معاون پرورشی آموزش و پرورش: مجلس دانش‌آموزی نقش مهمی در جلوگیری ‌از آسیب‌ها در حوزه تعلیم و تربیت دارد

تهران (پانا) - معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش بر اهمیت جایگاه مجلس دانش‌آموزی به عنوان نمادی از مردم‌سالاری در نظام جمهوری اسلامی تاکید کرد.

کد مطلب: ۸۱۵۸۱۱
لینک کوتاه کپی شد
معاون پرورشی آموزش و پرورش: مجلس دانش‌آموزی نقش مهمی در جلوگیری ‌از آسیب‌ها در حوزه تعلیم و تربیت دارد

علیرضا کاظمی با حضور در نشست استودیوالفبا با اشاره به جایگاه و نقش هشتمین دوره مجلس دانش‌آموزی در تربیت دانش‌آموزان اظهار کرد: امروزه مجلس دانش‌آموزی می‌تواند نقش مهمی در جلوگیری از آسیب‌های جدی و حل مشکلات آموزش و پرورش در حوزه تعلیم و تربیت و توجه به مبانی نظری تعلیم و تربیت داشته باشد.

وی ادامه داد: مجلس دانش‌آموزی یکی از ابعاد مهم و لاینفک نظام جمهوری اسلامی را که مورد تاکید قانون اساسی و امام (ره) است، به نمایش می‌گذارد؛ چرا که مردم‌سالاری دینی و جمهوریت از مبانی نظری این نظام به شمار می‌رود.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش افزود: تاکید بر اهمیت جایگاه و نقش مردم در استقرار و تداوم نظام جمهوری اسلامی از اهداف تربیتی است.

کاظمی با بیان اینکه سند فرادستی آموزش و پرورش سند تحول بنیادین است که عصاره و خلاصه روش دستیابی به قرب الهی است، افزود: در بستر این موضوع حیات طیبه به وجود می‌آید زیرا راهبرد رسیدن به موضوع تعلیم و تربیت تمام‌ساحتی و متعادل است.

وی عنوان کرد: تمام ساحت‌های تعلیم و تربیت زمانی محقق می‌شود که نوع فرایندهای تدوین‌شده منجر به فعالیت‌های تربیتی شود. یکی از مهم ترین ساحت‌ها ساحت تربیت سیاسی و اجتماعی است که با موضوع مردم‌سالاری دینی گره می‌خورد. موضوعات بصیرت و آگاهی، رفتارهای سیاسی و قانوگرایی، توجه به مسایل فرهنگی و اجتماعی در بستر سیاسی اجتماعی در مجلس دانش‌آموزی از اهمیت برخوردار است.

یکی از بهترین اقدامات آموزش و پرورش در زمینه ساحت تربیتی راه انداری مجلس دانش‌آموزی است‌

معاون پرورشی و فزهنگی وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: برای افزایش دانش دانش‌آموزان که باید به رفتار تبدیل شود لازم است ساختارهای درستی که در بستر آن را مهیا می‌کند شکل گیرد. یکی از بهترین اقدامات آموزش و پرورش در زمینه ساحت تربیتی راه انداری مجلس دانش‌آموزی است‌.

کاظمی تصریح کرد: مجلس دانش‌آموزی از سال ۸۰ به همت مسئولان آموزش و پرورش و مصوبه ۶۷۲ شورای عالی رسمیت گرفت و تاکنون یک فرایند تکاملی خوبی را طی کرده است.

وی افزود: حدود ۹۲ هزار مدرسه و ۱۱ میلیون دانش‌آموز در یک رخداد بزرگ اجتماعی، مردم سالاری دینی و تربیت سیاسی اجتماعی را تمرین می‌کنند.

وی اضافه کرد: ۶۲۰ هزار عضو شورای مدارس از دل مجامع مشورتی شهرستان بیرون می‌آیند که به دنبال آن مجمع های استانی و مجلس دانش‌آموزی که کاردکردهای متفاوتی دارد شکل می‌گیرد.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: موضوعات آموزش زدگی، دانش محوری، کنکوریزه شدن دانش‌آموزان بلای آموزش و پرورش شده است و آموزش و پرورش را از اینکه بتواند فعالیت‌های تربیتی انجام دهد بازداشته است.

نباید تمام تمرکز بر دانش افزودن دانش‌آموزان باشد

کاظمی با بیان اینکه نباید تمام تمرکز بر دانش افزودن دانش‌آموزان باشد گفت: سد کنکور و آزمون، رویکرد آموزش زدگی، حاکمیت آموزش بر پرورش و فضای تنگ تربیتی در مدارس بلای جان فعالیت‌ها است.

وی همچنین نقش مجلس دانش‌آموزی را افزایش دانش سیاسی و اجتماعی و نگاه عمیق به مسایل آموزشی دانست.

وی در پاسخ به سوال پانا مبنی براینکه آموزش و پرورش چه راهکاری برای افزایش علاقمندی دانش‌آموزان و جذب آن‌ها به مجلس دانش‌آموزی دارد گفت: فعال کردن مجامع مشورتی دانش‌آموزان در استان‌ها از سال آینده که مجلس دانش‌آموزی استانی می‌شود شکل می‌گیرد.

ما برای مجلس دانش‌آموزی نقش پشتوانه داریم

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش افزود: ما برای مجلس دانش‌آموزی نقش پشتوانه داریم که از سال آینده با راه اندازی 5 کمیسیون در استان‌ها و کارگروه استانی در مجلس دانش‌‌آموزی شور و نشاط در دانش‌آموزان زیاد می‌شود.

کاظمی با تاکید براینکه آموزش و پرورش نقش پشتیبان برای مجلس دانش‌آموزی دارد بیان کرد: ما برای مجلس نقش حامی را داریم اما ایجاد بستر برای تولید محتوا و فعالیت با خود مجلس و دانش‌آموزان عضو آن است لذا این نهاد مهم کاملا مستقل برای بررسی تولید محتوا فعالیت می‌کند.

همچنین زاهدی،‌ رئیس مجلس دانش‌آموزی در پاسخ به سوال پانا مبنی براینکه چه تعداد عضو در هر کمیسیون مجلس وجود دارد و چه مقدار از مشکلات دانش‌آموزان در این کمیسیون‌ها حل شده است گفت: در مجموع مجلس دانش‌آموزی ۵ قطب دارد که در دوره جدید کمیسیون محیط زیست نیز فعال شده است و از مسایل استان‌های همجوار در آن طرح موضوع می‌شود.

وی ادامه داد:‌ هر قطب بین ۲۵ تا ۳۵ عضو دارد که از نمایندگان استان، مسایل پیگیری می‌شود. در ادوار گذشته بسیاری از بحث‌ها و مشکلات دانش‌‌آموزان مورد بررسی قرار گرفت که در کارنامه مجلس موجود است.

فعالیت‌های مجلس دانش‌آموزی و معاونت پرورشی درباره کمک به نفوذ پیام رسان‌های داخلی

زاهدی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر فعالیت‌های مجلس دانش‌آموزی و معاونت پرورشی درباره کمک به نفوذ پیام رسان‌های داخلی و شعار سال گفت: ما بحث فضای مجازی را در دستور کار داریم. در بحث حمایت از کالای ایرانی در کمیسیون‌ها دارد پیگیری صورت می‌گیرد و مثلا ما نظام نامه بوفه مدارس را نوشته‌ایم که طبق آن شاخص بوفه‌ها این باشد که از دفتر و خودکار و هر چه ارائه می‌دهند ایرانی باشد.

کاظمی نیز درباره این سوال گفت: در آموزش و پرورش با توجه به چالش‌ها، با تلاش معلمان و دانش‌آموزان بسترهای اقتدار جمهوری اسلامی ایران مهیا می‌شود و بسیاری از آنچه به آن افتخار می‌کنیم محصول فرآیندهای تربیتی آموزش و پرورش است. کوچ آموزش و پرورش به پیام رسان‌های داخلی آغاز شده است و در آینده نزدیک نیز سهم زیادی را به خود اختصاص خواهد داد. همچنین درباره حمایت از کالای ایرانی وزارت آموزش و پرورش برنامه‌های متعددی دارد که به زودی اعلام می‌شود.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه طرح‌های مجلس دانش‌آموزی چه ضمانت اجرایی دارند گفت: بنای مجلس دانش‌آموزی کار اجرایی نیست و رویکردش تربیتی است اما یکی از کارکردهایش تمرین دموکراسی است. داشتن نگاه تحلیلی و کمک به تصمیم سازی برای دانش‌آموزان و توجه به نیاز جامعه مخاطب نقشی است که برایش تعریف شده است.

هدف ما تربیت اجتماعی است

زاهدی نیز در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در صورت تحقق بعد تربیت اجتماعی از سوی این مجموعه چرا آسیب اجتماعی در میان دانش‌آموزان به مرز هشدار رسیده است بیان کرد: هدف ما تربیت اجتماعی است اما وجود آسیب هم در مدارس طبیعی است. شاید این دو ضد و نقیض به نظر برسند اما گستره مجلس دانش‌آموزی به همه دانش آموزان منتقل نمی‌شود. ما ۱۵۰ نفر هستیم. سعی کردیم در این دوره نشست‌ها را به استان ها ببریم و فضای برگزاری نشست‌ها استانی باشد. کمیسیون‌ها نیز آسیب‌های اجتماعی از جمله اعتیاد را بررسی می‌کنند. طرح هم ارائه می‌دهیم اما ما قدرت اجرایی نداریم.

کاظمی در ادامه به صحبت‌های زاهدی اضافه کرد: به دنبال این هستیم مجلس دانش‌آموزی را گسترده تر کنیم و کمیسیون‌ها را در استان‌ها فعال تر کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار