در پاسخ به پانا

کدخدایی: شورای نگهبان هنوز در مورد مصادیق رجل سیاسی به نتیجه نرسیده است؛ موضوع به مجلس ارتباطی ندارد

اگر می‌خواهید تیتر بزنید؛ بنویسید شورای نگهبان موافق همه‌پرسی است

تهران (پانا) -سخنگوی شورای نگهبان اعلام کرد که شورای نگهبان هنوز در مورد مصادیق رجل سیاسی به نتیجه ای نرسیده است و برخلاف آنچه قبلا اعلام شده بود تا پایان سال این موضوع به ثمر نمی‌رسد.

کد مطلب: ۸۰۳۴۹۷
لینک کوتاه کپی شد
کدخدایی: شورای نگهبان هنوز در مورد مصادیق رجل سیاسی به نتیجه نرسیده است؛ موضوع به مجلس ارتباطی ندارد

عباسعلی کدخدایی در نشست خبری ماهانه خود که امروز 12اسفندماه برگزار شد در پاسخ به پانا در این باره که آیا موضوع رجل سیاسی که او پیش از این از تعیین مصادیق آن تا پایان سال خبر داده بود،‌به نتیجه رسیده است و اینکه آیا نشستی که قرار بود بین نمایندگان مجلس و شورای نگهبان درباره مصادیق رجل سیاسی برگزار شود، برگزار شده است، گفت: «بحث رجل سیاسی در چند مورد ذکر شده است، یکی از دوستان در تماس تلفنی سؤال دیگری از من پرسید و من گفتم در مورد این موضوع صحبت‌های خود را کرده‌ام و غیر از آن مطلبی ندارم اما فردای آن روز دیدم که مطلب جدیدی منتشر شده است که شبیه طنز بود و در آن گفته شده بود که کدخدایی همیشه می‌گوید تکلیف رجل سیاسی مشخص شده اما هنوز هیچ جوابی در مورد آن نداده است‌. حالا که دوستان رسانه هر چه خودشان دلشان می‌خواهد می‌نویسند ما خیلی اشکالی در آن نمی‌بینیم‌.»

وی افزود: «یک ذره انصاف داشته باشید باید از خودم حرف بزنم تا شما راضی شوید. من که نمی‌توانم از خودم صحبت کنم، پیش‌بینی‌های من همین است. گفته بودم احتمال دارد تا هفته دیگر این موضوع را جمع‌بندی و اعلام کنیم، اما نشد. وقتی به نتیجه‌ای در این مورد نرسیده‌ایم نمی‌توانیم نظری اعلام کنیم. اگر نظر خودم را در این مورد به شما بگویمشما باید بنده را مواخذه کنید.»

سخنگوی شورای نگهبان خاطرنشان کرد: « بحث رجل سیاسی همچنان در دستور کار است اما اگر هنوز به جمع‌بندی نهایی نرسیده‌ایم و این دلیلش آن نیست که تلاش نمی‌کنیم. بیشترین پیگیری‌ها را در مورد این موضوع خود بنده انجام می‌دهم تا به نتیجه برسیم و نتیجه آن را خود بنده اعلام می‌کنم.»

وی افزود: «جلسات ما در مورد تعیین رجل سیاسی ربطی به نمایندگان ندارد، مجلس محترم کارگروهی را برای تعیین قانون انتخابات تشکیل داده‌اند که دوستان کارشناس شورای نگهبان نیز در آن مشارکت داشته‌اند که هنوز هم ادامه دارد.»

مسئله ما این بود که همه پرسی را سیاسی نکنیم

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی درباره طرح موضوع اصل 59 قانون اساسی و همه‌پرسی از طرف رئیس‌جمهوری و اینکه گفته شده است نقد شورای نگهبان به این موضوع بی‌طرفی شورا را زیر سوال می‌برد،گفت: « اگر می‌خواهید تیتر بزنید؛ بنویسید شورای نگهبان موافق همه پرسی است. همه پرسی که شما مطرح می‌کنید تنها در دو اصل قانون اساسی آمده است. یکی از آنها اصل 59 قانون اساسی است که در این اصل گفته شده برخی اعمال قوه مقننه از طریق همه پرسی قابل انجام است و اگر لازم شد مجلس برای همه پرسی اقدام می‌کند و شورای نگهبان نیز همکاری لازم را انجام می‌دهد. یک مورد هم در اصل 177 است که در مورد بازنگری است‌. در اصل 110 هم موضوع همه پرسی وجود دارد که از اختیارات رهبری نظام است.»

وی افزود: «اتفاقا مسئله ما این بود که همه پرسی را سیاسی نکنیم، همه پرسی در دو اصل قانون اساسی وجود دارد و بر اساس این دو اصل نیز شورای نگهبان آمادگی همکاری دارد که این نظر شورای نگهبان است.»

واکنش به طرح موضوع مهندسی انتخابات از سوی احمدی‌نژاد

کدخدایی در مورد نامه اخیر محمود احمدی‌نژاد، رئیس دولت های نهم و دهم به مقام معظم رهبری و بحث مهندسی انتخابات گفت: «بنده توضیحات خود را در خصوص این موضوع بیان کرده‌ام. عملکرد شورای نگهبان وفق قانون و مقررات مربوط به انتخابات و اصولی از قانون اساسی و یا موادی از قوانین انتخابات است و همیشه شورای نگهبان همین نظر را داشته است و در همین چارچوب نیز عمل می‌کند‌. اگر کسی مطلبی دارد می‌تواند مطالبش را به صورت مستند اعلام کند. فکر می کنم شایسته هیچکس نیست که ما مسائل را در حوزه سیاسی کلی مطرح کنیم.»

سخنگوی شورای نگهبان در مورد درخواست «نامشروع» رئیس دولت دهم در خصوص اعلام نظر شورای نگهبان قبل از رسیدگی به شکایات گفت: «درخواست‌های نامشروع بسیار انجام می‌شود و این خیلی مهم نیست و این درخواست‌ها جرم محسوب نمی‌شود چون که جرائمی مانند رشوه و ... در قانون ذکر شده است اما در مورد درخواست های نامشروع در قانون چیزی ذکر نشده است.»

نظرات مجمع درباره بودجه 97 را امروز به مجلس ارسال می‌کنیم

سخنگوی شورای نگهبان در ابتدای جلسه در مورد بررسی لایحه بودجه سال آینده در شورای نگهبان افزود: «با عنایت به این که لایحه بودجه مصوبه ای طولانی است، شورای نگهبان نیز همزمان با مجلس کار بررسی آن را شروع و جلسات مختلف و فوق العاده برگزار کرد.»

وی گفت: «در نهایت درمورد مصوبه بودجه عصر پنج‌شنبه به جمع‌بندی اولیه رسیدیم که نظرات اعلامی، نظرات غیررسمی شورای نگهبان است.»

سخنگوی شورای نگهبان اظهار کرد: «نظرات مجمع تشخیص مصلحت نظام را درمورد لایحه بودجه 97 امروز دریافت کردم که آن را برای اعمال نظر به مجلس شورای اسلامی ارسال می‌کنیم.»

کدخدایی افزود: «برخی اشکالات دارای ایراد اصل 52 قانون اساسی بوده که ماهیت بودجه‌ای ندارند و به شکل خاص تصویب شده‌اند و برخی ایرادات دیگر، ایراد اصل 53 قانون اساسی است که ردیف بودجه در آنها مشخص نیست.»

وی خاطرنشان کرد: «در مواردی نیز واژه هایی به کاربرده شده که در آن ضابطه‌ای وجود ندارد مانند این که در تبصره 14 خانواده پُردرآمد آمده است که باید ملاک خانواده پردرآمد مشخص شود و یکی دیگر از موارد برداشت از صندوق توسعه ملی است که برداشت آن تحت ضوابط، شرایط و نحوه هزینه کرد، معمولا باید مشخص باشد اما در مواد متعدد این اتفاق نیفتاده است.»

کدخدایی گفت: «دولت برای تامین بخشی از هزینه‌ها در سال گذشته و امسال اجازه انتشار اوراق مشارکت را اخذ کرده ولی در رقم‌ها و تبصره‌ها سقف آن با هم متفاوت است که باید مشخص شود.»

کدخدایی دیگر ایراد مجلس در مصوبه لایحه بودجه سال آتی را لفظی یعنی استفاده از کلمات غیرفارسی و برخی دیگر را نیز وجود یک عدد در برخی از جداول عنوان کرد و گفت: «باید این میزان مشخص شود ولی در این مصوبه سقفی برای آن مشخص نشده است.»

وی از ارسال حدود هفت صفحه ایراد از لایحه بودجه سال 97 به مجلس خبر داد و گفت: «بیشتر ایرادات واژه انشایی است اما در مجموع 26 بند از ایرادات را برای بررسی به مجلس فرستادیم.»

سخنگوی شورای نگهبان همچنین به تشریح دیگر مصوبات مورد بررسی در این شورا خبر داد و اظهارداشت: «طرح حمایت از هنرمندان، استادکاران و فعالان صنایع دستی و لایحه اصلاح قانون تسریح در امر تخلیه و بارگیری کشتی‌های در بنادر مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار