هشدار ایران به جهان درباره توافق با ترامپ به روایت رویترز

تهران (پانا) - رویترز در گزارشی نوشته است که در حالی که کره شمالی و آمریکا برای مذاکرات خلع سلاح هسته‌ای آماده می‌شوند، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران هشدار داد که تلاش واشنگتن برای تغییر توافق هسته‌ای ایران «پیام بسیار خطرناکی» را به کشورها ارسال می‌کند که هزگز نباید با آمریکا مذاکره کنند.

کد مطلب: ۸۱۵۵۱۷
لینک کوتاه کپی شد
هشدار  ایران به جهان درباره توافق با ترامپ به روایت رویترز

بر اساس این گزارش وزیر امور خارجه در گفت‌و‌گو با خبرنگاران گفت تلاش امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه و آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان برای متقاعد کردن دونالد ترامپ بیهوده است.

ترامپ در تاریخ 12 می (22 اردیبهشت) برای بازگرداندن تحریم‌های اقتصادی علیه ایران تصمیم‌گیری خواهد کرد که این تصمیم در صورت عملی شدن منجر به از بین رفتن توافق هسته‌ای ایران با شش قدرت جهانی می‌شود. ترامپ به هم پیمانان اروپایی خود فشار آورده است که برای تغییر توافق (برجام) با او همراهی کنند.

مکرون و مرکل هر دو قرار است در هفته جاری در واشنگتن با ترامپ دیدار کنند.

ظریف که برای شرکت در اجلاس صلح پایدار سازمان ملل متحد در نیویورک به سر می‌برد گفت: «آمریکا نه تنها نتوانسته به تعهد خود در قبال توافق هسته‌ای عمل کند بلکه مطالبات بیشتر دارد.»

وزیر امور خارجه گفت: «این پیام نه تنها برای مردم ایران خیلی خطرناک است بلکه برای مردم جهان نیز خطرناک است‌. پیام آمریکا این است که هیچ گاه به سمت توافق با ایالات متحده نروید چراکه در پایان روز (پایان کار) این‌طور عمل می‌کند که آنچه مال من است مال من است اما آنچه مال شماست قابل مذاکره است.»

نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد صبح امروز گفت که کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی به توافق هسته‌ای ایران چشم دوخته است و او می‌بیند که چطور می‌تواند از نقاط ضعف استفاده کند اما ما این اجازه را نخواهیم داد.

بر اساس توافق هسته‌ای، ایران پذیرفته است که برنامه هسته‌ای خود را در ازای لغو تحریم‌های اقتصادی متوقف کند. باراک اوباما پیش از دونالد ترامپ این توافق را امضا کرد تا به زعم واشنگتن مانع ساخت سلاح هسته‌ای از سوی ایران شود اما ترامپ بر این باور است که این بدترین توافق تاریخ است.

ظریف گفت که اگر آمریکا از توافق خارج شد، ‌تهران گزینه‌های زیادی پیش رو دارد از جمله شکایت از طریق سازوکار اختلافی که در برجام آمده است و از سرگیری برنامه هسته‌ای به سادگی خروج از برجام.

او گفت: «وقتی زمان آن برسد، بر اساس منافع ملی خود در این باره تصمیم می‌گیریم. اما وقتی که این تصمیم اتخاذ شود برای آمریکا خوشایند نخواهد بود.»

زمانی که از وزیر امور خارجه درباره اینکه آیا ایران می‌تواند با دیگر طرف‌های برجام در توافق هسته‌ای بماند، سوال شد، ظریف پاسخ داد: «من بر این باورم که این امر بسیار بعید است زیرا برای ایران مهم است که منافع توافق را به دست آورد و به هیچ وجه نمی تواند یک‌طرفه توافق را اجرا کند.»

ظریف افزود که اگر ایران برنامه هسته‌ای خود را از سر بگیرد‌، این به مفهوم تلاش برای «دست‌یابی به بمب» نیست.

او گفت: «آمریکایی‌ها هرگز نباید از تولید بمب هسته‌ای در ایران واهمه داشته باشند اما ما با جدیت برنامه غنی‌سازی هسته‌ای را دنبال خواهیم کرد. اگر آنها نگران چیزی دیگری هستند به خودشان مربوط است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار