در گفت و گو با پانا:

نقش موثر والدین در تربیت جنسی کودکان و کاهش آسیب های اجتماعی

شیراز (پانا) - آموزش های قبل از بلوغ و آشنایی افراد با ویژگی های روحی ، جسمی و جنسی این دوره از زندگی در سنین قبل از بلوغ تاثیر بسزایی در کاهش آسیب های اجتماعی دارد و  افرادی که از قبل آگاه می شوند هنگام رسیدن به بلوغ نسبت به آن آگاهی بیشتری دارند و کمتر دچار آسیب می شوند.

کد مطلب: ۸۱۶۱۵۵
لینک کوتاه کپی شد
نقش موثر والدین در تربیت جنسی کودکان و کاهش آسیب های اجتماعی

فهیمه جاوید مهر، مشاور و مدرس آموزش خانواده در گفت و گو با پانا با تاکید بر اهمیت تربیت جنسی فرزندان در ابتدای تولد و ارتباط آن با کاهش آسیب های اجتماعی گفت : به طور کلی از آنجایی که انسان با اندام جنسی متولد می شود بنابراین باید تربیت جنسی را در مراقبت و تلاش در ایمنی و بهداشت خود داشته باشد تا دچار مشکلات و آسیب های مرتبط با آن نشود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه حتی هدف اسلام سرکوب غریزه جنسی نیست و هدایت این غریزه را مورد تاکید قرار می‌دهد، افزود: اینکه خط قرمزها چیست و اینکه در چه سنی چه آموزشی باید به کودک داده شود از مسائل مدنظر تربیت جنسی است.

این مدرس آموزش خانواده اظهار داشت: کودک، از همان سن یکسالگی که در حال شناخت اندامهای خود و محیط اطرافش است متوجه تفاوت اندام جنسی خود با سایر اندام های بدن می شود و والدین باید از قانون های تربیت جنسی و اینکه بچه در هر سن چه آموزشهایی را ببیند آگاهی داشته باشند.

آسیب اجتماعی از جایی شروع می‌شود که شنونده ای در خانواده ها نباشد؛ وقتی که کودک شما می‌خواهد در مورد مسائل مربوط به خود صحبت کند و شاهد برخورد منفی از سوی والدین باشد، باید شاهد دوری او از خانواده و شروع آسیبها باشیم.

وی تصریح کرد: آنها باید فرزند خود را بدور از هرگونه اضطراب و در سن مناسب خود نسبت به قوانینی از جمله "خصوصی بودن بدن" ، " قانون راز" ، "قانون لمس ایمن و نا ایمن"، "شناخت احساسات" و سایر قوانین مهم در موضوع تربیت جنسی آگاه کنند و بهتر است که تربیت جنسی توسط والد همجنس به کودک آموزش داده شود.

این مشاور و مدرس آموزش خانواده تاکید کرد که این آموزش ها و قوانین به صورت نمایش و بازی هایی که به صورت سوال و جواب برای بچه ها آورده شده به آنها یاد داده می شود.

وی ادامه داد در کنار این آموزشها والدین نیز باید قانون بهترین واکنش ها در موقعیت های مختلف را یاد بگیرند و در عین حال، قانون نه گفتن را به کودکانمان میز یاد بدهیم.

وی در خصوص سایر آموزشهای مربوط به تربیت جنسی کودک افزود: یکی از آموزشهایی که به صورت بازی به بچه ها داده می شود تا قدرت نه گفتن را در آنها تقویت کند شناخت موقعیت های مختلف و رفتار حیوانات است؛ مثلا شرایطی را برای کودک به تصویر می کشیم و از او می پرسیم مثلا اگر دوست تو هنگام بازی و کشتی گرفتن از تو خواست تا لباسهامون را دربیاوریم دراین موقعیت توچکارمیکنی و شبیه به کدام حیوان برخورد می کنی؟

وی ادامه داد: به کودک می گوییم آیا مثل "لاک پشت" سرت را پایین می اندازی و مطیع هستی و یا مثل "کوسه" که هدفش چنگ انداختن و شکار کردن است برخورد می کنی و یا مثل "اسب" قاطع در چشم طرف نگاه می کنی و برخورد قاطعانه ای انجام میدهی؟

وی افزود: وقتی اینها برای بچه ها گفته شود که مثلا در موقعیت های مختلف مثل کدام حیوان برخورد می کنی؟ کودک یاد می گیرد که می تواند قاطعانه در برابر رفتار دیگران نسبت به خود برخورد کند و اجازه دست اندازی به خود را به کسی ندهد.

جاوید مهر یکی دیگر از قانون ها را "شناخت احساسات" عنوان کرد و ابراز داشت: کودکانی که از سنین کودکی نسبت به احساسات خود آگاه می‌شوند نوجوانی کم خطری را پشت سر می گذارند.

احساسات افراد در سن بلوغ با هم مخلوط شده و فرد احساسات مختلف را باهم تجربه می کند، و فردی که در کودکی احساسات را شناخته باشد و به نوع احساسات مختلف در خود و در افراد آگاه باشد و به طور کلی خود را شناخته باشد در بلوغ کمتر دچار مشکل می شود و خود را بهتر کنترل می کند.

وی تصریح کرد: احساسات افراد در سن بلوغ با هم مخلوط شده و فرد احساسات مختلف را باهم تجربه می کند، و فردی که در کودکی احساسات را شناخته باشد و به نوع احساسات مختلف در خود و در افراد آگاه باشد و به طور کلی خود را شناخته باشد در بلوغ کمتر دچار مشکل می شود و خود را بهتر کنترل می کند.

چرا شناخت احساسات مهم است؟

جاوید مهر با طرح این پرسش به این موضوع پرداخت که شناخت احساسات را باید در سن 6 سالگی با کودک کار کرد و این مهم می تواند فرد را در برقراری ارتباط موفق کند چرا که این شناخت به صورت دوطرفه هم کودک را با احساسات خود آشنا می کند و هم او متوجه احساسات طرف مقابل در ارتباط می شود.

وی تصریح کرد: در هنگام پرسیدن سوالات مختلف توسط فرزندان مادران باید آگاه باشند که چطور برخورد کنند و به یاد داشته باشند که اگر سوالات و کنجکاوی فرزندان خود را در خصوص مسائلی ازجمله نحوه تولد فرزند و ... با آگاهی و به شیوه مناسب پاسخ ندهند و به جای پاسخ دادن کودک را سرزنش کند در واقع ناخودآگاه به کودک یاد میدهد که سوالات خود را از دیگری بپرسد چرا که سوالات او موجب رنجش و نارحتی مادر می شود.

این مدرس آموزش خانواده تاکید کرد: نکته مهم دیگر در تربیت جنسی این است که وقتی کودک از ما سوال می پرسد ابتدا باید ببینیم آگاهی کودک در مورد آن مسئله چقدر است تا نسبت به پایه اطلاعات کودک مطلع شویم و بر اساس آن پایه برنامه ریزی برای آموزشها را داشته باشیم و آنها را تکمیل کنیم.

وی تاکید کرد: اینکه آموزشهای ما تدریجی و مناسب سن باشد، نکته مهمی است و به یاد داشته باشیم که در تربیت جنسی قرار نیست به کودکان روابط زناشویی را یاد دهیم.

جاوید مهر تصریح کرد: تحقیقات نشان داده کودکانی که تربیت جنسی را به موقع دریافت کرده اند، انحرافات جنسی در آنها کمتر شده و دچار مشکلات خیلی کمتری شده اند.

وی اظهار داشت: در دختران، سن 8 سالگی خیلی مهم است و این سنی است که دختر آن تصویری که از بدن خود دارد در ذهنش تثبیت می شود اینکه خوشگل است یا زشت، دوست داشتنی است یا قد کوتاه و بلند قد و یا سفید پوست است و غیره ، بنابراین توجه والدین به سن 8 سالگی در دختران خیلی مهم است.

اینکه آموزشهای ما تدریجی و مناسب سن باشد، نکته مهمی است و به یاد داشته باشیم که در تربیت جنسی قرار نیست به کودکان روابط زناشویی را یاد دهیم.

این مدرس آموزش خانواده افزود: توجه والدین به 8 سالگی دختر خیلی مهم است اگر پدر و مادر به ظاهر دختر 8 ساله خود توجه و از او تعریف کنند او متوجه این محبت و توجه از درون خانه و والدین خود می شود و اعتماد به نفس پیدا می کند و در سن بلوغ و جوانی تشنه محبت از جنس مخالف به صورت عطش نیست.

وی در ادامه با اشاره به سن بلوغ در افراد گفت: افراد در سنین بلوغ خیلی به ابراز احساسات بیرونی و نوازش نیاز دارند و فرقی نمی کند پسر باشد یا دختر و والدین باید به این نیاز فرزندان خود توجه کنند تا شاهد آسیبهای کمتری در سن بلوغ فرزندان خود باشند.

جاوید مهر با نهی خانواده ها از داشتن "شرم مسموم" افزود: این اصطلاحی است کا ما برای والدینی که از در آغوش گرفتن فرزندان خود خجالت می کشند استفاده می کنیم و مثلا مادر نسبت به پسر خود و یا پدر نسبت به دختر خود، این والدین دچار "شرم مسموم" هستند.

وی تاکید کرد: والدین باید بدانند که اگر نسبت به نیازهای روحی فرزندان خود در سنین مختلف آگاه نباشند فرزندان آنها نیازهای خود را در بیرون از محیط خانه جستجو خواهند کرد و این سرآغازی برای وقوع آسیب های اجتماعی است.

وی ابراز داشت: دقیقا آسیب اجتماعی از جایی شروع می شود که شنونده ای در خانواده ها نباشد؛ وقتی که کودک یا فرزند شما می خواهد در مورد مسائل مربوط به خود صحبت کند شاهد برخورد منفی از سوی والدین باشد، باید شاهد دوری او از خانواده و شروع آسیبها باشیم.

این مشاور و مدرس آموزش خانواده ، آموزش های قبل از بلوغ و آشنایی آنان با ویژگی های روحی و جسمی و جنسی این دوره از زندگی در سنین قبل از بلوغ را خیلی مهم برشمرد و افزود: افرادی که از قبل آگاه می شوند؛ هنگام رسیدن به بلوغ نسبت به آن آگاهی بیشتری دارند و کمتر دچار آسیب می شوند.

توصیه های پایانی وی استفاده از کتاب هایی مانند کتاب "اصول و قوانین مهم آموزش تربیت جنسی در کودکان" است که توسط خود و بر اساس تجربیات سالها آموزش در کارگاههای آموزش تربیت جنسی کودک، فرزند پروری و مهارت های زندگی نوشته شده است. این کتاب به آموزشهای لازم در تربیت جنسی فرزند تا قبل از بلوغ می پردازد و والدینی که نسبت به فرزند خود احساس مسوولیت می کنند می توانند با خواندن این کتاب و کتاب های مشابه و بهره گیری از آموزشهای آن، بخشی از دغدغه های خود را کم کنند و با شرکت در کارگاههای آموزشی تربیت جنسی کودک، فرزند پروری و مهارت های زندگی و حتی استفاده از سایت های معتبر در اینترنت آگاهی خود را نسبت به نحوه صحیح برخورد با فرزندان در این رابطه افزایش دهند.

.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار