سخنگوی وزارت بهداشت: بار بیماری‌های روانی در کشور رو به افزایش است

تهران (پانا) - سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه بار بیماری‌های روانی در کشور رو به افزایش است،  می‌گوید 23.4 درصد از جمعیت بالغ کشور دچار یک اختلال روانپزشکی در طول یک سال گذشته بوده‌اند که از این میزان 27.6 درصد زنان و  19.4 درصد مردان هستند.

کد مطلب: ۸۱۳۷۸۳
لینک کوتاه کپی شد
سخنگوی وزارت بهداشت: بار بیماری‌های روانی در کشور رو به افزایش است

ایرج حریرچی در نشستی خبری با بیان اینکه از هر چهار نفر در گروه سنی بالای ١٥ سال یک نفر از اختلال روانپزشکی ضعیف تا متوسط و در موارد کمتری شدید رنج می‌برد، گفت: احتمال وجود یک اختلال روانپزشکی در طول عمر از ١٨ تا ٣٦ درصد، متغیر است.

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه شیوع اختلالات روانپزشکی در طول یک سال در استان های مختلف کشور از 12.8 درصد تا 36.6 درصد متغیر بوده است، گفت: در تهران این میزان 30.2 درصد بوده است ( تقریبا یک نفر از سه نفر)، در تهران میزان این اختلالات در فواصل نزدیک‌تری اندازه‌گیری شده است و این مطالعات دلالت بر این دارد که تنش‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی ایجاد شده یا به وجود آمده در فواصل زمانی مشخص، تاثیرات مستقیم بر سلامت روان مردم داشته است.

وی ادامه داد: میزان بروز اختلالات روانی در طول یک سال در زنان به طور واضحی بیشتر از مردان بوده و این میزان 38.5 درصد بیشتر است. با افزایش سن، مشکلات روانی افزایش پیدا می کند و بیشترین میزان اختلالات روانی در افراد بالای ٦٥ سال است.

حریرچی خاطرنشان کرد: با افزایش میزان سواد، اختلالات روانی کاهش پیدا می کند و بالاترین اختلال روانپزشکی در افراد بیسواد است.

وی با بیان اینکه در شهرنشینان، میزان اختلالات روانی بیشتر از روستانشینان بوده است، گفت: افراد همسر از دست داده چه با طلاق چه با فوت همسر دچار اختلال بیشتر روانی هستند. از منظر بار بیماری ها در کشور یعنی از لحاظ سال های از دست رفته عمر، به دلیل مرگ ناشی از بیماری و سال های زندگی توام با ناتوانی نیز هم اکنون مجموع بیماری های روانی و اعتیاد بعد از بیماری های قلبی - عروقی، رتبه دوم را دارند.

سخنگوی وزارت بهداشت با تأکید بر اینکه تاثیر بیماری های روانی و اعتیاد بر بار بیماری ها در کشور در طی ٢٥ سال گذشته از رتبه هشتم به رتبه دوم رسیده است، گفت: بیماری های روانی، بسیار بیشتر از بیماری هایی مثل سرطان، دیابت و حوادث ترافیکی، تاثیر بر بار بیماری ها در کشور، عمدتا از طریق سال های زندگی توام با ناتوانی دارند. از طرفی افسردگی و اختلالات اضطرابی دو عامل اصلی از پنج عامل اول سال های از دست رفته عمر به دلیل ناتوانی در کشور هستند.

وی با بیان اینکه اتفاقات فرهنگی و اجتماعی در جامعه نیز می تواند به افزایش یا کاهش سلامت روان دامن بزند، گفت: متخصصان سلامت روان معتقدند، افرادی که به طور مکرر در معرض اخبار منفی قرار می‌ گیرند، استرس شدیدی را بعد از شنیدن اخبار منفی و حوادث تحمل می‌کنند و به مرور زمان ممکن است دچار حالت‌ هایی از افسردگی و اضطراب شوند.

حریرچی تصریح کرد: یکی از مشکلات جامعه این است که اگر کسی خبر منفی بدهد، ناخودآگاه دیگران این قضاوت را در مورد خود نیز انجام می ‌دهند که برای حل این مشکلات باید به ایجاد آرامش در خانواده توجه کرد، مثلا کارهایی مثل ارتباط با همسر و فرزندان و افزایش فعالیت ‌های دسته جمعی در خانواده می‌ تواند به این موضوع کمک کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار