افشای مشاجره مکرون و بن سلمان درباره ایران در ریاض

ولیعهد عربستان امروز به پاریس سفر کرد

تهران (پانا) - خبرگزاری رویترز از مشاجره محمد بن سلمان ، ولیعهد عربستان و امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه در سفر مکرون به ریاض در ماه نوامبر (آبان) گذشته خبر داده است.

کد مطلب: ۸۱۱۲۲۶
لینک کوتاه کپی شد
افشای مشاجره  مکرون و بن سلمان درباره ایران در ریاض

بنا بر این گزارش، در حالی که محمد بن سلمان روز شنبه (امروز) برای بازدید دو روزه به پاریس سفر کرده و قرار است در این سفردر خصوص موضوعاتی همچون، یمن، سوریه‌، قطر و توافق هسته‌ای ایران مذاکره شود، این موضوع که آیا مشاجره ریاض یک ناراحتی کوتاه‌مدت بوده یا یک موضوع جدی است روشن می‌شود.

رویترز به قراردهای سنگین در حوزه‌های مختلف از جمله توریسم بین عربستان با آمریکا و بریتانیا اشاره و تأکید می‌کند فرانسه در این باره عقب مانده است.

یک دیپلمات فرانسوی در این باره گفته است که رقابت سنگین است و به همین دلیل فرانسه باید در خصوص اختلافات کمتر سخن بگوید و تمرکز را بر موضوعات دیگری همچون توریسم، سلامت و ... بگذارد.

با وجود این، کارشناسان بر این باورند که شاهزاده 32 ساله سعودی ارتباطات نزدیکی با آمریکا دارد و دو‌نالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، دقیقا زمانی که مکرون به دنبال توسعه روابط با ایران و حفظ توافق هسته‌ای ایران بود، رابطه با عربستان را تثبیت کرده است.

بسیاری از دیپلمات‌های غربی و عرب، مذاکرات نوامبر (بین سلمان و مکرون در ریاض ) را سخت توصیف کرده‌اند. بر اساس اعلام سه مقام‌، محمد بن سلمان در این دیدار مکرون را تهدید کرده است که اگر رابطه با ایران را تغییر ندهد، روابطش با فرانسه را متوقف می‌کند.

به گفته مقامات، مکرون موقعیت فرانسه به عنوان یک قدرت هسته‌ای در جهان را به سلمان یادآوری کرده است و اینکه فرانسه یک عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد و آزاد است که هر اقدامی را که می‌خواهد انجام دهد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار