جزئیات نشست سه جانبه روحانی، پوتین و اردوغان در آنکارا

تهران، مسکو و آنکارا خواستار تمدید آتش‌بس در سوریه هستند/ پوتین و روحانی درباره برجام مذاکره می‌کنند

تهران (پانا) - یک منبع آگاه اعلام کرده است که انتظار می‌رود تمرکز مذاکرات سه جانبه ایران، روسیه و ترکیه بر آخرین پیشرفت‌ها در سوریه باشد؛ با وجود این، روسیه از مذاکرات برجامی بین پوتین و روحانی در حاشیه نشست آنکارا خبر داده است.

کد مطلب: ۸۱۰۱۷۶
لینک کوتاه کپی شد
جزئیات نشست  سه جانبه روحانی، پوتین و اردوغان در آنکارا

به گزارش آناتولی، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه روز چهارشنبه میزبان این نشست در آنکارا خواهد بود.

در این نشست با حضور ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه و حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، مسائلی چون آتش‌بس در سوریه، تمامیت ارضی و نقض‌های صورت‌گرفته مورد بررسی قرار می‌گیرد.

هیأت‌های عالی رتبه سه کشور روز سه‌شنبه (امروز) گرد خواهند آمد تا درباره پیش‌نویس بیانیه پایانی به نتیجه برسند.

یک منبع آگاه که نخواست نامش فاش شود گفت که این بیانیه خواستار تمدید 30 روزه قطعنامه آتش‌بس سازمان ملل متحد که در اواخر فوریه (بهمن) تصویب شده خواهد بود.

محمدجواد ظریف، مولود چاوش اوغلو و سرگئی لاوروف، وزیران امور خارجه ایران، ترکیه و روسیه درباره پیشنهادهای را مورد ارزیابی قرار خواهند داد.

رهبران سه کشور همچنین مذاکرات دوجانبه خواهند داشت.

ایران، روسیه و ترکیه سه کشور ضامن آتش‌بس در سوریه هستند.

به گزارش پانا، پیش از این اعلام شده بود که حسن روحانی و رجب طیب اردوغان در حاشیه این نشست مذاکرات دو جانبه‌ای خواهند داشت.

پوتین و روحانی دیدار می‌کنند

همچنین بر اساس اعلام کرملین روسای جمهوری ایران و روسیه فردا (چهارشنبه) در آنکارا دیدار دو جانبه خواهند داشت.

به گزارش تاس (خبرگزاری رسمی روسیه) ، کرملین اعلام کرده است که در این دیدار دو جانبه حسن روحانی و ولادیمیر پوتین درباره موضوعات مربوط به حل و فصل مسئله سوریه، مسائل مرتبط با خاورمیانه و به وی‍ژه حل و فصل موضوع اسرائیل و فلسطین گفت و گو خواهند کرد.

آنها این موضوع را مورد توجه قرار خواهند داد که کشورهایشان در مورد این مسائل نظرات و موقعیت مشابهی دارند . مذاکرات در فضای سازنده و دوستانه خواهد بود.

مذاکرات برجامی ایران و روسیه در حاشیه نشست آنکارا

همچنین به گزارش تاس، یوری یوشاکوف، مشاور رئیس‌جمهوری روسیه از قرار داشتن بحث‌های غیرسوری در دستور نشست فردای روسای جمهور ایران، روسیه و ترکیه در آنکارا خبر داد .

مشاور پوتین در خصوص دستور کار نشست فردا گفته که پیش‌بینی می‌شود سه رئیس‌جمهوری در پایان نشست خود، بیانیه مشترکی بخوانند که در آن بر تعهد ایران، روسیه و ترکیه به حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی تأکید می‌شود .

این روزها سربازان ترکیه در عملیاتی که دمشق آن را غیرقانونی می‌داند، در منطقه کردنشین«عفرین» حضور دارند و تمامیت ارضی سوریه را نقض کرده‌اند .

آن‌طور که یوری یوشاکوف خبر داده، روحانی، پوتین و اردوغان در نشست فردا در خصوص «نحوه کمک به استقرار صلح در تمامی نقاط سوریه، بهبود روند ایجاد نقاط عاری از تنش و پیشرفت‌های صورت‌گرفته در اصلاح قانون اساسی سوریه» هم مذاکره خواهند کرد .

مشاور پوتین به دستور کار نشست‌های دوجانبه‌ای که در حاشیه گفت‌وگوهای مربوط به سوریه برگزار می‌شود هم سخن گفت و تصریح کرد که «برجام» موضوع نشست دوجانبه روسای جمهور ایران و روسیه خواهد بود .

یوشاکوف گفت: «پوتین با توجه به برنامه آمریکا برای تجدیدنظر در خصوص برجام، فردا در حاشیه نشست آنکارا، درباره این توافق با حسن روحانی مذاکره می‌کند.»

ترامپ بر اساس قانون مصوب کنگره آمریکا، باید در 22 اردیبهشت، پایبندی ایران به برجام و ادامه تمدید تعلیق تحریم‌های هسته‌ای این کشور را تأیید کند تا امکان ادامه اجرای برجام فراهم شود؛ اما رئیس‌جمهوری آمریکا اما گفته که در صورت اصلاح نشدن برجام، این کار را نخواهد کرد و عملاً آمریکا را از این توافق چندجانبه بیرون خواهد کشید .

دسترسی بازرسان خارجی به همه اماکن نظامی و محدود شدن برنامه موشکی دفاعی جمهوری اسلامی ایران، از خواسته‌های ترامپ است که گفته می‌شود اروپایی‌ها مسئول گفت‌وگوهای مربوط به آن با ایران شده‌اند .

مقامات ارشد ایران بارها اعلام کرده‌اند که برنامه موشکی این کشور، ماهیت دفاعی دارد و بر سر آن با هیچ‌کس مذاکره نمی‌کنند .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار