آیت‌الله مکارم شیرازی در دیدار وزیر آموزش‌ و پرورش:دانش‌آموزان را متناسب با نیازهای کشور آموزش دهیم

گرایشم به روحانیت به معلم دوران کودکی‌ام که در زمان رضاخان به ما درس فیزیک می‌داد، بر می‌گردد

قم (پانا) - آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی، مرجع تقلید، در دیدار با وزیر آموزش و پرورش بر لزوم تربیت دانش آموزان با توجه به نیازهای جامعه جوانان تاکید کرد و گفت تربیت و مهارت‌آموزی نباید به گونه‌ای نباشد که جوان سال‌ها درس بخواند اما وقتی وارد جامعه می‌شود، ببیند هیچ کار و حرفه‌ای متناسب با نیاز جامعه ندیده است.

کد مطلب: ۸۱۲۹۶۸
لینک کوتاه کپی شد
آیت‌الله مکارم شیرازی در دیدار وزیر آموزش‌ و پرورش:دانش‌آموزان را متناسب با نیازهای کشور آموزش دهیم

آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی صبح امروز در دیدار نوروزی وزیر و برخی از معاونان آموزش و پرورش ضمن تسلیت سالروز شهادت امام موسی بن جعفر(ع) اظهار کرد: معروف است که شخصیت انسان یک مثلث است که اضلاع آن را خانه ، مدرسه و جامعه تشکیل می دهند.

وی افزود: هر کدام از این اضلاع اثری دارند اما مدرسه به واسطه برنامه‌ای بودن و نقش عمیقی که در شکل‌گیری شخصیت دانش‌آموزان دارد، بیش از دو ضلع دیگر می‌تواند منشاء اثار باشد.

این مرجع تقلید ادامه داد: آن تاثیری که مدرسه بر روی دانش‌آموزان دارد به مراتب بیشتر از تاثیری است که دانشگاه بر روی دانشجویان می‌گذارد چراکه دانش‌آموزان در سنی هستند که بهتر نقش می‌گیرند و اثرپذیری بیشتری تا دوران دانشگاه دارند.

آیت‌الله مکارم شیرازی گفت: من از خانواده‌ای غیر روحانی هستم ولی آنچه باعث شد، به این سمت گرایش پیدا کنم به معلم دوران کودکی‌ام که در زمان رضا خان به ما درس فیزیک می‌داد، بر می‌گردد. او علاوه بر اینکه کم ازدرس خود نمی گذاشت در پایان هر جلسه رساله مرحوم آسید ابوالحسن اصفهانی را می‌آورد و نکاتی ارائه می‌کرد. همین کار معلم من باعث شد که من در این مسیر حرکت کنم؛ لذا نقش معلم خیلی تاثیر گذار است.

مولف تفسیر نمونه با بیان اینکه در آموزش و پرورش سه اصل مهم وجود دارد که با دست به دست هم دادن آنها یک تعلیم و تربیت درست شکل می‌گیرد‌، اظهار کرد: این سه اصل شامل برنامه، کتاب درسی و معلم یا استاد می‌شود. اگر برنامه خوب باشد، کتاب با موضوعات خوب تدوین شده باشد و معلم هم به رسالت خود به خوبی عمل کند نتیجه بسیار مطلوبی حاصل و مشکلات حل می شود.

وی افزود: حال اگر کتاب خوب نباشد، برنامه‌ریزی مناسب نباشد و معلم آموزش‌های لازم را ندیده باشد، نمی‌توان انتظار داشت که مشکلات جامعه برطرف شد؛ بنابراین آموزش و پرورش باید نسبت به این سه موضوع حساسیت لازم را داشته باشد، برای هر کدام حساب ویژه‌ای باز کند و نسبت به تقویت آن گام‌های مهمی بردارد.

آیت‌الله مکارم شیرازی با یادآوری گزارشی که سیدمحمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش از وضع وزارتخانه و نظام تعلیم و تربیت در ابتدای جلسه ارائه کرد، خطاب به او گفت: گزارش‌های خوبی ارائه کردید ولی نکته‌ای که باید نسبت به آن توجه ویژه‌ای داشته باشید ارزش مساله اطلاع رسانی و دقت در این موضوع است. وزارتخانه باید یک مقدار درباره اطلاع‌رسانی همت بیشتری داشته باشد زیرا با اینکه من اخبار را رصد می‌کنم، اما مطالبی را که ارائه شد، تازه شنیده‌ام.

وی ادامه داد: با اطلاع‌رسانی است که جامعه از اقدامات، برنامه‌ها و طرح‌های خوب نهادها، سازمان‌ها و وزارتخانه‌های مهمی همچون آموزش و پرورش آگاهی پیدا می‌کنند.

تربیت دانش‌آموزان باید متناسب با نیازهای جامعه باشد

مرجع تقلید جهان تشیع با بیان اینکه تربیت دانش‌آموزان باید متناسب با نیازهای جامعه باشد، تاکید کرد: کارخانه‌ای را فرض کنید، محصول خوبی تولید می‌کند اما وقتی وارد بازار می‌شود، مشتری ندارد، همین موضوع در تربیت دانش‌آموزان و دانشجویان صدق می‌کند، اگر بدون برنامه و نیازهای جامعه نسلی صرفا علمی را پرورش دهیم زمانی که وارد جامعه می‌شود با رکود بازارهای کاری مواجه می‌شود و تحصیلات آنان بی‌ثمر خواهد بود.

آیت‌الله مکارم شیرازی خطاب به وزیر آموزش و پرورش گفت: تجربه نشان داده است که ایرانی‌ها استعداد خوبی دارند و این فرصت امروز در دست آموزش و پرورش است که در رشته‌های مختلف علوم و معارف قرآن ، نهج البلاغه، صحیفه، احکام و مبانی اسلامی نسل جوان و نوجوان را تربیت کند.

ایشان با اشاره به رونمایی از کتب کنگره نقش شیعه در پیداش و گسترش علوم اسلامی تصریح کردند: این کنگره قرار است اردیبهشت ماه با رونمایی از 40 اثر از دانشمندان جهان اسلام برگزار شود، جالب است بدانید که بسیاری از این دانشمندان ایرانی هستند.

آیت الله مکارم شیرازی در محور دیگری از سخنان خود به فضای مجازی اشاره کرد و افزود: در گزارشی که در خصوص فضای مجازی ارائه شد، نسبتا کمی امیدوارم شدم، اما قبلا هم گفته‌ام فضای مجازی هم فرصت و هم تهدید است.

این مرجع تقلید تصریح کرد: ما باید در عرصه فضای مجازی و شبکه های اجتماعی خودکفا شویم، باید بتوانیم فضایی امن، با محتوایی پاک و امکانات مناسب در اختیار کاربران قرار دهیم در آن صورت وقتی اینترنت ارزان و پهنای باند مناسب را در اختیار کاربران قرار دهیم خوب طبیعی است که بسیاری از افراد از بستر های غربی جدا می‌شوند و به فضای مجازی بومی مراجعه می‌کنند و هیچ احتیاجی هم به فیلتر شکن نیز نخواهیم داشت چرا که لفظ فیلتر‌شکن خودش حساسیت بر انگیز است.

برای بقا نیاز به نسلی معتقد داریم

وی در انتهای سخنان خود با بیان اینکه امروز جمهوری اسلامی ایران حرف اول و اخر را در منطقه می‌زند، تاکید کرد: ما چه بخواهند و چه نخواهند در این منطقه حرف اول را می‌زنیم. رئیس‌جمهوری آمریکا هم شب و روزی نیست که حرفی از ایران نزند. این قدرت ، دشمن دارد و هزینه بر است. باید جمعیت را ساخت و آموزش و پرورش باید در این عرصه گام بردارد، برنامه‌ریزی کند، کتاب تالیف کند تا نسل امروز ، نسلی معتقد به انقلاب، نظام، اسلام و دین باشد.

این مفسر قرآن کریم تصریح کرد: چیزی که حفظ و بقای نظام و انقلاب را تضمین می کند حضور جوانانی با اعتقادات مذهبی است.

آیت‌الله مکارم شیرازی ادامه دادند: می‌توانیم نسلی داشته باشیم همانند دوران دفاع مقدس که شبها زیارت عاشورا زمزمه می‌کردند و صبح‌ها دعای ندبه و با اعتقادی که داشتند در مقابل دشمن تا به دندان مسلح ایستادند. امروز نیروهای آمریکایی را ببینید در هر تهاجمی که انجام می‌دهند، عده‌ای فرار می‌کنند، عده‌ای روانی می‌شوند، عده‌ای خودکشی می‌کنند و این در حالیست که ما به دلیل آن اعتقادات قلبی که جوانان ایرانی داشتند چنین مسائلی را نداشتیم.

ایشان تاکید کردند: آموزش و پرورش باید بر روی این موضوع توجه لازم را داشته باشد، برای بقا نیاز به نسلی معتقد داریم. چرا امروز آمریکا و عربستان خواستار از بین رفتن حشدالشعبی هستند؟ چون می دانند این جوانان معتقد به پاسداری از کیان و ناموس خود هستند و با وجود آنان تضعیف عراق سخت می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار