تکلیف زنان برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری مشخص می‌شود

نکو : نشست مشترک شورای نگهبان و مجلس برای نهایی کردن بحث رجل سیاسی به زودی برگزار می‌شود

تهران (پانا) - نشست مشترک مجلس شورای اسلامی و اعضای شورای نگهبان به منظور نهایی کردن بحث رجل سیاسی در آینده نزدیک در حالی برگزار می‌شود که سرنوشت زنان برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

کد مطلب: ۸۰۱۶۵۵
لینک کوتاه کپی شد
تکلیف زنان برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری مشخص می‌شود

قاسم میرزایی نکو، عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس در گفت‌وگو با پانا با اشاره به آخرین مباحث مطرح شده در خصوص مبحث رجل سیاسی اظهار کرد: «نشست مشترکی بین مجلس شورای اسلامی با اعضای شورای نگهبان به منظور نهایی کردن مصادیق رجل سیاسی در انتخابات ریاست جمهوری برگزار می‌شود.»

نماینده مردم دماوند و فیروزکوه درباره زمان برگزاری این نشست مشترک نیز گفت: «تا این لحظه زمان دقیقی در نظر گرفته نشده است اما در آینده نزدیک این اتفاق انجام می‌شود.»

این نماینده اصلاح‌طلب مجلس یادآور شد: «شورای نگهبان به طور اجمالی تعاریفی در خصوص واژه رجل سیاسی - مذهبی ارائه کرده است اما برای نهایی شدن آنها باید بحث و بررسی‌های کارشناسانه و دقیقی صورت بگیرد.»

وی با اشاره به سیاست‌های کلی ابلاغ شده از سوی مقام معظم رهبری، بیان کرد: «طبق سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری، شورای نگهبان باید چهار مورد رجل سیاسی - مذهبی و مدیر و مدبر برای کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری تعیین کند که اینها را شورای نگهبان تمام کرده است و شرایط عمومی را به مجلس محول کرده‌اند.»

میرزایی نکو با تاکید بر اینکه قرار نیست در جلسه شورای نگهبان با مجلس شورای اسلامی این مصادیق تغییر بکند، خاطرنشان کرد: «جلسه ما با اعضای شورای نگهبان به منظور آن است که تعیین کنیم این تعاریف و مصادیق جدید به چه شکلی در قانون انتخابات ریاست جمهوری قرار بگیرد و چه مفاد و موادی از آن باید اصلاح شوند.»

به گزارش پانا، چندی پیش، عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان اعلام کرده بود که مبحث رجل سیاسی در این شورا به جمع‌بندی نهایی رسیده و مشغول طی کردن مراحل پایانی خود است و به احتمال فراوان تا پایان سال جاری، مصادیق رجل سیاسی - مذهبی مشخص خواهد شد.

اعضای شورای نگهبان در دو بخش مصادیق رجل سیاسی مذهبی و مدیر و مدبر بودن و شرایط و معیارهای لازم جهت تشخیص مصادیق رجل سیاسی و مذهبی را تعیین کرده‌اند.

این مصادیق به نحوی تعیین شد که آگاهی لازم به دین اسلام و تقید به مبانی اسلامی و قدرت تحلیل و درک از مسائل سیاسی اجتماعی اعم از داخلی و بین‌المللی به‌نحوی باشد که مصالح نظام اسلامی در عملکرد کاندیداها لحاظ و در حوزه مصادیق رجل سیاسی و مذهبی تعیین شود.

مصادیق مدیر و مدبر بودن نیز بدین شکل تعیین شد که شخص باید از شایستگی‌های لازم و نگرش‌های فردی مرتبط با حوزه قوه مجریه برخوردار بوده و از نظر عقلانیت نیز از شرایط صحیحی برخوردار باشد.

در بخش تعیین مصادیق مدبر بودن نیز اعضای شورای نگهبان این‌طور تصمیم گرفتند که شرایط فرد باید متناسب با انجام مسئولیت‌های ریاست جمهوری بوده و دارای صلاحیت لازم برای ایفای وظایف ریاست جمهوری باشد و برنامه‌هایش نیز در چارچوب وظایف قوه مجریه و سیاست‌های کلی نظام تعیین شده باشد..

اما نکته جدیدی که اعضای شورای نگهبان تصمیم گرفته‌اند این است که کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری باید مشاورانی را جهت تشریح برنامه و توان مدیریتی خویش معرفی کنند که اعتراضاتی را نیز به همراه داشت چرا که با این تصمیم صلاحیت مشاوران کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری نیز باید به تایید اعضا این شورا برسد.

بر اساس این گزارش، اعضا شورای نگهبان در خصوص مصادیق رجل سیاسی - مذهبی و مدیر و مدبر بودن به توافق رسیده‌اند و باتوجه به تعیین کمیسیونی از سوی علی لاریجانی به عنوان رئیس مجلس شورای اسلامی به منظور پیگیری این مهم، به نظر می‌رسد مصادیق جدید تا زمان انتخابات سال 98 وارد قانون شده باشند.

نکته جنجالی اما تعیین جنسیت رجل سیاسی - مذهبی است، بسیاری از بانوان با نگاه به سیاست‌های کلی ابلاغ شده از سوی مقام معظم رهبری امیدوار به حضور در انتخابات ریاست جمهوری به عنوان کاندیدا بودند.

نعیمه اشراقی، فعال سیابسی اصلاح‌طلب و نوه امام خمینی (ره) نیز پیش از این اظهار امیدواری کرده بود که زنان بتوانند با اصلاح بحث رجل سیاسی در قامت کاندیدای ریاست جمهوری ظاهر شوند.

شهیندخت مولاوردی، دستیار ویژه رئیس‌جمهوری در حقوق شهروندی نیز از علاقه خود برای تحقق این مهم خبرداده بود.

پیش از این نیز، کدخدایی با اشاره به به نتیجه نرسیدن اعضای شورای نگهبان در مورد مسئله جنسیت کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری گفته بود که به محض تصمیم‌گیری، مسئله اطلاع رسانی خواهد شد.

میرزایی نکو، عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس در همین خصوص به پانا گفت: «مطابق آخرین اطلاعاتی که من دارم، شورای نگهبان در خصوص این موضوع هنوز به جمع بندی نهایی نرسیده‌اند و تصمیم خاصی اتخاذ نکرده‌اند.»

وی در خاتمه یادآور شد: «امیدواریم اعضای شورای نگهبان به گونه‌ای تصمیم بگیرند که نیمی از جامعه (بانوان) هم بتوانند در انتخابات ریاست جمهوری کاندیدا شده و توانایی‌های خود برای اداره کشور را نشان دهند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار