مدیرکل دفتر برنامه و بودجه آموزش و پرورش: مطالبات سال۹۶ فرهنگیان تا پایان سال تحصیلی پرداخت می‌شود

تهران (پانا) - مدیرکل دفتر برنامه و بودجه آموزش و پرورش از پرداخت مطالبات باقی مانده سال ۹۶ تا پایان سال تحصیلی امسال خبر داد و گفت که قرار است این مبلغ از محل اولین تخصیص سه ماهه نخست سال ۹۷ در اختیار آموزش و پرورش قرار بگیرد.

کد مطلب: ۸۱۶۳۹۲
لینک کوتاه کپی شد
مدیرکل دفتر برنامه و بودجه آموزش و پرورش: مطالبات سال۹۶ فرهنگیان تا پایان سال تحصیلی پرداخت می‌شود

مهرداد خان ماکو در گفت‌وگو با پانا درباره بودجه سال ۹۷ گفت: بودجه سال ۹۷ در مقایسه با بودجه سال ۹۶ و در ردیف بودجه استانی حدود ۱۰ درصد رشد داشته است که این مبلغ کفاف پرداخت حقوق فرهنگیان را نمی‌دهد. طبق محاسبه افزایش ضریب پلکانی حقوق کارکنان وزارت آموزش و پرورش، برای پرداخت حقوق نیاز به رشد ۱۲درصدی داریم.

وی در ادامه از رشد ۶۰ درصدی بودجه آموزش و پرورش در ردیف‌های ملی خبر داد و گفت: این رشد ۶۰درصدی به دلیل ایجاد دو ردیف جدید اداره مدارس خارج کشور و همچنین خرید خدمات آموزشی بوده است. خرید خدمات آموزشی سال گذشته در ردیف کیفیت بخشی بود که خوشبختانه امسال جدا شد و امیدوارم در صورت تخصیص مناسب مشکلات پرداخت حقوق در سال گذشته را نخواهیم داشت.

خان‌ماکو گفت: حوزه مدارس خارج کشور سال گذشته در ردیف بودجه ستادی آموزش و پرورش بود که این امر نوعی بهم ریختگی در پرداخت حقوق ستادی و مدارس خارج کشور ایجاد کرده بود. جدا شدن این ردیف نیز باعث یک رویکرد تخصصی در حوزه مدارس خارج کشور می‌شود.

مدیرکل دفتر برنامه و بودجه درباره نحوه پرداخت پاداش بازنشستگی فرهنگیان گفت: این مبلغ قرار است مانند سال ۹۶ از محل یک درصد هزینه شرکت‌ها و بانک‌ها و موسسات دولتی پرداخت شود. البته امسال با تاکیدی که دکتر بطحایی داشتند سعی می‌کنیم این مبلغ را به صورت تنخواه از خزانه دریافت نکنیم چون اگر مانند سال ۹۶ این تنخواه ۴هزار میلیاردی را دریافت کنیم، تمام تخصیص‌های ما از شهریورماه امسال به مشکل می‌خورد.

خان‌ماکو با بیان اینکه برای حل این مشکل با اعضای کمیسیون آموزش مجلس و خزانه‌داری کل کشور مذاکراتی صورت گرفته است، گفت: قرار است این مبلغ به ماخذ یک دوازدهم به جای تنخواه به آموزش و پرورش تخصیص داده شود. دولت محترم، نمایندگان مجلس وخزانه به دنبال این هستند که شناسایی این شرکت ها به درستی انجام شود و به نقدینگی آنها برای کسر یک درصد از درآمد دسترسی داشته باشند.

وی در ادامه به مطالبات باقی مانده فرهنگیان که از سال ۹۶ به امسال منتقل شده است گفت: ۹۴۴ میلیارد و ۶۰۰میلیون تومان بابت حق التدریس شاغلان، اضافه کار همکاران اداری، هزینه‌های اداری و سنوات ارفاقی تحت عنوان مطالبات به سال ۹۷ اضافه شده است. همه ساله روال دولت این است که این مبلغ را در قالب تنخواه از بودجه سال ۹۷ آموزش و پرورش اختصاص دهند.

وی افزود: بنابراین این مبلغ از محل اولین تخصیص سه ماهه نخست سال ۹۷ در اختیار آموزش و پرورش قرار می‌گیرد. بنابراین به احتمال زیاد تا قبل از پایان سال تحصیلی جاری مطالبات سال ۹۶ به طور کامل پرداخت می‌شود.

خان‌ماکو درباره نامه وزیر آموزش و پرورش به اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری مبنی بر تبعیض بین معلمان و کارکنان دولت گفت: هرگونه افزایش حقوق کارکنان دولت را باید از دو منظر بررسی کرد. اول نگاه عدالت گستر دولت برای تمامی اقشاری که از دولت حقوق دریافت می‌کنند و دوم تامین اعتباری است که دولت بر مبنای آن حقوق کارکنان خود را افزایش می‌دهد. با توجه به میانگین حقوق پایین وزارت آموزش و پرورش نسبت به سایر دستگاه‌های اجرایی، موضوع افزایش حقوق کارکنان دولت از نظر ما موضوع دارای ایراد است و می‌طلبد که دولت محترم به این قضیه ورود کند.

وی در پایان به تعداد بازنشستگان آموزش و پرورش در سال ۹۶ اشاره کرد و گفت: در سال گذشته حدود ۴۰هزار از فرهنگیان عزیز بازنشسته شدند و آموزش و پرورش به دنبال جذب ۱۵ هزار نیروی جدید است. خوشبختانه این مساله بار مالی جدیدی بر آموزش و پرورش تحمیل نمی‌کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار