لطیفه‌های زیرخاکی برای نوجوانان منتشر شد

تهران (پانا) - مجموعه سه جلدی «لطیفه‌های زیر خاکی» در انتشارات مدرسه وابسته به وزارت آموزش‌وپرورش منتشر شد.

کد مطلب: ۸۰۶۰۰۴
لینک کوتاه کپی شد
لطیفه‌های زیرخاکی برای نوجوانان منتشر شد

این سه کتاب شامل «لطیفه‌های طرب‌انگیز» ازبوستان و گلستان سعدی شیرازی و «لطیفه‌های عرفانی» از تذکرة الاولیاء فریدالدین عطار نیشابوری و «لطیفه‌های دلگشا» از عبید زاکانی است که علیرضا لبش آنها را بازنویسی کرده و تصویرگری آن بر عهده رضا مکتبی بوده است.

گروه‌های سنی نوجوان می‌توانند از خواندن داستان‌های طنزآمیز کهن این مجموعه لذت ببرند و در کنار آن با بزرگ‌ترین آثار ادبیات کهن فارسی آشنا شوند.

لبش که این حکایات را به زبان ساده فارسی بازگردانده در مورد این کتاب‌ها می‌گوید: در «لطیفه های طرب انگیز» که مربوط به سعدی است، لطیفه‌هایی ازبوستان و گلستان که برای نوجوان جذاب است را انتخاب و آن‌ها را بازنویسی کردم. «لطیفه‌های عرفانی» را هم از تذکرة الاولیاء جمع‌آوری کردم. دو جلد دیگر از این مجموعه پنج جلدی را نیز داریم که فعلا در دست تصویرسازی است. همه این لطیفه‌ها به معنای جوک نیست که با خواندنشان بخندیم. برخی این گونه‌اند و برخی هم نکات طنزآمیز را بیان می‌کنند. در جمع‌آوری این لطیفه‌ها بیشتر به بحث طنز پرداختم تا خود جوک‌وارگی قصه‌ها.

دبیر گروه طنز انتشارات مدرسه در مورد شکل گیری این کتاب‌ها عنوان کرد: واقعیتش این است که در دنیای امروز که فضای مجازی خیلی فعال شده است و لطیفه‌‌های کوتاه خیلی پخش می‌شود با خودم فکر کردم ادبیات کهن ما پراز داستان‌ها، نکته‌ها و لطیفه‌های کوتاه است که به زبان امروز می‌تواند نوشته و در یک کتاب جمع‌آوری شود تا در دسترس نوجوانان قرار بگیرد، و اگر خواستند انتشار دهند از این منبع استفاده کنند. منبعی که دور نیست و مخاطب را به اشتباه نمی‌اندازد. در فضای مجازی خیلی از این مطالب را به اسم های مختلف و مطالب اشتباه می‌بینیم و این اشتباهات پخش و بازنشر می‌‌شود، و نوجوانان گاهی به اشتباه می‌افتند و از فرهنگ خود‌شان دور می‌شوند.

سه جلد از لطیفه‌های زیر خاکی اکنون با عنوان «لطیفه‌های طرب انگیز»، «لطیفه‌های دلگشا» و«لطیفه‌های عرفانی» هر کدام با تیراژ 1000 نسخه به بازار نشر عرضه ضده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار