علی صابری*

امید به رسیدگی دادستانی

چند ماهی از ارایه گزارش تخلفات شهرداری دوره پیشین توسط آقای نجفی به دادستانی می‌گذرد اما هنوز دادستانی واکنشی به این گزارش‌ها نداشته است که همین امر باعث انتشار اخبار ضد و نقیض و شایعاتی در این باره شده است. ولی از منظر قانونی قاضی یا دادستانی می‌تواند تا حصول نتیجه قطعی و صدور حکم از انتشار هر گونه خبری در مورد پرونده خودداری کند. با همین دیدگاه به نظر می‌رسد سکوت دادستانی در طول این مدت چیز عجیبی نباشد.

کد مطلب: ۸۱۳۷۴۲
لینک کوتاه کپی شد

حال بگذریم از اینکه در مورد بسیاری ازپرونده‌هایی که رنگ و بوی سیاسی دارند، حتی جزییات پرونده بدون هیچ گونه اغماضی منتشر می‌شود! از سویی در سال‌های اخیر افکار عمومی با انواع واژه‌های رنگارنگ قضایی آشنا شده‌اند. واژه‌هایی که خیلی از آنها در پرونده‌های بزرگ اصولا تعریفی در سیستم قضایی و قانونی ندارند. به عنوان مثال واژه‌هایی مانند: املاک نجومی، حقوق‌های نجومی، حق‌الوکاله‌های نجومی و حتی دروغگویی جزو واژگان علم قضایی نیستند و چنین اتهامات قضایی وجود ندارند. بنابراین باید در به کار بردن واژگان دقت کافی داشت چراکه در بسیاری از موارد برخوردهای هیجانی و احساسی به پرونده‌هایی اینچنینی می‌تواند تبعات گوناگونی را به دنبال داشته باشد .

از همین رو برخلاف برخی از اعضای شورای شهرتهران و شهروندان تهرانی براین باورم که عدم انتشار سرفصل‌ها یا جزییات پرونده‌های تخلفی که نجفی از آنها یاد می‌کند، کار درست و منطقی بوده است چرا که اشاره کوتاه و مختصر و تیتروار در اینگونه موارد می‌تواند فقط واکنش‌های احساسی از سوی جامعه را به دنبال داشته باشد و حتی مسیر پرونده را تحت‌الشعاع قراردهد. ولی در عین حال نکته اینجاست که اصولا در تمامی سیستم‌های قضایی کشورهای مختلف رگه‌هایی از سیاسی کاری به چشم می‌خورد که این آفت در کشورما بیشتر است و بسیاری از پرونده‌های قضایی در گیرودار مصلحت‌اندیشی و دیدگاه‌های سیاسی قرار دارند.

... با این حال امیدواریم دادستانی به دور از هیجان زدگی و با رعایت اصول و موارد حقوقی چنان عمل کند که افکار عمومی به این یقین برسند که حقیقتا، پرونده‌هایی که نجفی به آنها سپرده با طی مراحل طبیعی و قانونی به سرانجام برسد .

منبع:اعتماد

*عضو هیئت مدیره کانون وکلای دادگستری

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار