیا را در برنامه‌های خود قرار نداده است.

ایگور کولاکوویچ با این استدلال که فشار در سه جبهه لیگ ملت‌ها، بازی‌های آسیایی و مسابقات جهانی برای ایرانی‌ها که یک سال از حضورش در ایران به عنوان سرمربی تیم ملی می‌گذرد به هیچ عنوان رضایت نمی‌دهد که تیم اول و بازیکنان اصلی ایران راهی بازی‌های آسیایی شوند و قرار شده است تیم ملی ب ایران به اندونزی برود.

اما موضوع جالب این است در حالی که حدوداً پنج ماه دیگر این مسابقات برگزار می‌شود نه تیم ب مشخص است و نه کادر فنی و نه بازیکنان!

هندبال در کما

اوضاع هندبال هم بهتر از فوتبال و والیبال نیست؛ هندبال ایران که در بازی‌های آسیایی 2010 به مدال نقره رسیده بود و در بازی‌های آسیایی 2014 به رده چهارم قناعت کرده بود، در سال اخیر روزهای وحشتناکی را سپری می‌کند و حالا پس از ناکامی در رسیدن به جام جهانی در آستانه ثبت ناکامی دوم قرار گرفته است.

این رشته هم به رغم داشتن ستارهایی نامدار در جهان همچنان برای بازی‌های آسیایی در ابهام قرار دارد. در حالی که رئیس فدراسیون هندبال چندی پیش از معرفی سرمربی تیم ملی در آینده نزدیک و یا آغاز تمرینات تیم با کادر فنی موقت خبر داده بود، تا به امروز که نه کادر فنی موقت معرفی شده و نه اینکه مشخص است سرمربی خارجی تیم ملی چه کسی خواهد بود.

البته بازار بهانه برای هندبالی‌ها هم مانند فوتبال و والیبال فراهم است؛ مسئولان فدراسیون معتقدند با توجه به اینکه لژیونرها درگیر لیگ‌های اروپایی هستند برگزاری اردو با هندبالیست‌های داخلی چندان نتیجه‌بخش نخواهد بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار