همزمان با بزرگداشت ولادت حضرت زهرا(س) و تجلیل از مقام زن:

جلسه سبک زندگی اسلامی با الگوی فاطمی در شهر ری برگزار شد

شهرری (پانا)- جلسه سبک زندگی اسلامی با الگوی فاطمی با حضور جمعی از بانوان، خادمان و قرآنیان در تالار شیخ صدوق (ره) به همت اداره کل امورفرهنگی آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) برگزار شد.

کد مطلب: ۸۰۵۹۰۰
لینک کوتاه کپی شد
جلسه سبک زندگی اسلامی با الگوی فاطمی  در شهر ری برگزار شد

به گزارش خبرنگار پانا شهرستانهای تهران، جلسه سبک زندگی اسلامی با الگوی فاطمی با تفسیری از آیه 23 سوره مبارکه شورا با موضوع مودت به اهل بیت پیامبر(ص) توسط فرهمندپور از اساتید دانشگاه تهران مورد بررسی گرفت.
وی با اشاره به اهمیت اجر رسالت پیامبر(ص) و تلاش ها و رنج هایی که برای امت اسلامی متحمل شدند تاکید نمود: مودت با اهل بیت آن حضرت به عنوان مهمترین خواسته از مسلمانان می باشد که منظور ازمودت در این آیه مبارکه مهرورزی به اهل بیت(ع) می باشد.
وی در ادامه با تاکید بر تفاوت دوستی و مودت در این آیه ، تصریح کرد: معنی دوستی در ادبیات عرب "حُب" است که امری درونی، نا خودآگاه و قابل آموزش نیست، اما مودت به معنای مهرورزی و مهربانی کردن است و امری بیرونی و نشان دادنی،ارادی و آگاهانه می باشد؛ بنابراین منظور از مودت به اهل بیت پیامبر(ص) مهربانی کردن و اطاعت و پیروی از ایشان است.
وی "حُب" اهل بیت(ع) در دل های مؤمنین را مانند ذغالی عنوان کرد که هنگام ذکر مصبیت و یاد ایشان شعله ور شده و اشک دیده ها را جاری می سازد.
این کارشناس مذهبی مودت به اهل بیت(ع) را وظیفه امت اسلامی برشمرده و تاکید کرد: اطاعت از اهل بیت(ع)، اطلاعت از پیامبر(ص) است و قدم نهادن در مسیر رشد و قرب الی الله می باشد.
یکی دیگر از محورهای مهم سخنان فرهمندپور فاصله گرفتن نسل امروز با الگوی فاطمی بود که در این خصوص وی مهمترین آسیب این فاصله را گسست نسلی بین والدین و فرزندان برشمرده و اذعان داشت: ارزشهای اسلامی و میراث گرانبهای سبک زندگی اسلامی که سراسر مهروزی است در زندگی کنونی خانواده ها کم رنگ شده و پیامد آن در مسائل تربیتی فرزندان نمایان شده است.
فرهمندپوربا اشاره به درسهای تربیتی نهفته در حدیث کساء افزود: حدیث کساء دارای درس های تربیتی بیشماری است که هنگامی که آن را قرائت می کنیم متوجه می شویم حضرت فاطمه زهرا(س) فرزندان خویش را چگونه با احترام مورد خطاب قرار می دهند و مشاهده می کنیم احترام صدا کردن فرزند ارشد با فرزند کوچکتر چگونه باید رعایت شود .
وی در مورد الگوی عملی زندگی حضرت علی (ع) و حضرت زهرا(س) اظهار داشت: مطالعه زندگی توأم با احترام و محبت آن بزرگوان که زبانزد جامعه اسلامی آن زمان نیز بود یکی از مهمترین وظایف زنان است که در تمام ابعاد زندگی می توانند از آن بهره مند شود.
استاد دانشگاه تهران در ادامه با ذکر تفاوت های انفاق و ایثار، به موضوع "ایثار" بعنوان یکی از الگوهای فاطمی پرداخت و خاطر نشان کرد: انفاق یعنی از آنچه دارای هم خودت استفاده کنی و هم دیگران را بهره مند سازی که بسیار با ارزش است ولی ایثار در درجه بالاتری قرار دارد چرا که در ایثار فرد دیگران را برخود مقدم می دارند و ترجیح می دهد اگر چه خود با بخشیدن چیزی دیگر آن مال را نداشته باشد اما دیگری از آن بهره مند گردد و فرد از این امر خرسند است و لذت می برد.

/خبرنگار: نوریه احمدی/

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار