در سال گذشته صورت گرفت:

توزیع بیش از هزار لیتر سم رایگان در بین دامداران نهبندان

نهبندان (پانا) ـ رئیس شبکه دامپزشکی نهبندان گفت: در سال گذشته یک هزار و ۴۱۱ لیتر سم رایگان برای سمپاشی بدن و جایگاه دام ها علیه بیماری های انگلی در بین دامداران شهرستان توزیع و مصرف شده است.

کد مطلب: ۸۱۲۸۸۱
لینک کوتاه کپی شد
توزیع بیش از هزار لیتر سم رایگان در بین دامداران نهبندان

محمد راه انجام رئیس شبکه دامپزشکی نهبندان گفت : انگل های خارجی با تغذیه از خون، بافت و پشم دام ها باعث لاغری مفرط، کاهش شدید کیفیت پوست و چرم، کاهش شدید شیر و گوشت و اتلاف دام‌ها می شوند.

وی افزود: انگل های خارجی در دام ها شامل کنه، کک، شپش، پشه و مگس و نوزاد آنها (میاز) موجب انتقال بسیاری از بیماری های دامی و مشترک بین انسان و دام همچون تب خونریزی دهنده کریمه کنگو، تب 3 روزه، لمپی اسکین، تیلریوز، بابزیوز و آناپلاسموز می شوند.

رئیس شبکه دامپزشکی نهبندان با اشاره به اهمیت سمپاشی در کنترل بیماری‌های مذکور ادامه داد: در سال گذشته، یک هزار و 411 لیتر سم به صورت رایگان برای سم پاشی در اختیار دامداران شهرستان قرار گرفت که با این مقدار سم بدن دو هزار و 300 راس گاو، چهار هزار و 25 نفر شتر، 154 هزار و 200 راس گوسفندوبز و 500هزار متر مربع جایگاه دام سمپاشی شد.

راه انجام خاطر نشان کرد: سموم مصرف شده در شهرستان بیش از هزار لیتر توسط اداره کل دامپزشکی خراسان جنوبی و حدود 400 لیتر سم طی تفاهم نامه همکاری مشترک بین شبکه دامپزشکی و مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان نهبندان جهت مبارزه با بیماری‌های انگلی شتر تهیه شده است.

وی، اصلاح و بهسازی جایگاه دام را مهمترین راه مبارزه با انگل ها عنوان کرد و یادآور شد: با توجه به اینکه جاهای تاریک، نمناک و دارای شکاف مکان های مناسبی برای تکثیر انگل هاست، دامداران باید نسبت به نورگیر کردن و درزگیری جایگاه های دام اقدام کنند.

در پایان رئیس شبکه دامپزشکی نهبندان از دامداران خواست: در مصرف سموم با کارشناسان شبکه دامپزشکی شهرستان مشورت کنند و ضمن رعایت فواصل سمپاشی دام‌ها، به دستورالعمل‌ کارخانه تولیدکننده سموم ضد انگل توجه داشته باشند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار