نشست نمایندگان ستادی حوزه و آموزش و پرورش

خیز بلند ستاد همکاری‌ها برای تحقق سند تحول بنیادین

تهران (پانا) - نشست نمایندگان ستادی مرکز مدیریت حوزه های علمیه و معاونان ستادی وزارت آموزش و پرورش به منظور تشریح و تحلیل عملکرد دبیرخانه ستاد همکاری‌ها با حضور معاون پژوهش و برنامه‌ریزی دبیر خانه ستاد در قم و تهران بر گزار شد.

کد مطلب: ۸۰۷۱۰۰
لینک کوتاه کپی شد
خیز بلند ستاد همکاری‌ها برای تحقق سند تحول بنیادین

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دبیرخانه ستاد همکاری‌ها، علیرضا رحیمی در این دو نشست ضمن خیر مقدم به میهمانان گزارشی از عملکرد سال گذشته دبیر خانه همکاری‌ها را تشریح کرد.

خیز بلند ستاد برای پژوهش‌های علمی

وی گفت: خوشبختانه در سال گذشته در بحث پژوهش‌های استانی از 32 استان، 23 استان برای انجام پژوهش در عرصه همکاری‌ها اعلام آمادگی و با دبیرخانه ستاد تفاهم‌نامه امضا کردند و 17 استان نیز فعالیت پژوهشی انجام داده‌اند.

معاون پژوهش و برنامه ریزی دبیرخانه ستاد همکاری‌ها گفت: با توجه به تعداد پژوهش پیش بینی شده و اعلام فراخوان به کمیته‌های استان‌ها، 67 درصد در تفاهم نامه های پژوهشی محقق شده است.

وی با اشاره به اهم اقدامات انجام شده از سوی استان در این راستا خاطر نشان کرد: جلب همکاری و تامین هزینه پژوهش از طریق گروه‌ها و مراکز پژوهشی نهادهای عضو کمیته همکاری‌ها، همکاری کمیته‌های پژوهشی ادارات کل آموزش و پرورش، انتخاب موضوع و ارسال فراخوان و دستورالعمل بر اساس موضوعات پیش بینی شده، دریافت موضوعات مقالات و پایان نامه‌های پژوهشی فرهنگیان و داوری توسط کمیته پژوهش ادارات کل آموزش و پرورش استان، برنامه ریزی واجرای مراحل تحقیقات در جامعه هدف، تحلیل داده‌های آماری پژوهش‌ها و استخراج نتایج و راهکارها از جمله فعالیت‌های فشرده برای رسیدن به این هدف بوده است.

اعزام مبلغان مناسبتی

معاون پژوهش و برنامه ریزی دبیرخانه ستاد همکاری‌ها در بخش دیگی از سخنان خود به اعزام مبلغان روحانی در جلسات تخصصی، گفتمان‌های دینی دانش‌آموزی، مناسبت‌های دینی و ملی، اردوهای تربیتی و فعالیتهای فوق برنامه و... اشاره کرد و گفت: فعالیت اعزام مبلغان مناسبتی در 32 استان به اجرا درآمده است و نسبت به حجم پیش بینی شده در تفاهم نامه استان‌ها 133.6 درصد رشد عملکرد را نشان می‌دهد.

وی افزود: مبلغان اعزام شده به مدارس با حضور در فعالیت‌های تبلیغی متنوع از جمله (جلسات تخصصی، گفتمان های دینی دانش‌آموزی، مناسبت‌های دینی و ملی، اردوهای تربیتی و فعالیت‌های فوق برنامه ) توانسته‌اند در 33135 جلسه تخصصی ایفای نقش کنند.

دیدار دانش‌آموزان با علما و فضلای حوزه‌های علمیه

رحیمی در بخش دیگری از این گزارش به یکی دیگر ازبرنامه‌های این دبیر خانه اشاره کرد و گفت: طرح دیدار دانش‌آموزان با علما و فضلای حوزه های علمیه و آشنایی با نظام آموزشی مدارس علمیه در 32 استان به اجرا در آمده است که در این طرح دانش‌آموزان با حضور در 449 مدرسه علوم دینی و در قالب 2128 جلسه با 759 نفر از علما و فضلای حوزه‌های علمیه دیدار کرده و با برنامه‌ها، نظام آموزشی و اساتید حوزوی آشنا شده‌اند.

استقبال دبیرخانه ستاد از طرح‌های پیشنهادی

رحیمی خاطر نشان کرد: با توجه به حمایت دبیرخانه ستاد از برنامه‌های ابتکاری و پیشنهادی استان‌ها در راستای تحقق اهداف تربیت دینی و تعمیق باورهای اعتقادی دانش‌آموزان، تعداد 24 استان، 43 عنوان فعالیت ابتکاری خارج از برنامه‌های متمرکز ستاد را در تفاهم نامه سال تحصیلی 96-95 پیشنهاد کرده‌اند.

وی افزود: جمع بندی گزارش عملکرد استان‌ها نشان می‌دهد با 104 درصد تحقق، عملکرد موفقی از فعالیت‌های پیشنهادی ارائه کرده‌اند.

توانمندسازی 82 درصدی روحانیون شاغل

معاون پژوهش و برنامه ریزی دبیر خانه ستاد همکاری‌ها یادآور شد: توانمندسازی روحانیون شاغل در آموزش و پرورش در 31 استان اجرا شده است. براساس گزارش استان‌ها تعداد 3291 نفر روحانی شاغل در آموزش و پرورش وجود داشته، پیش بینی شده بود 71 درصد شاغلین معادل 2344 نفر در جریان آموزش و توانمندسازی قرار گیرند، عملکرد استان‌ها نشان می‌دهد تعداد 1923 نفر از روحانیون در دوره‌های آموزشی شرکت کرده‌اند ،این رقم نسبت به حجم پیش بینی شده 82 درصد است.

وی افزود: در جریان آموزش و توانمندسازی روحانیون شاغل در آموزش و پرورش از 63 نفر استاد حوزه علمیه و 40 نفر از اساتید آموزش و پرورش استفاده شده است. بررسی جدول عملکرد استان‌ها نشان می‌دهد 15 استان موفق شده است 100 درصد طلاب شاغل موجود خود را در برنامه توانمند سازی شرکت دهد.

اهم اقدامات انجام شده در راستای توانمندسازی روحانیون

وی اهم اقدامات انجام شده در راستای توانمندسازی روحانیون شاغل در آموزش و پرورش را تشریح کرد و گفت: برگزاری جلسات و کارگروه‌های ویژه کمیته همکاری‌های استان جهت برنامه ریزی و تصمیم گیری، اعلام فراخوان برای شناسایی همکاران شاغل در آموزش و پرورش، شناسایی روحانیون شاغل در مناطق و نواحی و دریافت آمار جامعه هدف از مراجع ذیربط، تعیین سرفصل‌ها و منابع آموزشی و تدوین برنامه آموزشی، شناسایی و انتخاب اساتید بر اساس سرفصل‌ها، تبیین اهمیت دوره توانمندسازی و برگزاری جلسه توجیهی- آموزشی با حضور اساتید حوزه و صاحب نظر در تعلیم و تربیت اسلامی، برگزاری دوره توانمندسازی روحانیون شاغل در آموزش وپرورش،حضور فعال اعضای دبیرخانه در دوره ها و پشتیبانی لازم ،تهیه کتاب و فلش حاوی 16 گیگ محتوای چند رسانه‌ای و تحویل به شرکت کنندگان، میزبانی از طلاب شاغل استان‌های سیستان و بلوچستان، سمنان، خراسان شمالی و جنوبی و برگزاری دوره در خراسان رضوی ( برگزاری دوره به صورت قطبی ) از اهم فعالیت‌های این دبیر خانه جهت توانمندسازی روحانیون شاغل در آموزش و پرورش بوده است.

استقبال نمایندگان هر دو نهاد از ارتقا سطح همکاری‌ها

در ادامه این جلسه هرکدام از نمایندگان ستادی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه و نیز نمایندگان معاونت‌های ستادی وزارت آموزش و پرورش نقطه نظرات خود را جهت بهبود هرچه بهتر روند همکاری‌ها بیان کردند.

نمایندگان معاونان ستادی آموزش و پرورش با طرح مسائلی پیرامون باز شدن مسیرهای قانونی برای حضور هرچه بیشتر و بهتر حوزه در آموزش و پرورش، همکاری حوزه با نهاد تعلیم و تربیت را نسبت به دیگر نهادها قابل تقدیر دانسته و ابراز امیدواری کردند، همان گونه که ستاد همکاری‌ها آرام و منطقی جای خود رادر نهاد آموزش و پرورش باز کرده و همه پذیرفته‌ایم این همکاری‌ها نیاز مبرم تعلیم و تربیت ماست، انتظار داریم حوزه نیز از این فرصت استفاده کرده و به کمک آموزش و پرورش بیاید.

درخواست‌های حوزویان

نمایندگان حوزه علمیه نیز اذعان داشتند: میزان تاثیر روحانیون در تحقق اهداف مدارس مورد بررسی قرار گیرد. حضور روحانیون در مدارس به نسبت مدارس موجود در کشور افزایش یابد. جلب همکاری و مشارکت خیران فرهنگی در این امر پیشنهاد می‌شود. حضور روحانیون و مبلغان در اردوهای دانش‌آموزی و مشاوره دانش‌آموزان در برنامه‌های آتی بیشتر مورد توجه قرار گیرد. برای ایجاد ارتباط موثر روحانیون با دانش آموزان دوره های ویژه برگزار شود. مدیران مدارس نسبت به رسالت تبلیغی روحانیون توجیه شوند.

نمایندگان حوزه همچنین توسعه و استمرار برنامه‌ها، ایجاد برنامه‌های جدید، برگزاری دوره‌های معلم طلبه‌ها، طراحی اردوهای دانش‌آموزی، برنامه‌های ویژه دینی، انعکاس رسانه‌ای و خبری برنامه‌های دبیرخانه ستاد خواستار شدند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار