سی‌ ان‌ ان: مکرون به دنبال مذاکره با ایران بر سر توافقی جدید است

تهران (پانا) - خبرگزاری سی‌ان‌ان گزارش داده رئیس‌جمهوری فرانسه به دنبال مذاکره با ایران بر سر یک توافق جدید است.

کد مطلب: ۸۱۶۹۰۱
لینک کوتاه کپی شد
سی‌ ان‌ ان:  مکرون به دنبال مذاکره با ایران بر سر توافقی جدید است

به گزارش فارس، در این گزارش جزئیات بیشتری از رایزنی‌های امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در واشنگتن ارائه کرده است.

سی ان ان نوشته مکرون با امید به قانع کردن ترامپ برای ماندن در توافق هسته‌ای برجام وارد واشنگتن شد، اما بعد از رایزنی‌هایی که با ترامپ داشت اکنون، ورود به یک مذاکره جدید با ایران را ضروری می‌داند. آمریکا می‌خواهد توافق جدید رسمی‌تر باشد و احتمالاً به دنبال یک معاهده الزام‌آور حقوقی است.

منابع آگاه به گفت‌وگوی روسای جمهوری دو کشور می‌گویند آنها در روزهای گذشته درباره آغاز مذاکره بر سر توافقی دیگر با ایرانی‌ها به رایزنی پرداخته‌اند.

توافق یا «معاهده» جدید به دنبال در نظر گرفتن «اصلاحاتی» خواهد بود که ترامپ خواستار گنجاندن آنها در برجام شده است. به عبارت دیگر، در آن، محدودیت‌هایی برای برنامه موشکی ایران در نظر گرفته شده و راهکارهایی برای تمدید «بندهای زوال‌پذیر برجام» و جلوگیری از حضور منطقه‌ای ایران در نظر گرفته می‌شوند.

منظور از «بندهای زوال‌پذیر برجام» کاهش محدودیت‌های مربوط به سانتریفیوژها و غنی‌سازی ایران با گذشت بین 10 تا 15 سال بعد از اجرایی شدن توافق است. منتقدان توافق هسته‌ای در آمریکا به دنبال دائمی کردن این محدودیت‌ها هستند.

گفت‌وگوها بر سر «توافق جدید»، دامنه‌ای فراتر از رایزنی‌هایی دارند که در ماه‌های گذشته میان دیپلمات‌های آمریکایی و نمایندگان سه کشور اروپایی انجام شده‌اند. در میان اروپایی‌ها خوش‌بینی‌ها درباره امکان حصول یک «توافق سیاسی» با ترامپ برای ماندن در توافق هسته‌ای و بعداً همکاری با ایران برای پرداختن به سایر چالش‌ها بعد از انقضای برجام افزایش یافته است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار