ورزش اول ایران در شیب ناکامی، کاروان بازی‌های آسیایی نگران حال بدِ کشتی

تهران (پانا) – روند نتایج تیم های ملی کشتی آزاد و فرنگی ایران نشان می دهد این رشته ورزشی سیر نزولی را طی می کند و باید برای آینده نگران بود.  

کد مطلب: ۸۰۶۹۵۸
لینک کوتاه کپی شد
ورزش اول ایران در شیب ناکامی، کاروان بازی‌های آسیایی نگران حال بدِ کشتی

هر چند فوتبال پرطرفدارترین رشته ورزشی در ایران است، بدون شک ورزش اول ایران را باید کشتی دانست؛ رشته‌ای که سال‌ها چشم و چراغ ورزش ایران در رقابت‌های جهان و بویژه المپیک بود و هرگاه سایر رشته‌ها پازل ناکامی را تکمیل می‌کردند این کشتی بود که به کمک کاروان ایران می‌آمد و نجات‌بخش کاروان ایران می شد.

اما نتایج نا امیدکننده در المپیک ریو زنگ خطر اول را برای رشته ورزشی اول ایرانی‌ها به صدا در آورد؛ جایی که کاروان ایران تنها به یک مدال طلا و 3 برنز رضایت داد. این روند ناامیدکننده و سیر نزولی طی سال‌های گذشته نیز استمرار یافت

برای نمونه سه تورنمنت مهم کشتی جهان را در سال‌های قبل مرور خواهیم کرد. نتایجی که نشان می‌دهد این رشته از نظر نتیجه گیری حال و روز خوبی ندارد و زنگ خطری که از المپیک ریو به صدا در آمده آوای جدی‌تری به خود گرفته است و باید برای بازی‌های آسیایی 2018 و بیشتر از آن برای المپیک توکیو نگران بود.

جام جهانی کشتی

با توجه به اینکه جام جهانی کشتی به صورت تیمی برگزار می شود و این رشته ورزشی که در تاریخ خود به مدال ها متکی بوده موفقیت در این مسابقات را نمی‌توان چندان مهم تلقی کرد.

از سال 2014 تا 2017 ایران در کشتی آزاد قهرمان شد اما در کشتی فرنگی نتایج تیم ملی ایران روند متفاوتی داشت. سال‌های 2014 و 2016 جام قهرمانی بالای سر رفت اما در سال 2015 و 2017 به رده سوم قناعت کردند.

کشتی قهرمانی جهان

کشتی قهرمانی جهان پس از المپیک مهمترین جایگاه در سطح فنی رقابت‌های کشتی را دارد. روند نتیجه‌گیری ایران در حالی که تا سال 2011 با کسب 4 مدال طلا، 2 نقره و 3 برنز و رسیدن به جایگاه دومی مجموع سیر خوبی را طی می‌کرد از سال 2013 سیر نزولی را طی می کند.

سه مدال طلا در سال 2013، یک طلا در سال 2014، بدون مدال طلا در سال‌های 2015 و 2016 و یک طلا در سال 2017 روندی است که تیم‌های ملی کشتی فرنگی و آزاد ایران در مسابقات جهانی طی کرده‌اند؛ نتایجی که نشان‌دهنده ضعیف‌تر شدن نتیجه گیری در این رشته‌هاست.

کشتی قهرمانی آسیا

یکی از کم اهمیت‌ترین رقابت‌ها در سطح کشتی جهان همین مسابقات قهرمانی آسیاست که بسیاری از تیم ها کشتی‌گیران اصلی خود را به رقابت ها اعزام نمی‌کنند.

نکته قابل ذکر درباره قهرمانی آسیا همان روند نزولی است که در قهرمانی جهان دیده می‌شود. 9 مدال طلا در سال 2016، 7 مدال طلا در سال 2017 و 6 مدال طلا در سال 20187 حاصل کار آزادکاران و فرنگی کاران ایران در این رقابت‌ها بوده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار