در گفت و گو با پانا

ساسان سالور: اکران در سینما به سمت مافیا حرکت می کند

تهران (پانا) - ساسان سالور، تهیه کننده سینما، که با فیلم سینمایی «هایلایت» در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر حضور داشت، معتقد است وضعیت اکران در سینمای ایران درگیر مافیا شده است و از شرایط سخت و پیچیده‌ای رنج می‌برد.

کد مطلب: ۸۰۱۹۷۹
لینک کوتاه کپی شد
ساسان سالور: اکران در سینما به سمت مافیا حرکت می کند

ساسان سالور در گفت و گو با پانا به ضرورت های حمایت از فیلم های خصوصی در ایران اشاره کرد و معتقد است سینما دچار وضعیت مافیایی است و در اکران از شرایط سخت و پیچیده ای رنج می برد که نیاز به بازنگری و حمایت از فیلم‌های بخش خصوصی در برابر بخش دولتی دارد.

شما از جمله تهیه کنندگان بخش خصوصی محسوب می شوید. به نظرتان سینمای بخش خصوصی در شرایط برابری با سینمای دولتی قرار دارد؟
به نظرم حمایت از فیلم های دولتی یک امر عادی است و در همه جای دنیا وجود دارد. چراکه برخی از موضوعات بنا به سیاست های کلان مورد توجه هستند و پرداختن به آن ها هیچ ایرادی نداد. اما اگر در زمان ساخت از یک فیلم دولتی حمایت می شود، در زمان اکران لازم است به سینمای بخش خصوصی توجه ویژه شود.


بنابراین صحبت از نابرابری میان این دو طیف مطرح است؟


فیلم های دولتی زمانی به سینمای بخش خصوصی آسیب می زنند که شرایط نابرابری در زمان اکران داشته باشند. اگر یک فیلم دولتی با ۳۰۰ سالن اکران می گیرد و یک فیلم خصوصی با ۱۰ سالن، باید این قاعده تغییر کند. برخی تهیه کننده ها از جمله من قطعا توانایی ساخت فیلم های کلان ندارند و باید دست کم ۳ یا ۴ تهیه کننده به شکل ارگانی دور هم جمع شوند تا بتوانند یک فیلم پرهزینه بسازند. بنابراین لازم است اگر حمایتی در اکران وجود دارد به فیلم خصوصی اختصاص داده شود.


اساسا سینمای دولتی را چگونه تعریف می کنید؟


سینمای دولتی می تواند شامل سینمای دفاع مقدس باشد یا سوژه های خاص که کاملا قابل احترام است و می تواند تایید کننده سیاست های حکومتی باشد. حتی این فیلم ها اقتصاد سینما را نیز تامین و ایجاد شغل می کنند. برای مثال آقای خزایی تهیه کنندگی تعدادی از این فیلم ها را برعهده می گیرند و بسیار حرفه ای هستند.


در مورد بازیگران این فیلم ها چه نظری دارید؟


باید در نظر داشته باشیم که دستمزد بازیگران بعد از این فیلم ها چند برابر می شود. زیرا عده ای بعضا غیر حرفه ای تصمیم به حضور یک بازیگر می گیرند و یک پروژه دولتی ساخته می شود و بازیگران آن بعد از این تجربه به یک باره دستمزدهای کلانی را از فیلم های خصوصی طلب می کنند.


برای اکران عمومی هایلایت تصمیمی گرفته شده است؟


این بفیلم ه دلیل این که می تواند با مخاطب ارتباط خوبی برقرار کند، اگر سالن خوب داشته و پخش کتنده خوبی به دست بیاورد موفق است. زمان اکران و همزمانی با فیلم های دیگر در اکران بسیار اهمیت دارد. نمی خواهم نام مافیا بر اکران بگذارم اما شرایط امروز بسیار پیچیده است و اکران گویی به سمت مافیا حرکت می کند. تاکنون با دو سه جا برای پخش صحبت کرده ایم اما تصمیم داشتیم که اثر در جشنواره روی پرده دیده شود و وضعیت فیلم در جشنواره فیلم فجر مشخص شده و امیدواریم در ادامه بتوانیم با پخش کننده خوبی به توافق برسیم که خود مثنوی هفتاد من است(با خنده).

به نظرتان این فیلم چقدر در اکران موفق خواهد بود؟


«هایلایت» فیلم میلیاردی نیست. زیرا جهت دهی مخاطبان در حال حاضر به سمت گیلاس و آلبالو است! اما به نظرم مخاطبان می توانند در هایلایت چیزی را به دست بیاورند و ناراضی نباشند. به هر حال مخاطبان طیف های مختلفی دارند و عده ای در سینما برای تماشای بازیگران می روند و گروهی دیگر به دنبال یک مفهوم هستند. به نظرم هایلایت ایده و سوژه ای دارد که ممکن است برای همه ما اتفاق بیافتد. این که یک ماجرا چقدر ساده اتفاق می افتد و برخورد فیلم با موضوع هم ساده بوده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار