وزیر آموزش و پرورش : مفاهیم دفاع مقدس با چسباندن چند عکس در کتاب درسی منتقل نمی‌شود

بطحایی‌: یکی از کارکردهای آموزش و پرورش انتقال مفاهیم و ارزش‌های بین‌نسلی است

تهران (پانا) - وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد که از جمله کارکردهای مهم آموزش و پرورش انتقال مفاهیم و ارزش‌های بین نسلی است

کد مطلب: ۸۰۱۷۰۰
لینک کوتاه کپی شد
وزیر آموزش و پرورش : مفاهیم دفاع مقدس با چسباندن چند عکس در کتاب درسی منتقل نمی‌شود

سیدمحمد بطحایی در همایش علوم و معارف دفاع مقدس در آموزش و پرورش با بیان اینکه نظام‌های آموزشی سه کارکرد مهم را در حوزه آموزش عمومی دنبال می‌کنند، گفت: کارکرد اول، آموزش دانش‌ها و افزایش آموخته‌های دانش‌آموزان است. آموزش و پرورش وظیفه دارد دانش‌آموزان را با دانشی که در زندگی فردی و اجتماعی نیاز دارند، آشنا کند.

وی ادامه داد: کارکرد دوم که نظام‌های آموزشی عمومی دنبال می‌کنند توسعه مهارت‌هایی است که دانش‌آموزان برای زندگی فردی و اجتماعی خود به ویژه بعد از فارغ‌التحصیل شدن از مدرسه‌ نیاز دارند.

وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: دانش‌آموزان باید در دوران مدرسه مهارت‌هایی را که برای زندگی اجتماعی خود لازم دارند تمرین کنند و یاد بگیرند تا بتوانند با مشکلاتی که در بیرون مدرسه وجود دارد مقابله کنند.

بطحایی تصریح کرد: کارکرد آموزش و پرورش انتقال مفاهیم و ارزش‌های بین‌نسلی است. وظیفه نظام‌های آموزش و پرورش انتقال ارزش‌ها به نسل آینده و افرادی است که اکنون در مدرسه تدریس می‌کنند. این انتقال باید به صورت تخصصی و تعریفی که آموزش و پرورش از یادگیری دارد باشد یعنی تغییراتی که به صورت پایدار در رفتار افراد ایجاد می‌شود.

وی گفت: یکی از انتقاداتی که به آموزش و پرورش در این زمینه وارد است و امید داریم که به کمک سند تحول بنیادین آن را رفع کنیم این است که این سه کارکرد و رویکرد در سبد آموزشی دانش‌آموزان به طور متوازن توزیع نشده است. مدارس بیشتر به حفظیات دانش‌آموزان توجه می‌کنند. بچه‌ها در مدرسه مفاهیم را حفظ می‌کنند که این حفظ کردن منجر به یادگیری نمی‌شود. حفظ کردن تغییری که در دانش‌آموزان ما پایدار باشد به وجود نمی‌آورد.

آموزش و پرورش وظیفه دارد فرهنگ دفاع مقدس را به نسل آینده منتقل کند

بطحایی در ادامه به موضوع همایش اشاره کرد و گفت: آموزش و پرورش وظیفه دارد فرهنگ و ارزش‌های دفاع مقدس را به نسل آینده منتقل کند. آموزه‌هایی که ما امروز به عنوان میراثی ارزشمند از دفاع مقدس در اختیار داریم، ویژگی‌های والایی دارد که می‌توانیم از آن‌ها به عنوان یک علم نام ببریم. سوال استراتژیک و اساسی همه دستگاه‌های حاکمیتی من جمله آموزش و پرورش این است که ما چگونه باید این مفاهیم والا و ارزشمند انسانی را به نسل آینده منتقل کنیم که منجر به یادگیری نسل آینده شود.

وزیر آموزش و پرورش گفت: با تمام محدودیت‌هایی که ما در آموزش و پرورش از گذشته تا به امروز داشته‌ایم تلاش‌های بسیار ارزشمندی در این زمینه انجام گرفته است اما این تلاش‌ها در مقایسه با این گنجینه ارزشمند، اندک و ناچیز است.

بطحایی با بیان اینکه آن چیزی که ما در آموزش و پرورش باید به آن توجه کنیم روش انتقال این مفاهیم ارزشمند است، تصریح کرد: با چسباندن چند عکس در کتاب درسی و گفتن چند خاطره از آن دوران، این یادگیری و انتقال مفاهیمی که حق دفاع مقدس است، انجام نخواهد شد. ما باید با روش‌های کاملا هنرمندانه و موثر بتوانیم این انتقال مفاهیم را انجام دهیم که کار بسیار سخت و دشواری است.

وی ادامه داد: ظرفیت برنامه‌های رسمی در آموزش و پرورش برای انتقال این مفاهیم محدود است ما اگر بخواهیم تنها با کمک این ظرفیت رسمی این مفاهیم را به نسل آینده منتقل کنیم قطعاً با شکست مواجه خواهیم شد. باید از برنامه‌های تکمیلی و فوق‌برنامه برای این مهم استفاده کنیم.

اردوهای راهیان نور در انتقال مفاهیم و ارزش‌های والای دفاع مقدس موفق عمل کرده است

وزیر آموزش و پرورش به تجربه ارزشمند اردوهای راهیان نور اشاره کرد و گفت: جا دارد به طور صمیمانه از همه دوستان و دست اندرکاران این اردوها به ویژه سردار فضلی تشکر کنم که علیرغم همه فشارها برای متوقف کردن اردوها و محدودیت‌ها با چنگ و دندان چراغ این اردوها را روشن نگه داشته است. اردوهای راهیان نور با همه این مشکلات در انتقال مفاهیم و ارزش‌های والای دفاع مقدس به نسل آینده بسیار موفق عمل کرده است که این سرآمد تجربه موفق ما در حوزه برنامه‌های غیر رسمی آموزش و پرورش است.

بطحایی با اشاره به تفاهم‌نامه‌ امروز که با حضور سرلشگر باقری برای ایجاد کارگروه‌هایی در حوزه توجه به دفاع مقدس منعقد شد، بیان کرد: از همه افرادی که دغدغه این امر مهم را دارند درخواست می‌کنم به این تفاهم‌نامه که فقط بین آموزش و پرورش و ستاد کل نیروهای مسلح منعقد شده است به عنوان به یک تفاهم‌نامه ملی نگاه و همه دستگاه‌های اجرایی کشور به سهم خود در این زمینه مشارکت کنند. آینده انقلاب ما در گرو انتقال فرهنگ، علوم و معارف دفاع مقدس است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار