دکتر داوود صفایی، مدرس ارتباطات

کالای گرانی به نام اخبار مثبت

رسانه‌های اجتماعی مملو از خبرهای منفی و گاه هولناک هستند. همیشه اتفاق ناخوشایند در گوشه‌ای از جهان رخ داده که خبرش در این فضا به اطلاع ما برسد.

کد مطلب: ۸۰۱۶۵۲
لینک کوتاه کپی شد

تصویر کالای گرانی به نام اخبار مثبت

در نتیجه اتمسفر رسانه‌های اجتماعی می‌تواند تلخ و غمگین باشد و آسیب‌هایی برای مخاطبان به دنبال داشته باشد. تقریباً همه ما می‌دانیم که شنیدن خبرهای منفی و قرار گرفتن در جریان امور ناراحت‌کننده، ترشحاتی در بدن ایجاد می‌کند و شیمی مغز به سمتی می‌رود که زمینه برای غمگین شدن، افسردگی و اضطراب فراهم می‌شود .

متأسفانه این پدیده فقط بزرگ‌سالان را درگیر نمی‌کند. زنان بیشتر از مردان تحت‌تاثیر استرس‌های ناشی از شنیدن اخبار منفی قرار می‌گیرند و کودکان و خردسالان به‌واسطه ارتباط بیشتر با مادران و مربیانشان که عمدتاً خانم هستند، ناخواسته درگیر اضطراب و افسردگی می‌شوند. یک کودک که از اتفاقات جهان هیچ نمی‌داند از گفت‌وگوی والدین و وابستگان در جریان اتفاقات منفی قرار می‌گیرد، آسیب می‌بیند و مستعد بهانه‌جویی، بی‌قراری و نگرانی می‌شود .

رسانه‌ها به دلایل متعدد به انتشار خبرهای منفی گرایش بیشتری نشان می‌دهند و این مسئله در رسانه‌های اجتماعی و فضای مجازی بیشتر دیده می‌شود. از جمله این دلایل آن است که خبر، کالا هم توصیف شده و خبرهای منفی کالاهای ارزان‌تری هستند. خبرهای مثبت، سخت‌تر و گران‌تر اتفاق می‌افتند و سخت‌تر و گران‌تر هم منتشر می‌شوند. مثلاً سال‌ها طول می‌کشد یک اختراع مهم یا کشف بزرگ صورت بگیرد. تعادل بین خبرهای مثبت و منفی در رسانه‌های رسمی با مدیریت خبر برقرار می‌شود اما در رسانه‌های اجتماعی و فضای مجازی، چیزی به نام مدیریت خبر وجود ندارد و طبیعی است که انتشار اخبار منفی در این فضا رواج داشته باشد .

متأسفانه تداوم انتشار خبرهای منفی در رسانه‌های اجتماعی با گذشت زمان می‌تواند به بی‌تفاوتی منجر شود یا نوعی بدبینی و بی‌اعتمادی به زندگی و جامعه و آدم‌ها را در پی داشته باشد ؛ اما بعید است چاره کار بی‌خبری باشد .

پیش از ظهور رسانه‌های جمعی، افراد ساکن یک دهکده از محیط اطراف تا شعاعی بسیار محدود خبر داشتند؛‌ از دهکده خودشان و در نهایت یکی دو روستای همسایه اما در عصر ارتباطات، هر فرد ساکن دهکده جهانی از تمام این دهک یعنی از همه جهان خبر دارد؛ از شهرها و روستا‌ها و کشورهای جهان و این خبردار بودن دائمی، به‌ویژه که رسانه‌های جمعی به انتشار خبرهای منفی مستعدند، به آمادگی و توانمندی نیاز دارد .

وقتی نمی‌توان در جریان اخبار و اطلاعات قرار نگرفت و مسیر آنها را مسدود کرد، شاید بهتر باشد به منظور کاهش عوارض ناشی از انبوه خبرهای بد، شیوه‌های مدیریت افکار را بیاموزیم و واکنش‌های درست و حساب شده داشته باشیم. به عنوان نمونه در قبال رویدادها و اتفاقات تلخی که کاری از دستمان بر نمی‌آید سکوت کنیم و در عوض برای واکنش به رویدادهایی مانند وقوع زلزله که امکان همکاری و کمک وجود دارد، واکنش‌های مفید و سودمند نشان دهیم و در جهت بهبود شرایط، قدمی برداریم .

خوشبختانه در مواردی که با کمک و اقدامات مفید به اخبار منفی واکنش نشان می‌دهیم به نوعی تأثیرات منفی اخبار هم کمتر شده و نوعی پالایش ذهن و روح اتفاق می‌افتد .

ضمن این که باید بدانیم، اگر قرار باشد در جریان اخبار قرار بگیریم تا از برچسب‌هایی مانند بی‌تفاوت، نادان یا مثلاً بی‌احساس در امان بمانیم و در معاشرت‌های واقعی و مجازی حرفی برای گفتن داشته باشیم، فرصت خیلی چیزها را از دست خواهیم داد؛ از جمله فرصت مطالعه و یادگیری که ضرورت زندگی در دنیای امروز است .

منبع:جام جم

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار