واکنش جعفر پناهى بعد از انتخاب فیلمش در فستیوال کن/ درخواست کانون کارگردانان از رئیس‌جهمور براى رفع ممنوع ‌الخروجی جعفر پناهى

تهران (پانا) - جعفر پناهی با انتشار یادداشتی درخصوص انتخاب فیلم «سه رخ» در جشنواره کن واکنش نشان داد.

کد مطلب: ۸۱۳۵۶۵
لینک کوتاه کپی شد
واکنش جعفر پناهى بعد از انتخاب فیلمش در فستیوال کن/ درخواست کانون کارگردانان از رئیس‌جهمور براى رفع ممنوع ‌الخروجی جعفر پناهى

جعفر پناهی در یادداشت خود نوشته است: بیش از یک دهه است که از سوى نهادهاى وابسته، زمزمه ى مرگ ِسینماى هنرى ایران شنیده مى شود. حتى وقتى سینماى ایران به اسکار هم دست یافت، کوتوله‌هاى سینمایى با عنوانِ مضحک ِ" لابی‌گرى" در القاى آن کوشیدند . امسال براى اولین بار در تاریخ سینماى ایران دو فیلم از دو فیلمساز ایرانى در بخش مسابقه ى اصلى کن حضور خواهد داشت . این حضور، خود به خود بیانگر آن است که سینماى ایران زنده و پویا است.

مسلما این امر به مذاق کسانى که میخواستند مرگ سینماى مستقلِ ایران را با هر حیله و تهدید جشن بگیرند و یا با سوق دادن سینما به سمتِ سینماى حکومتى، سینماى مستقل را ریشه کن کنند، خوش نخواهد آمد. آشکار است که دنبال بهانه‌اى دیگر خواهند گشت. بسیارى از کشورها آرزو داشته‌اند و دارند که فیلمى در یکى از سه جشنواره ى الفِ _ کن ، ونیز و برلین _ داشته باشند. امسال با حضور فیلمسازان ایرانى در فستیوال برلین استارتِ تداوم پویایى سینماى ایران زده شد اما با جایزه نگرفتن فیلم ها خواستند این حضور را کم رنگ یا بى اهمیت جلوه دهند. اگر هم جایزه مى گرفتند، باز بهانه ى دیگر مى یافتند یا به حربه‌ى قدیمى و نخ نما شده "سیاه نمایى" ، "سیاسى" و "ضد ایرانى" روى مى‌آوردند تا عوام فریبى کنند. از دید این گروه "فیلم ایرانى" یعنى فیلمى که در راستاى اهداف حکومت یا فیلمى خنثى و بى خاصیت باشد. نه فیلمى که شرافت هنرى‌اش را به پاى حکومت نریزد و سازنده‌اش سر سپرده قدرت نشود. آنچه مسلم است این است که بهانه و تهدیدها همچنان ادامه خواهد داشت. ولى سینماى مستقل با راه‌هاى تازه‌تر و فیلم‌هاى خلاقانه‌تر در جهت استقلال خود خواهد کوشید، امیدوارم در ونیز هم این روند ادامه یابد. ما هم همانند تمام کشورهاى مهم صاحب سینما، از طریق همین فستیوال‌ها به بازار سینماى جهان دست یابیم.

و اما یک آرزوى شخصى: بزرگترین آرزویم به عنوان یک فیلمساز این است که فیلم‌هایم در ایران به نمایش در آید . حتى اگر در یک سینما، حتا اگر در دورافتاده‌ترین جا باشد.

بعد از اعلام دبیر جشنواره کن مبنی بر حضور فیلم پناهی در بخش رقابتی این جشنواره، کانون کارگردانان سینماى ایران طى نامه‌اى به حسن روحانى (رئیس‌جمهور)، خواستار دستور وى براى حل مشکل جعفر پناهى و شرکت وى در فستیوال کن شد.

متن نامه کانون کارگردانان به شرح زیر است:

ریاست محترم جمهورى اسلامی ایران

جناب آقاى دکتر حسن روحانى

با سلام و احترام

با توجه به انتخاب فیلم سینمائی سه رخ ساخته آقای جعفر پناهى (عضو کانون کارگردانان سینماى ایران) در بخش اصلی هفتاد و یکمین دوره از فستیوال فیلم کن، خواهشمند است دستور فرمائید با اتخاذ ترتیبات لازم موانع خروج آقای پناهی از کشور برطرف شود تا ایشان بتوانند در این رویداد مهم جهانى شرکت کنند.

امروز رسول صدرعاملی کارگردان نیز در صفحه اینستاگرام خود با اشاره به این که «سه رخ» پناهی در کنار فیلم اصغر فرهادی در بخش مسابقه جشنواره کن حضور خواهد داشت، نوشته است: «امیدوارم درایت مسئولان مربوطه، هر که هستند بر این باشد که اجازه دهند جعفر پناهی در فرانسه حضور یابد. دبیر جشنواره کن و وزارت امور خارجه فرانسه دعوت رسم خود را از پناهی مکتوب ارسال داشته اند. سینمای ایران بالنده و پویا و تاثیر گذار به راهش ادامه می‌دهد و نام و یاد ایران عزیز را در ذهن و خاطره مردم جهان عزیز و گرامی می‌دارد. با آرزوی موفقیت برای هر دوفیلم بلند و سینمایی فرهادی و پناهی و دو فیلم کوتاه دیگر، سینما زنده است.»

تیری فرمو دبیر جشنواره کن هنگام اعلام فهرست فیلم‌های بخش مسابقه امسال با اشاره به فیلم جدید جعفر پناهی گفت که دعوت از این فیلمساز ایرانی از طریق وزارت امور خارجه فرانسه به ایران فرستاده می‌شود و درخواست کرد امکان حضور پناهی در جشنواره کن فراهم شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار