اشتغال، مهم‌ترین چالش جامعه مهندسی

سمنان (پانا) - در حالی بیکاری گریبان گیر جامعه مهندسی شده که متخصصان معتقدند مغایرت بین ظرفیت پذیرش دانشجو و تقاضای بازار به وجود نیروی متخصص، بیشترین عامل آن است.

کد مطلب: ۸۰۱۵۸۸
لینک کوتاه کپی شد
اشتغال، مهم‌ترین چالش جامعه مهندسی

در ایران روز پنجم اسفندماه، سالروز تولد خواجه‌نصیرالدین طوسی روز مهندس نام‌گذاری شده است. هرچند در این روز بیشتر نگاه‌ها به جامعه مهندسین عمران و معماری معطوف می‌شود، اما در واقع مهندس کسی است که تلاش می‌کند یک ساختار عملیاتی و علمی از مفهومی را ایجاد کند و در یکی از رشته‌های مهندسی آموزش‌دیده باشد یا به‌طور حرفه‌ای در آن رشته مشغول باشد.

با این نگاه، شاغلان بسیاری از مشاغل به‌نوعی مهندس محسوب شده و باید این روز را به آن‌ها تبریک گفت. به همین مناسبت‌ گفت‌وگویی با برخی فعالان و دانشجویان این حوزه داشته‌ایم.

علی رشیدی، مهندس کامپیوتر و نرم افزار، در ‌گفت‌وگو با خبرنگار پانا سمنان با بیان اینکه همه ما در انجام کارهای خود نوعی مهندسی انجام می‌دهیم و گاهی این مهندسی دیده نمی‌شود، گفت: اگر بخواهیم به‌طور خاص نگاهی به مشکلات و دغدغه جامعه مهندسین داشته باشیم، انباشت فارغ‌التحصیلان بیکار در معماری، مکانیک، عمران و برق مهم‌ترین چالش موجود در این حوزه است.

علی رشیدی با بیان اینکه اکنون بحث اشتغال مهم‌ترین مشکل فراگیر این قشر است و همه را آزار می‌دهد، افزود: بیکاری تنها چالش فارغ‌التحصیلان سال‌های اخیر در حوزه‌های عمران، معماری و ... نیست، بلکه این موضوع گریبان‌گیر مهندسین قدیمی هم است.

وی با عنوان اینکه میزان بیکاری افراد تحصیل کرده، حداقل دو برابر میزان بیکاری عمومی جامعه ایرانی است، اظهار کرد: آماری که در پایان هر ترم تحصیلی بر ارقام آن افزوده می‌‌شود، رقم‌هایی که به دست‌اندرکاران هشدار می‌‌دهد که در عین بالا بردن ظرفیت دانشگاه‌ها، تدبیری نیز برای افزایش فرصت‌های شغلی بیندیشند.

مهندس کامپیوتر و نرم افزار، با اشاره به اینکه مهندسی یعنی خالق رشته‌ای که شخص در آن مشغول فعالیت هست، خاطرنشان کرد: مهندسان در رشته های مختلف مهندسی، درحال خلق آثار در حوزه های مختلف هستند و اگر رشته مهندسی در جامعه ما وجود نداشته باشد، ما مبحث خلق آثار را از دست می‌دهیم.

رشیدی افزود: زمانی که بازار کار برای مهندسین ما به منظور خلق آثار و ایده‌هایشان نباشد، طبیعتا آن مهندس تنها دارای سواد دانشگاهی شده و از بحث سواد اجرایی و کسب تجربه دور مانده است،و در ادامه همان سواد دانشگاهی را نیز کم کم به فراموشی می سپارد.

وی با تاکید بر اینکه توجه به جامعه مهندسان، نباید تنها به روز و هفته مهندس خلاصه شود، تاکید کرد: بنده معتقدم پس از شغل معلمی که مهمترین شغل جامعه است، مهندسی، بهترین شغل جامعه است، چرا که حتی پزشکی هم برای مداوای بیماران، به دستگاه‌هایی نیاز دارد که خالق آن مهندسان هستن. در هیچ علمی بدون ابزار نمی توان کار کرد و آن ابزار را نیز مهندس می‌سازد.

اخلاق وظیفه گرا نداریم

علیرضا شیرخانی، مهندس معماری، در گفت‌وگو با خبرنگار پانا سمنان، با اشاره به بعضی اعمال‌نظرها در نظام‌مهندسی، تصریح کرد: پنج اسفند (روز مهندس) که به‌ واسطه سالروز تولد خواجه‌نصیرالدین طوسی به این نام اطلاق شده، فرصتی است که به اخلاق حرفه‌ای بیش‌ازپیش توجه کنیم.

علیرضا شیرخانی خاطرنشان کرد: خواجه‌نصیرالدین طوسی کتابی در حوزه اخلاق دارد، اما متأسفانه ما از اخلاق مهندسی و حرفه‌ای صحبت نمی‌کنیم. متأسفانه اخلاق دستوری به‌ جای اخلاق وظیفه‌گرا در جامعه نهادینه‌شده است.

وی با تأکید بر اینکه کشور ما از نظر علمی در سطح پایینی نیست، اما در مهندسی محصول و ارائه خدمات با وجود قوانین محکم، شاهد کیفیت مطلوب نیستیم، گفت: این افت کیفیت با وجود این همه ساز‌وکار، حاصل این موضوع است که اخلاق وظیفه‌گرا نداریم.

مهندس معماری متذکر شد: اگر اخلاق وظیفه‌گرا بر جامعه مهندسی شامل مدیریت، طراحی و تولید تبعیت می‌کند، حاکم شود، مهندس خودش ناظر فعالیت‌های خود می‌شود.

شیرخانی با تأکید بر اینکه اگر مهندسی اخلاق وظیفه‌گرایی داشته باشد، سعی می‌کند خودش را از نظر علمی به‌روز نگه دارد، گفت: اگر می‌خواهیم شاهد توسعه پایدار استان باشیم، باید اصول اخلاقی را مدنظر قرار دهیم و یک‌بار دیگر سوگندنامه ۱۶ بندی مهندسی را مرور کنیم.

وی در خصوص معضل اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها می‌‌گوید: ابعاد مشکل بیکاری به ویژه برای جوانان تحصیل کرده در کشور گسترده بوده و در مقابل، امکانات لازم برای مهار آن در اختیار متولیان امور اشتغال وجود ندارد یکی از علل مشکل بیکاری در کشور، نبود برنامه‌ریزی اصولی برای هدایت صحیح کارآفرینان است.

مهندس معماری با عنوان این مطلب که هم‌اکنون کشور ما به لحاظ مهارت‌‌ها، سرمایه‌ها، انگیزه‌ها و فرصت‌های شغلی مشکل چندانی ندارد، اما گسترش اشتغال به برنامه‌ریزی و حمایت مسئولان نیازمند است، ادامه داد: ضروری است تا با فعال کردن بخش‌های کارآفرینی با هدف و تعریف مشاغل جدید، ضمن ایجاد و اشتغال به نیازهای جامعه پاسخ کافی داده شود. همچنین وزارت علوم، تحقیقات و فناوری باید طرح توسعه کارآفرینی با هدف هدایت اصولی نیروهای مولد به سمت بازار کار را در اولویت کاری خود قرار دهد.

غرور و خودپسندی، آفت پیشرفت در حوزه مهندسی است

زهره کی‌خسروی، مهندس شیمی در گفت‌وگو با خبرنگار پانا سمنان اظهار کرد: غرور و خودپسندی در یک مهندس، آفت بزرگی است که سبب از دست دادن تجربه کاری می‌شود و از پیشرفت در این رشته جلوگیری می‌کند.

زهره کی‌خسروی معتقد است: نباید به دنبال کاهش میزان فارغ‌التحصیلان باشیم، بلکه باید زمینه‌های اشتغال را برای فارغ‌التحصیلان فراهم کنیم.

وی به دو دیدگاه درباره این بحث اشاره می‌کند و می‌گوید: یک دیدگاه معتقد است که اگر ما نیازی به نیروی کار نداریم، پس ورودی‌های دانشگاه‌ها را کاهش دهیم و عده‌ای دیگر نیز معتقدند که اگر به خاطر نبودن شغل، افراد را از تحصیلات بالاتر محروم کنیم، تنها پیامد آن این است که این بیکاران چهار سال زودتر به این عرصه می‌رسند و به جای اینکه لیسانس بیکار داشته باشیم، دیپلم بیکار داریم.

مهندس شیمی ادامه می‌دهد: هرچقدر نیروی انسانی تحصیل‌کرده ما بیشتر باشد، ذهن خلاق برای حل مشکلات کشور بیشتر است. مشکلات کشور ما اکنون ناشی از کمبود منابع مالی نیست، بلکه مربوط به فقدان برنامه‌ریزی درست است. اگر برنامه‌ریزی مناسب وجود داشته باشد، دانشجویان می‌توانند در آینده بازدهی فراوانی برای کشور داشته باشند.

وی با اشاره به یکی از علت‌های ناکامی دانشجویان رشته مهندسی، تصریح کرد: عده‌ای به دلیل مشکلات اقتصادی و هزینه‌های زیاد این رشته، انصراف از تحصیل می‌دهند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار