ورزش بانوان در سالی که گذشت؛ از پایان حسرت‌های تاریخی تا صندلی‌هایی منتظر

تهران (پانا)- در سالی که گذشت ورزش بانوان سرآغار اتفاقات بزرگ و امیدوار کننده بود؛ دختران بسکتبال بعد از 38 سال مجوز حضور در میادین بین المللی با پوشش اسلامی را به دست آوردند و از طرفی برای اولین بار در ایران کشتی کلاسیک و وزنه برداری بانوان راه اندازی شد.

کد مطلب: ۸۰۶۵۴۰
لینک کوتاه کپی شد
ورزش بانوان در سالی که گذشت؛ از پایان حسرت‌های تاریخی تا صندلی‌هایی منتظر

محرومیت در ورزش بانوان همیشه یک پای ثابت بانوان ورزشکار ایران بوده اما شرایطی که در سال 1396 به وجود آمد افق‌های روشن را پیش روی آنها نمایان کرد. در سال 96 ورزش بانوان هم آبستن اتفاقات ریز و درشت بود، اتفاقاتی که خنده بر لبان دختران ایران زمین آورد تا در آسیا و جهان خوش بدرخشند.

پایان حسرت 38 ساله برای بسکتبال

شاید یکی از مهمترین و شیرین ترین اتفاقات ورزش بانوان در سال 96، چراغ سبز فیبا به دختران بسکتبال ایران بود، دخترانی که به دلیل حجاب اسلامی و عدم موافقت فیبا پشت دردهای بسته بودند و 38 سال درب های میادین بین المللی و جهانی روی آنها بسته بود تا اینکه بالاخره در اردیبهشت ماه سال گذشته با ورود و پیگیری مسعود سلطانی فر، وزیر ورزش و جوانان بالاخره فیبا مجوز حضور بانوان بسکتبالیست ایران را در جهان صادر کرد و آنها توانستند پیشرو نسلی باشند که راه برای آنها باز شده است .

بعد از اجازه فیبا به دختران ایران زمین تیم ملی بسکتبال زیر 16 سال در یک تورنمنت بین المللی حضور پیدا کردند و عنوان چهارمی را از آن خود کردند، هر چند که دختران ایران بر روی سکو نرفتند اما حضور آنها در یک تورنمنت بین الملی با پوشش اسلامی بعد از 38 سال خودش نوید روزهای خوش در بسکتبال بانوان داد .

اواخر سال گذشته بود که فدراسیون بسکتبال به دنبال تغییرات عمده ای که از سال 96 استارت آن خورده بود، فریده شجاعی نایب رییس سابق فدراسیون فوتبال به عنوان نایب رییس فدراسیون بسکتبال منصوب شد، شجاعی که روزهای خوشی برای فوتبال بانوان به ارمغان آورد به احتمال زیاد در بسکتبال هم موفق خواهد بود و باید دید سال 1397 برای دخترانی که عطش حضور در میادین بین المللی دارند چه برنامه ای در سر دارد .

زنان ایرانی پنجه در پنجه فولاد سرد

از دیگر اتفاقات خوش سال 96 که برای ورزش بانوان رقم خورد، آغاز فعالیت های رسمی وزنه برداری بانوان در ایران بود، اتفاقی که کمتر کسی باور می کرد رشته سخت و طاقت فرسای وزنه برداری با ظرافت زنان ایران زمین توام شود، ضمن اینکه از آنجایی که همه با آوردن نام وزنه برداری به یاد قهرمان‌هایی مانند حسین رضازاده و بهداد سلیمی می افتند کمتر کسی فکر می کرد این رشته با استقبال بانوان ایران روبه رو شود، اما همه تصورات اشتباه بود.

بانوان ایرانی از آغاز فعالیت وزنه برداری به شدت از آن استقبال کردند که حتی همین شور و شعف انها باعث شوکه شدن اهالی فدراسیون شد. به هر روی ریحانه طریقت، نایب رییس فدراسیون وزنه برداری درست از اسفند ماه سال 95 مجوز وزنه برداری بانوان البته در بخش آموزش را گرفت و از خردادماه سال گذشته هم کلاس های اموزشی برگزار کرد تا راه را برای وزنه برداری بانوان باز کند که البته همین اتفاق هم افتاد و در بهمن ماه سال گذشته اولین رکوردگیری و در اسفندماه هم اولین اردوی دخترانی که این روزها به جای سرگرم شدن در دنیای مجازی با آهن سرد و وزنه های سنگین دست و پنجه نرم می کنند آغاز شد .

کیمیا ایران را نگران کرد

در کنار همه اتفاقات خوش سال 96 برای بانوان ایران، اما حال کیمیای تکواندوی ایران در سالی که گذشت چندان خوب پیش نرفت. کیمیا علیزاده دختر تاریخ ساز ایران که برای اولین بار موفق به کسب نشان برنز المپیک ریو شده بود بعد از مسابقات جام جهانی راهی بیمارستان شد و بعد از بررسی آزمایش های مختلف بالاخره مشخص شد او به بیماری سندروم گلین باره مبتلا شده است. بیماری که به نوعی سیستم عصبی و عضلات محیطی او را درگیر کرده است، به هر روی علیزاده مدتی از تکواندو دور بود اما در بهمن ماه سال گذشته پس از یک دوره طولانی درمانی تمرینات سبک خود را آغاز کرد.

ورود رسمی بانوان به ورزش اول ایران

راه اندازی کشتی کلاسیک بانوان هم از دیگر اتفاقات امیدوارکننده سال 96 بود؛ فدراسیون کشتی ایران با طرحی که در اتحادیه جهانی کشتی داد باعث شد کشتی کلاسیک بانوان در ایران و دیگر کشوهای اسلامی با پوشش اسلامی راه اندازی شود. مریم منظمی نایب رییس فدراسیون کشتی در سالی که گذشت با جذب مربیان خارجی برای آموزش و راه اندازی این رشته و برگزاری اردوها تلاش بی شماری کرد .

صندلی ریاست در انتظار بانوان ایرانی

اما سهم ریاست فدراسیون های ورزشی برای بانوان ایران خیلی انگشت شمار است و شاید در همه این سال ها فدراسیونی که رییس آن خانم باشد کمتر از انگشتان یک دست بوده است. در سالی که گذشت ریاست دو فدراسیون به دو خانم سپرده شد، گلنار وکیل گیلانی و زهرا اینجه درگاهی که هر کدام به ترتیب مسولیت فدراسیون چوگان و دیگری فدراسیون ژیمناستیک را برعهده داشتند. هر چند که تا روی کار آمدن زهرا اینچه درگاهی در فدراسیون ژیمناستیک، گلنار وکیل گیلانی از سوی وزارت ورزش و جوانان بدون دلایل مشخصی از سمت خود برکنار شد و در حال حاضر تنها مسولیت فدراسیون ژیمناستیک بر عده یک خانم است. در این بین انتقادهای زیادی به درگاهی شده و حتی کار به جایی رسید که اواخر بهمن ماه سال گذشته عده ای از اهالی خانواده ژیمناستیک جلوی درب وزارت ورزش و جوانان علیه رییس جدید اعتراض کنند .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار