در دیدار صاحب‌نظران علوم تربیتی و اساتید دانشگاه با وزیر آموزش‌ و پرورش

بطحایی برنامه آموزش و پرورش برای اصلاح نظام مدیریتی مدارس را اعلام کرد

تهران (پانا) - در دیدار صاحب‌نظران علوم تربیتی و اساتید دانشگاه با وزیر آموزش‌ و پرورش، سید محمد بطحایی ضمن تشریح برخی از مشکلات موجود در نظام آموزشی کشور، از اصلاح نظام مدیریتی مدارس کشور سخن گفت.

کد مطلب: ۸۱۲۵۶۶
لینک کوتاه کپی شد
بطحایی برنامه آموزش و پرورش برای اصلاح نظام مدیریتی مدارس را اعلام کرد

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌ و پرورش، در ادامه سلسله نشست‌هایی که از سال 96 در وزارت ‌آموزش‌ و پرورش با حضور اساتید دانشکده های علوم تربیتی تهران برگزار شده بود، در اولین روزهای کاری سال جدید، نشستی با حضور رؤسا و اساتید دانشکده‌های علوم تربیتی دانشگاه تهران، شهید بهشتی، خوارزمی، علامه طباطبایی و الزهرا برگزار شد.

در این دیدار، سیدمحمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش با اشاره به گسستی که بین حوزه اجرا و سیستم تئوریک به وجود آمده است، گفت: یکی از حلقه‌های مفقودشده در نظام آموزش‌ و پرورش، گسست بین این وزارت به‌عنوان حوزه اجرا و دانشگاه‌های کشور به‌عنوان سیستم نظری و آکادمیک است و اکنون با مشکلاتی مواجه هستیم که عموماً راه‌حل‌های آن در دانشکده‌های علوم تربیتی وجود دارد و این گسست سبب عدم بهره‌مندی از دانش و علم اساتید برای حل مسائل پیچیده آموزش‌ و پرورش شده است.

وزیر آموزش‌ و پرورش به مشکلات آموزش‌ و پرورش در سال‌های گذشته اشاره و اظهار کرد: بسیاری از مشکلات آموزش‌وپرورش از 30 یا 40 سال گذشته ثابت مانده و هنوز حل‌نشده است و دانش و علم آن برای حل بخش زیادی از این مشکلات در دانشگاه‌ها وجود دارد که از این پتانسیل استفاده نشده است و باید مشکلات را واضح بیان کنیم و از دانشگاه‌ها بخواهیم برای حل این مشکلات ورود پیدا کنند و برای حل آن‌ها باید از علم دانشگاه‌ها استفاده کرد.

بطحایی در ادامه افزود: فاصله ای که بین این دو حوزه وجود دارد سبب شده است تا آموزش‌هایی که در دانشگاه‌ها داده می‌شود با واقعیت‌هایی که در اجرا و مدارس با آن مواجه هستیم مطابقت نداشته باشد و برخی از فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها پس از ورود به مدارس که بخشی از حوزه اجرا هستند عملا نمی‌توانند از آموزش‌های داده‌ شده استفاده و آن را عملیاتی کنند.

عضو کابینه تدبیر و امید با توجه به شرایط فعلی آموزش‌ و پرورش کشور گفت: مهم‌ترین مشکل آموزش‌ و پرورش در همه حوزه‌ها بی‌تفاوتی جامعه نسبت به آموزش‌وپرورش و فاصله گرفتن از آن است و در این شرایط اگر استنباط می‌شود که مسئولان و سیاست‌گذاران ارشد کشور نسبت به آموزش‌ و پرورش کم‌توجه شده‌اند به علت عدم اقبال و توجه جامعه به آموزش‌وپرورش است. این مساله نتایج متعددی را به وجود آورده است ازجمله عدم اهمیت خانواده‌ها نسبت به فضای آموزشی مدارس و مکانی که فرزندانشان در آن تحصیل می‌کنند و یا عدم توجه به توانایی‌ها و یا مشکلاتی که معلمان فرزندانشان با آن مواجه هستند و برای آن‌ها موضوعاتی از این قبیل اهمیت ندارد.

بطحایی در مورد برنامه‌های سال 97 وزارت آموزش‌ و پرورش اظهار کرد: یکی از این برنامه‌ها کم کردن فاصله آموزش‌ و پرورش با جامعه است و برای رسیدن به این هدف باید آنچه به دانش‌آموزان آموزش می‌دهیم انطباق بیشتری با نیازمندی‌هایی که جامعه و خانواده‌ها دارند، ‌داشته باشد و محتوای آموزشی مدارس ما با این نیازمندی‌ها منطبق شود.

وی در ادامه افزود: محتوای آموزشی در مدارس باعث عدم انگیزش خانواده‌ها و دانش‌آموزان به مدرسه رفتن می‌شود و در مدرسه‌های ما شادی و نشاط کافی برای افزایش انگیزه وجود ندارد و دانش آموزان در مدرسه دچار سختی و عذاب می‌شوند.

وزیر آموزش‌ و پرورش دیگر برنامه‌های سال 97 را تشریح کرد و گفت: سه برنامه مهم برای اصلاح نظام مدیریتی مدارس داریم؛ سنجش و ارتقای شایستگی مدیران، تفویض اختیار به مدارسی که مدیران آن شایستگی لازم را دارند و نظام کنترل و تضمین کیفیت مدارس از مهم‌ترین این برنامه‌ها است.

پس از سخنان وزیر آموزش و پرورش، آقایان افروز، باقری، به پژوه، بازرگان، میر کمالی، درتاج، فتح‌آبادی، قائدی، رضایی زاده، نوابی نژاد و خانم ها دکتر خادمی، بازرگان و پاک‌دامن مطالبی در ارتباط با برگزاری این نشست‌ها و برنامه‌هایی که وزیر آموزش‌وپرورش مطرح کرده بودند را بیان کردند.

شایان ذکر است در این نشست معاونان وزیر آقایان خنیفر، عمادی، فرهاد کریمی، غلامرضا کریمی، زرافشان و تورانی از دانشگاه فرهنگیان، مرکز سنجش، پژوهشگاه آموزش و پرورش، مرکز امور بین الملل، معاونت متوسطه و سازمان پژوهش و برنامه ریزی حضور داشتند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار