استقرار معادن در مناطق گردشگری ساوجبلاغ آسیب جبران ناپذیری به سرمایه گذاری در بخش گردشگری وارد می کند

ساوجبلاغ (پانا) - فرماندار ساوجبلاغ گفت: هم اکنون به اندازه کافی معادن در ساوجبلاغ مستقر است و نیاز شهرستان و استان البرز به شن و ماسه را تامین می کنند و با این تعداد معادن دیگر نیازی به صدور مجوز فعالیت معدن جدید نیست ولی این اقدام صورت می گیرد.

کد مطلب: ۸۱۴۹۹۸
لینک کوتاه کپی شد
استقرار معادن در مناطق گردشگری ساوجبلاغ آسیب جبران ناپذیری به سرمایه گذاری در بخش گردشگری وارد می کند

ابوالقاسم پالیزگیر فرماندار ساوجبلاغ گفت: هم اکنون به اندازه کافی معادن در ساوجبلاغ مستقر است و نیاز شهرستان و استان البرز به شن و ماسه را تامین می کنند و با این تعداد معادن دیگر نیازی به صدور مجوز فعالیت معدن جدید نیست ولی این اقدام صورت می گیرد.

پالیزگیر از سازمان صنعت، معدن و تجارت استان البرز گلایه کرد و گفت: نظارت جدی بر معادن وجود ندارد و در ارتباط با صدور مجوز عملکرد صحیحی وجود ندارد.

فرماندار ساوجبلاغ افزود: در منطقه کوچکی مثل تهرانداشت ده ها معدن شن و ماسه فعال هستند که عمق برداشت آنها به بیش از 30 متر می رسد.

وی گفت: تخریب محیط زیست، برداشت آب از چاه های غیر مجاز و خسارت جبران ناپذیر به سفره های زیر زمینی در منطقه تهرانداشت، مشکلات فراوانی را برای شهرستان ایجاد کرده است.

پالیزگیر گفت: معدن داران در جاده تهراندشت و سعیدآباد بدون ملاحظه حفاری های عمیقی را در حاشیه جاده انجام داده و امنیت این مسیر را به چالش کشیده اند.

وی گفت: خطر دیگری که هم اکنون این معادن در پی دارد، رها شدن معادن متروکه در منطقه تهراندشت است که هیچ نظارتی برآن نیست و عده ای هم شبانه نسبت به تخلیه ضایعات در آنها اقدام می کنند.

وی گفت: ما با صدور مجوز جدید در ساوجبلاغ مخالفیم به خصوص استقرار معادن در مناطق گردشگری ساوجبلاغ آسیب جبران ناپذیری به سرمایه گذاری در بخش گردشگری وارد می کند.

پالیزگیر گفت: نگرانی ما از صنعت معدن تنها در یک بخش خلاصه نمی شود، بسیاری از روستاهای هدف گردشگری ما به معادن شن و ماسه تبدیل شده است، بدون اینکه از محیط زیست و واحدهای مرتبط استعلامی اخذ شود.

وی در ادامه به مصرف بالای آب در معادن شن و ماسه اشاره کرد و اظهار داشت: معدن داران پایبند به نصب دستگاه کنترل تیکنر نیستند و آب مصرفی در چرخه مجدد قرار نمی گیرد و اداره صنعت، معدن و تجارت استان هم هیچ نظارتی به این مهم ندارد.

پالیزگیر افزود: فعالیت معادن سبب تخریب بافت منطقه شده و برای ساکنان خطراتی در پی دارد که یکی از خطرات جدی این شکل معدنکاوی را باید بالا رفتن خطر سیلاب‌ها دانست، زیرا وقتی بستر رودخانه‌ها تخریب شود در زمان وقوع حادثه سیلاب از کنترل خارج شده و می‌تواند آسیب‌های جبران‌ناپذیری به روستاها تحمیل کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار