معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش: تحول درنظام تعلیم و تربیت نیازمند موتور محرکی به نام‌ مشارکت دانش‌آموزان است

کاظمی:‌ کنکور بزرگترین مانع برای تحقق سند تحول بنیادین و نهادینه شدن آموزه‌های تربیتی در وجود دانش‌آموزان است

تهران (پانا) - معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد مجلس دانش‌آموزی به لحاظ اینکه بسترهای مشارکت دانش‌آموزان را فراهم می‌کند، برای نظام آموزشی کشور اهمیت بسیاری دارد.

کد مطلب: ۸۱۶۵۸۳
لینک کوتاه کپی شد
معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش:  تحول درنظام تعلیم و تربیت نیازمند موتور محرکی به نام‌ مشارکت دانش‌آموزان است

علیرضا کاظمی در اختتامیه هشتمین دوره مجلس دانش‌آموزی با اشاره به صحبت‌های رئیس سازمان سنجش که به عنوان میهمان در مجلس دانش‌آموزی حضور پیدا کرده بود گفت: بنده معتقدم کنکور بلای جان آموزش و پرورش ماست. کنکور بزرگترین مانع برای تحقق سند تحول بنیادین و نهادینه شدن آموزه‌های تربیتی در وجود دانش‌آموزان است.

وی ادامه داد: خوشبختانه با وجود چالش‌های اساسی، در مسیر تغییر قانون جذب دانشجو هستیم که البته این تغییر کار آسانی نیست و نیاز به مرور زمان و برنامه دارد.

کاظمی گفت: رمز و راز اول موفقیت، اثربخشی در مخاطب و اثربخشی در خود از دیدگاه قرآن و احادیث ائمه، ایمان به خداست. اعتقاد به خدای منان، کار برای خدا، تفکر، عمل و آموزش در راه خداوند ما را به سر منزل مقصود می‌رساند.

وی راز دوم موفقیت را عشق و علاقه درونی برای حرکت است تصریح کرد: خمیرمایه هر نوع حرکت و توانایی تحمل هر نوع سختی در دستیابی به اهداف متعالی عشق است.

کاظمی با بیان اینکه آگاهی راز سوم رسیدن به موفقیت و قله مقصود است گفت: تفکر سرچشمه آگاهی است و خداوند منان بارها انسان را به تفکر در خود و طبیعیت توصیه کرده است. آگاهی از فلسفه وجودی انسان و اهداف و برنامه‌ها عواملی است که می‌تواند انسان را به سعادتمندی برساند.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش پیوند با قرآن را راه میانبر برای رسیدن به موفقیت عنوان کرد و گفت: قرآن معیار حرکت بر اساس آموزه‌های وحدانی است. قرآن مسیر زندگی همه را پرفروغ‌تر و راه را برای رسیدن به موفقیت تسهیل می‌کند.

وی حلقه مفقود امروز جامعه را برقرار نشدن پیوند با قرآن و آموزه‌های دینی دانست و گفت: خداوند به پیامبر توصیه می‌کند چیزی که در زندگی انسان ایجاد آرامش می‌کند و باعث سعادتمندی دنیوی و اخروی می‌شود، قرآن و ذکر یاد و نام خدای متعال است.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در ادامه گفت: یکی از راهبردهای دشمن برای مقابله ملت غیور و مقاوم ایران ناامید کردن مردم است. جبهه استکبار به دنبال پاشیدن بذر یاس و نامیدی بین دانش‌آموزان، جوانان و تمام اقشار جامعه است.

وی در ادامه فرازی از سخنان مقام معظم رهبری در جمع دانش‌آموزان راهیان نور قرائت کرد و گفت: این سخنان به ما می‌گوید خودمان را نبازیم و کوچک‌انگاری نکنیم و دانش‌آموزان و جوانان خود را تحقیر نکنیم. جوانانی که امروز خود را در همه عرصه‌ها حضور محکم و انقلابی دارند و معنویت بالایی دارند، به مراتب نسبت از نسل اول و دوم انقلاب جلوتر هستند.

وی افزود: نمونه بارز سخنان مقام معظم رهبری شما دانش‌آموزان عزیز هستید که امید آینده کشور محسوب می‌شوید.

کاظمی در ادامه به کارکرد مجلس دانش‌آموزی اشاره کرد و گفت: تحول در همه ابعاد نظام تعلیم و تربیت نیازمند موتور محرکی به نام‌ مشارکت دانش‌آموزان است. مجلس دانش‌آموزی به لحاظ اینکه بسترهای مشارکت دانش‌آموزان را فراهم می‌کند، برای ما اهمیت بسیاری دارد.

وی ادامه داد: هدف ما کیفی‌سازی این مشارکت است و از دبیرخانه می‌خواهم در پایان مجلس هشتم جلسه آسیب‌شناسی در این خصوص تشکیل شود. ما باید همه موانعی که این مجلس را تشریفاتی می‌کند از بین ببریم.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: موضوعات اصلی مجلس دانش‌آموزی نباید به حاشیه رود و موضوعات فرعی به اصل تبدیل شود. ما نیز در پاسخ به خواسته‌های اعضای مجلس دانش‌آموزی، سامانه ایده‌ها و ابتکارات را طرح‌ریزی خواهیم کرد و در اختیار دانش‌آموزان کل کشور قرار خواهیم داد.

وی افزود: مرکزی برای جمع آوری این ایده‌ها نیز تشکیل می‌دهیم و در سطوح مختلف مدیریتی آن را توزیع می‌دهیم.

کاظمی در پایان توسعه فرهنگ اقامه نماز و عترت، توسعه مهارت‌های ارتباطی و فعالیت‌های اخلاق‌محور، ایجاد نشاط و امید دربین دانش‌آموزان را سه اولویت مهم معاونت پرورشی و فرهنگی عنوان کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار