دستیار ویژه رئیس جمهوری در امور حقوق شهروندی خواستار شد: تمرین حقوق شهروندی در مقاطع پایین آموزش و پرورش

مولاوردی در حقوق شهروندی حق و تکلیف را در کنار هم مورد توجه قرار دادیم

تهران (پانا) - دستیار ویژه رئیس جمهور در امور حقوق شهروندی با تأکید بر نقش آموزش و پرورش در تبیین هر چه بهتر حقوق شهروندی معتقد است می‌توان با آموزش‌هایی صحیح از مقاطع تحصیلی پایین‌تر نسل‌های آینده رابا تمرین حقوق شهروندی آشنا کرد.

کد مطلب: ۸۰۴۱۶۷
لینک کوتاه کپی شد
دستیار ویژه رئیس جمهوری  در امور حقوق شهروندی خواستار شد:  تمرین حقوق شهروندی در مقاطع پایین آموزش و پرورش

شهین‌دخت مولاوردی در همایش حقوق شهروندی دختران که صبح امروز در آموزش و پرورش منطقه 8 برگزار شد اظهار کرد: هفته زن و بزرگداشت مقام حضرت زهرا (س) فرصتی است تا با توجه به فضائل اخلاقی این حضرت الگوی لازم را برای جامعه فعلی استخراج و عملیاتی کنیم که این موضوعات در امور حقوق شهروندی هم مورد توجه است.

وی ادامه داد: تفاوتی که حقوق شهروندی با حقوق بشر دارد این است که در حقوق شهروندی حق و تکلیف را در کنار هم مورد توجه قرار دادیم و اجرای آن به طرز صحیح و کامل منجر به تعالی و انسجام اجتماعی خواهد شد.

دستیار ویژه رئیس جمهور در امور حقوق شهروندی با تأکید بر اینکه باید نسبت جامعه احساس مسئولت داشته باشیم عنوان کرد: این موضوع در آموزه‌های دینی ما مورد توجه قرار گرفته و در حقوق شهروندی و حقوق بشر هم این مسئله مورد تأکید است.

برای تحقق حقوق شهروندی نباید منتظر ناجی و قهرمان باشیم​

وی بیان کرد: باید نوع دوستی و فضائل اخلاقی حضرت زهرا (س) را به زبان امروزی درآوریم و آن را با جذابیتی مورد پسند نسل امروز ترویج دهیم و روزهای هفته زن فرصتی مناسب برای تأمل در این مسئله است.

مولاوردی با اشاره به چگونگی و چیستی حقوق شهروندی عنوان کرد: باید این مسئله را مورد توجه قرار دهیم که تمامی مردم کشور باید تحت پوشش این حقوق قرار گیرند و باید در این میان به انجام فعالیت‌های تیمی توجه بیشتری داشته باشیم. متأسفانه اکنون در این مورد ضعف داریم و با تقویت آن می‌توان یکی از الزامات حقوق شهروندی را مورد توجه قرار داد.

وی با بیان اینکه برای تحقق حقوق شهروندی نباید منتظر ناجی و قهرمان باشیم گفت: هرکس باید خودش مسئولیت شهروندی را اجرا کند البته باید با مطالبه‌گری از دولت در مسیر تحقق هر چه بیشتر گام برداریم.

دستیار ویژه رئیس جمهور در امور حقوق شهروندی با تأکید بر اینکه آموزش و پرورش نقش کلیدی در تحقق حقوق شهروندی دارد عنوان کرد: می‌توان با سرمایه گذاری در این نهاد به‌ویژه در مقاطع تحصیلی پایین‌تر نسلی مطالبه‌گر از منظر حقوق شهروندی و آشنا با این حقوق تربیت کنیم.

مولاوردی با اشاره به مصوبه دولت مبنی بر کاهش 8 ساله سن مدیریتی اظهار کرد: این قانون بستر مناسبی برای جوانان است تا در عرصه‌های مدیریتی فعالیت‌هایشان بروز و ظهور پیدا کند.

22 حق در منشور حقوق شهروندی مورد توجه قرار گرفته است

دستیار ویژه رئیس‌جمهوری در امور حقوق شهروندی با بیان اینکه 22 حق در منشور حقوق شهروندی مورد توجه قرار گرفته که به تمام دستگاه‌های کشور ابلاغ شده است، گفت: از تمامی دستگاه‌ها درخواست کردیم تا برنامه تفصیلی برای اجرای فعالیت‌هایشان مبتنی بر حقوق شهروندی ارائه دهند و در هر وزارتخانه دستیاری ویژه برای این منظور در نظر گرفته شده است.

وی اظهار کرد: از دستگاه‌ها خواستیم تا میزان فعالیت‌هایشان در امور شهروندی را طی یک سال اخیر گزارش کنند و از سال آینده ارزیابی دستگاه‌ها را در دستور کار داریم و پس از آن دستگاه برتر معرفی خواهد شد.

شکاف نسل‌ها یکی از نشانه‌های حرکت به سمت توسعه یافتگی است

مولاوردی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به موضوع شکاف نسل‌ها اشاره کرد و گفت: تغییر و تحولات جامعه منجر به این موضوع شده است و باید ببینیم سیاست‌های ما چطور به کاهش این گسست کمک می‌کند.

وی اولین گام در کاهش این گسست را به رسمیت شناختن این موضوع دانست و گفت: باید واقعیت‌ها را در نظر داشته باشیم و بدانیم یکی از نشانه‌های حرکت به سوی توسعه یافتگی همین شکاف‌هاست که در پیش گرفتن سیاست‌های صحیح و مواجهه اصولی با آن ضرورت دارد.

دستیار ویژه رئیس‌جمهوری در امور حقوق شهروندی با اشاره به اینکه باید بتوانیم به نیازهای مشروع جوانان پاسخ دهیم، گفت: نباید باسلیقه‌ای عمل کردن باعث سرخوردگی نسل جوان و به‌ویژه دختران شویم.

وی به آسیب‌های اجتماعی هم اشاره کرد و آن را یکی از عوارض توسعه یافتگی برشمرد و تصریح کرد: باید بدانیم چنین عوارضی در مسیر توسعه یافتگی وجود دارد و اکنون کشور وارد مرحله مدرن‌سازی سرمایه‌های فرهنگی شده است که در این مرحله چنانچه موفق ظاهر شویم می‌توان به توسعه‌یافتگی دست یابیم.

مولاوردی به مشارکت شوراهای دانش‌آموزی که نمونه‌ای مشابه با سازمان‌های مردم‌نهاد است اشاره کرد و یادآور شد: گسترش و فعالیت هر چه بیشتر چنین انجمن‌هایی به افزایش شاخص امید به زندگی و برداشتن گام‌های مثبت می‌انجامد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار