تعریف معیارها و شرایط لازم برای تشخیص رجل سیاسی توسط شورای نگهبان اعلام شد

تهران (پانا) - نظر شورای نگهبان در مورد تعریف معیارها و شرایط لازم برای تشخیص رجل سیاسی،مذهبی و مدیر و مدبر بودن نامزدهای ریاست جمهوری در نشست خبری امروز عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان اعلام شد.

کد مطلب: ۸۰۷۸۰۹
لینک کوتاه کپی شد
تعریف معیارها و شرایط لازم برای تشخیص رجل سیاسی توسط شورای نگهبان اعلام شد

متن کامل نظر شورای نگهبان در مورد رجل سیاسی به شرح زیر است :

«تعریف معیارها و شرایط لازم برای تشخیص رجل سیاسی،مذهبی و مدیر و مدبر بودن نامزدهای ریاست جمهوری

در اجرای جزء 5 بند 10 سیاستهای کلی انتخابات ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری که «تعریف و اعلام معیارها و شرایط لازم برای تشخیص رجل سیاسی، مذهبی و مدیر و مدبر بودن نامزدهای ریاست جمهوری» را بر عهده شورای نگهبان قرار داده است و با عنایت به بند 9 اصل 110 و اصل 115 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، تعاریف، معیارها و شرایط مذکور به شرح زیر در روز چهارشنبه مورخ 20/10/1396 در جلسه شورای نگهبان به تصویب رسید.

ماده 1-تعاریف رجل سیاسی مذهبی و مدیر و مدبر بودن نامزدهای ریاست جمهوری عبارتند از :

1.رجال مذهبی، رجالی هستند که اگاهی لازم به دین اسلام و مذهب تشیع داشته و تدین و تقیدشان به انجام شعائر و مناسک دینی در زندگی فردی و اجتماعی از برجستگی ویژه ای برخوردار باشد، به گونه ای که در میان مردم به این خصوصیت، شناخته و مشهور باشند.

2.رجال سیاسی، رجالی هستند که قدرت تحلیل و درک آنها از مسائل و پدیده های سیاسی به جهت آگاهی عمیق شان از مسائل سیاسی اجتماعی اعم از داخلی و بین المللی و حضورشان در صحنه های سیاسی به نحوی باشد که همواره مصالح نظام اسلامی و معیارهای اصیل انقلابی در عملکرد آنها لحاظ شده باشد ، به گونه ای که در میان مردم به این خصوصیت، شناخته و مشهور باشند.

3. مدیر، شخصی است برخوردار از شایستگی های ذاتی و اکتسابی لازم از نظر دانش و مهارت، شخصیت و نگرش های فردی و تجربه که توانایی شناخت و استفاده بهینه از منابع انسانی و مادی در کشور را با رعایت حداکثر بهره وری و در راستای ماموریت، رسالت و اهداف کلان نظام و ارزشهای حاکم بر جامعه داراست و سوابق او حاکی از موفقیت وی در صحنه های مدیریتی کلان باشد.

4.مدبر، شخصی است که از توانایی پیش بینی و عاقبت اندیشی نسبت به امور، مبتنی بر عقلانیت و دانش صحیح برای اداره امور کشور برخوردار باشد و در بحرانها قدرت حل مشکلات و برون رفت از آنها را به نحو شایسته داشته باشد.

ماده 2- شرایط و معیارهای لازم جهت تشخیص رجل سیاسی مذهبی و مدیر و مدبر بودن نامزدهای ریاست جمهوری عبارتند از :

1.سوابق کافی و قابل ارزیابی در فعالیتهای مذهبی و سیاسی از قبیل مکتوبات، سخنرانی ها و اعلام مواضع

2.سوابق کافی و قابل ارزیابی در تصدی برخی مسئولیت ها و مدیرتهای کلان

3.سلامت و توانایی لازم جهت ایفای مسئولیت های ریاست جمهوری

4.سن متناسب با انجام مسئولیت های ریاست جمهوری

5. صلاحیت علمی لازم جهت ایفای وظایف ریاست جمهوری

6.ارائه برنامه ها و خط مشی های اجرایی در چارچوب صلاحیت و اختیارات قوه مجریه مبتنی بر اسناد بالادستی از جمله قانون اساسی و سیاست های کلی نظام

7.معرفی مشاوران جهت تشریح برنامه ها و توان مدیریتی و برنامه ها

8.عدم محرومیت از حقوق اجتماعی و فقدان سابقه محکومیت کیفری موثر

9.عدم محکومیت قطعی کیفری به جرائم اقتصادی از جمله کلاهبرداری، رشاء و ارتشاء ، اختلاس ، تبانی در معاملات دولتی، پولشویی، اخلال در نظام اقتصادی

10.وابسته نبودن به گروه های غیرقانونی و عدم محکومیت به اقدام علیه جمهوری اسلامی ایران و فقدان سوابق سوء امنیتی از جمله در فتنه سال 1388

11.عدم وابستگی به رژیم گذشته و موثر نبودن در تحکیم آن

تبصره (1)-داوطلبان موظفند مدارک مثبته جهت احراز شرایط را هنگام ثبت نام ارائه نمایند.

تبصره (2)- موارد مذکور در ماده (2) ، اماره ای مبنی بر شناسایی اولیه توانایی و شایستگی داوطلبانه در مرحله ثبت نام بوده و اعتراض دواطلبان نسبت به عدم ثبت نام آنان، در شورای نگهبان مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت.

تبصره (3)-شورای نگهبان می تواند به منظور احراز شرایط داوطلبان ریاست جمهوری ضمن استعلام از مراجع ذی صلاح، اقدام به تحقیقات مورد نیاز و بررسی های مستقل نماید.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار