سیما فردوسی: برای شناخت نوجوانان پژوهش ملی تدارک ببینیم

تهران (پانا) - سیما فردوسی، استاد دانشگاه در رشته روانشناسی، ضمن حضور در «پرانتز باز» از آسیب های پنهان حس تنهایی در سنین نوجوانی و راهکارهایی برای گفت‌وگو و تعامل با نوجوانان سخن گفت.

کد مطلب: ۸۱۵۱۲۷
لینک کوتاه کپی شد
سیما فردوسی:  برای شناخت نوجوانان  پژوهش ملی تدارک ببینیم

سیما فردوسی با حضور در برنامه «پرانتز باز» در خصوص حس تنهایی در نوجوانان گفت: این حس در بین نوجوانان یک حس جهان‌شمول است. هر جای دنیا بروید نوجوان می‌گوید پدر و مادرم مرا درک نمی‌کنند پس من به غار تنهایی خودم پناه می‌برم. اما حقیقت آن است که آن چیزی که این خلأ را ایجاد می‌کند فقدان گفت‌وگو است.

وی افزود: نوجوان در ارتباطات خود به دنبال یک وجه اشتراک است. وقتی با هم‌سالان خود صحبت می‌کند آنان حرف‌های او را تأیید می‌کنند و او حرف‌های آن ها را؛ اما اگر همان حرف‌ها را به بزرگتر ها بگوید، چه بسا آنان شروع کنند به نصیحت کردن، یا درباره خودشان حرف زدن.

این کارشناس روانشناسی اضافه کرد: اولین قدم برای والدین و همه کسانی که با نوجوانان سر و کار دارند شناخت نوجوان امروزی است. پیشنهاد من این است که یک پژوهش در سطح ملی صورت بگیرد. از نوجوان بپرسیم چه چیزی خوشحالت می‌کند؟ چه چیزی ناراحتت می‌کند؟ چرا تنهایی را دوست داری؟ متخصصان بنشینند در اتاق فکر پرسشنامه استانداردی را برای جامعه خودمان طراحی کنند و آن را در همه استان‌ها توزیع کنند تا به یک شناخت کامل از نوجوان امروز خودمان برسیم.

فردوسی در ادامه در پاسخ به این پرسش که والدین چگونه می‌توانند خلأ ناشی از اختلاف سنی خود را با فرزندان پر کنند، بیان کرد: باید در این زمینه مطالعه داشته باشند. رسانه‌ها هم باید وارد عمل شوند تا این شناخت برای والدین به وجود بیاید. مدارس می‌توانند از والدین دعوت کنند و کارگاه‌هایی را در این زمینه برگزار کنند.

آسیب‌هایی که در آینده نمایان می‌شود

وی در ادامه به مسأله «اثرات خفته» اشاره و اظهار کرد: خیلی از مسائل در ظاهر وجود ندارد اما در آینده آثار خود را نشان می‌دهد. مثلا نوجوان را نگاه می‌کنی کاملا عادی مدرسه می‌رود و درسش را می خواند طوری که انگار هیچ مشکلی ندارد اما در سال‌های بعدی اضطراب و افسردگی‌اش را می‌بینیم و حتی زمانی که ازدواج می‌کند ممکن است مشکلاتی با همسر خود داشته باشد.

پرانتز باز برنامه‌ای است با رویکرد بررسی اخبار نوجوانان که با اجرای محمودرضا قدیریان و چهار دبیرخبر نوجوان هر هفته جمعه ها ساعت 16 روی آنتن شبکه امید می رود.

در این برنامه علاوه بر بخش گفتگو با مهمانان و گزارش میدانی که به گفت‌وگو با نوجوانان درباره موضوع اصلی برنامه می‌پردازد، بخش دیگری در نظر گرفته شده که نوجوانان 13 تا 20 ساله می‌توانند به عنوان خبرنگار افتخاری با برنامه همکاری داشته باشند و گزارش های تصویری و ویدئویی خود را برای پخش به برنامه ارسال کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار