رئیس اتحادیه قالیشویی در گفت‌وگو با پانا خبر داد

کسادی بازار قالیشویی‌های دارای مجوز، افزایش شکایت‌ها از قالیشویان غیر مجاز

تهران (پانا) - وجود واحدهای غیرمجاز قالیشویی و نرخ‌شکنی این واحدها آن گونه که رئیس اتحادیه قالیشویان می‌گوید یکی از مواردی است که در کنار کسادی بازار موجب شده است تا فرش‌شویی‌های مجاز بازار پررونقی نداشته باشند و از سوی دیگر در بررسی شکایت‌های ارائه‌شده به اتحادیه این صنف مشخص شده است که بسیاری از متخلفان جزو واحدهای مجاز نیستند.

کد مطلب: ۸۰۷۴۳۶
لینک کوتاه کپی شد
کسادی بازار قالیشویی‌های دارای مجوز، افزایش شکایت‌ها از قالیشویان غیر مجاز

تنها چند روز به پایان سال 96 باقی مانده است و به رسمی دیرینه ایرانی‌ها بخش عمده‌ای از لوازم منزل را برای استقبال از سال نو غبارزدایی و گردروبی می‌کنند، فرش‌ها را می‌شویند و تلاش می‌کنند تا با منزلی پاکیزه به استقبال سال نو بروند.

در گذشته‌های نه‌چندان دور در چنین ایامی از گذر کوچه‌ها و در حیاط منازل بساط شست‌وشوی فرش‌ها به پا بود و با پارو و کاسه و برس شست‌وشوی فرش‌ها انجام می‌شد اما این تصاویر اکنون در بیشتر نقاط شهری خاطره شده‌اند. ساختار شهرها با تغییرات زیادی مواجه شده است.بخش عمده‌ای از جمعیت شهرنشین در آپارتمان ساکن شده‌اند و این ساختار جدید امکان شست‌وشوی فرش‌ها را در منزل فراهم نمی‌کند که در نیتجه قالیشویی‌ها کار شست‌وشوی فرش را برعهده گرفته‌اند. نکته‌ای که در این میان مهم است کسب و کار مبهم این واحدهای صنفی است.شکایات زیادی در خصوص گم شدن فرش‌هایی که برای شست‌وشو به امانت سپرده می‌شوند در سال‌های اخیر مطرح شده است.

اتحادیه قالیشویان نیز هرسال در خصوص سوء استفاده قالیشویی‌های غیرمجاز هشدارهایی می‌دهد اما مصرف‌کنندگان می‌گویند امکان شناسایی قالیشویی مجاز و غیر مجاز را ندارند و هر روز تبلیغاتی از لای در منازل به داخل حیاط واحدهای مسکونی انداخته می‌شوند که ظاهرا امکان تشخیص فعالیت آنها زیر نظر اتحادیه ممکن نیست.

نرخ‌گذاری قالیشویی امسال اجباری نبوده است

براساس تصمیمی که درسال جاری اتخاذ شده است صنف قالیشویان تهران مشمول نرخ‌گذاری اجباری نیست و تا حدودی شرایط رقابتی تعیین‌کننده قیمت‌ها در بازار است. اما دست‌اندرکاران قالیشویی‌ها در برخی موارد نرخ‌هایی را برای شست‌وشو تعیین می‌کنند که با نظر مساعد مشتریان همراه نیست.

حمید محمدی کمسرخ، رئیس اتحادیه قالیشویی، درگفت‌وگو با خبرنگار پانا می‌گوید: شست‌وشوی فرش غالبا براساس یک شیوه انجام می‌شود اما برخی از فرش‌ها بسته به نوع و کیفیت باید به شیوه‌های دیگری شست‌وشو شوند که نرخ‌های متفاوت دارند.

وی ادامه داد:‌ واحدهای صنفی آنالیز قیمتی خود را برای شست‌وشوی فرش ارایه داده‌اند و اختلاف زیادی در نحوه قیمت‌گذاری واحدها وجود ندارد؛ این گونه نیست که اعمال سلیقه در نرخ‌گذاری نارضایی مشتریان را به همراه داشته باشد.

رئیس اتحادیه قالیشویی خاطرنشان کرد: با این حال مشتریان در صورتی که شکایتی داشته باشند می‌توانند به اتحادیه مراجعه کنند و به شکایت آنها رسیدگی و احقاق حق می‌شود. نبود نرخ‌گذاری اجباری به این معنی نیست که هر واحد صنفی آنگونه که خود می‌خواسته است نرخ گذاری کند.

محمدی کمسرخ تصریح کرد:‌ اتحادیه در حد معمول آنالیز قیمتی را انجام داده است.براین اساس نرخ فرش‌های ماشینی 6 هزار تومان و فرش‌های تبریز تا 9 هزار تومان است و در مورد فرش‌های نفیس نیز نرخ واحدی وجود ندارد و بسته به نوع شور و کیفیت فرش از 12 تا 35 هزار تومان قیمت‌گذاری می‌شود.

بیشتر فرش‌هایی که قالیشوئی‌ها می‌شویند فرش ماشینی است

به گفته رئیس اتحادیه قالیشویی، بیشتر فرش‌هایی که برای شست‌وشو ارایه می‌شوند ماشینی هستند و میزان فرش‌های دستباف خیلی کمتر است.

محمدی کمسرخ خاطرنشان کرد: وزارت صنعت و معدن امسال با هدف ایجاد فضای رقابتی صنف قالیشویان را از نرخ‌گذاری اجباری مستثنی کرده است اما در سال‌های گذشته این نرخ‌ها از طرف سازمان حمایت ارایه می‌شد.

وی با بیان اینکه وضع بازار نسبت به سال گذشته راکد بوده است، اظهار کرد: بازار به گونه ای است که کشش افزایش قیمت بیشتر برای شست‌وشو نسبت به سالهای گذشته وجود نداشته است.

محمدی کمسرخ عنوان کرد:‌ اما وجود قالیشویان غیرمجاز موجب شده است تا واحدهای صنفی مجاز که بیمه و مالیات و عوارض پرداخت می کنند از شرایط رونق بازار بی‌بهره بمانند.

پخش تبلیغات دلیلی برای صلاحیت واحد صنفی نیست

وی اظهار کرد:‌ پخش تراکت و تبلیغات دلیلی برای صلاحیت واحد صنفی نیست و گزارش‌هایی مبنی بر تخلف، آسیب به فرش و حتی به سرقت رفتن فرش‌ها وجود دارد که در بررسی‌ها مشخص شده است که این واحدها غیرمجاز بوده‌اند.

رئیس اتحادیه قالیشوئی تصریح کرد: نرخ‌شکنی واحدهای غیرمجاز آسیب جدی به واحدهای صنفی مجاز وارد کرده است و متاسفانه سازمان‌های نظارتی مانند سازمان حمایت کمکی در این زمینه برای برخورد برخورد با این واحدها نکرده است.

محمدی کمسرخ خاطرنشان کرد:‌ 380 عضو رسمی در اتحادیه قالیشویان تهران وجود دارد که شناسنامه‌دار هستند و فهرست آنها در سایت رسمی اتحادیه وجود دارد و بهتر است مردم درسال آینده یا در هر فصلی از سال که تصمیم به شست‌وشو فرش خود را داشتند به این سایت مراجعه کنند.

رئیس اتحادیه قالیشویی بیان کرد:‌ بی‌دقتی مشتریان هم موجب زیان به خود آنها می‌شود و هم موجب می‌شود تا واحدهای غیرمجاز بخشی از تقاضای بازار را جذب کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار