اجرای طرح ملی نوروزگاه در پنج مکان تاریخی و گردشگری قم

قم (پانا) - مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم از اجرای طرح ملی نوروزگاه در پنج مکان تاریخی و گردشگری در قم تا 15 فروردین ماه خبر داد.

کد مطلب: ۸۰۸۹۹۵
لینک کوتاه کپی شد
اجرای طرح ملی نوروزگاه در پنج مکان تاریخی و گردشگری قم

عیسی رضایی روز یکشنبه در بازدید از اجرای برنامه های طرح ملی نوروزگاه در خانه تاریخی زند اظهار داشت: برنامه های متنوع فرهنگی و اجتماعی از زمان تحویل سال آغاز شده است و تا پایان تعطیلات نوروزی ادامه خواهد داشت.

وی افزود: با اجرای برنامه های آیینی و رسوم محلی، موسیقی سنتی، غذاهای بومی، پخت نان محلی، شیرینی ‌های سنتی و نوشیدنی ‌ها و دم نوش‌ ها و برپایی سفره های هفت سین از گردشگران پذیرایی می شود.

رضایی ادامه داد: این نوروزگاه ها در مجتمع های بین راهی از جمله مهتاب، مهروماه، زیتون، خانه تاریخی زند و کاروانسرای دیرگچین در راستای معرفی آیین ها، آداب و رسوم بومی برگزار می شود تا گردشگران با فرهنگ، سنت ها، غذاها و لباس های محلی هر شهر آشنا شوند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم با اشاره به برنامه های خانه تاریخی زند در طرح نوروزگاه گفت: در کنار اجرای برنامه های مختلف، در این خانه تاریخی غرفه های صنایع دستی نیز برپا شده است تا هنرمندان به معرفی آثارهنری و بومی استان قم بپردازند.

وی گفت: در خانه تاریخی زند همچنین موزه مردم شناسی با معرفی سبک زندگی مردم در دوره های گذشته از جمله قاجار پرداخته شده است و مجموعه ‌ای از اسباب، اشیا و لوازم زندگی، ابزار کار، لوازم کشاورزی و صنعتی، پوشاک و شیوه چینش اشیا در منازل قدیمی دراین موزه به نمایش درآمده است.

رضایی اضافه کرد: همچنین تصاویری از قم قدیم و آثاری از جمله سفال‌ های سلجوقی متعلق به 800 سال قبل، «منبر» مربوط به 600 سال قبل از روستای وشنوه، درب های تاریخی، ظروف تزیینی، تپانچه، مرکب و دوات مربوط به دوره قاجار در این موزه موجود است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم از برپایی گالری های عکس در کاروانسرای دیرگچین خبر داد و گفت: آثار نقاشی انتزاعی و خوشنویسی با تاکید بر حفاظت محیط زیست و آثار تاریخی در این کاروانسرا برپا شده است تا علاقمندان بتوانند از این برنامه ها استفاده کنند.

وی خاطر نشان کرد: کاروانسرای دیرگچین مشهور به مادر کاروانسراهای ایران مربوط به دوره ساسانی - صفوی واقع در شهر قم بخش مرکزی بعد از روستای کورگل است، در گذشته از این کاروانسراها به عنوان منزلگاهی بسیار مهم در مسیر راه های ایران مورد استفاده قرار می گرفته که امروز با احداث جاده قم - گرمسار مسیر تردد به این کاروانسرا احیا شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار