رئیس سازمان نظام روانشناسی: بزرگترین مشکل نظام آموزشی جداسازی دانش‌آموزان است

اللهیاری : ضرورت‌های حذف آزمون را به طور کامل برای مخالفان شرح دهیم

تهران (پانا) - رئیس سازمان نظام روانشناسی بزرگترین مشکل نظام آموزشی فعلی را جداسازی دانش‌آموزان عنوان و بر شرح ضرورت‌های حذف آزمون به طور کامل برای مخالفان تاکید کرد.

کد مطلب: ۸۰۱۴۶۹
لینک کوتاه کپی شد
رئیس سازمان نظام روانشناسی: بزرگترین مشکل نظام آموزشی جداسازی دانش‌آموزان است

عباسعلی اللهیاری در گفت‌وگو با پانا درباره طرح حذف آزمون‌های خاص که منجر به جدایی میان دانش‌آموزان می‌شود، گفت: موافق این هستم که هرگونه امتحان و ارزشیابی که منجر به جداسازی دانش‌آموزان و انفکاک در نظام آموزشی کشور شود، حذف شود. ایجاد 22 نوع مدرسه خاص، جداسازی دانش‌آموزان تیزهوش از عادی یا حتی جداسازی دانش‌آموزان عادی از استثنایی با روح حاکم بر جامعه که دانش‌آموزان باید کنار یکدیگر زندگی کردن را یاد بگیرند، مغایرت دارد.

وی افزود: استعداد دانش‌آموزان باید شناسایی و بر حسب آن به رشته و شغل مناسبی هدایت شوند، اما اگر شناسایی از طریق آزمون و جداسازی باشد، پذیرفته نیست.

رئیس سازمان نظام روانشناسی بزرگترین مشکل نظام آموزشی فعلی را جداسازی عنوان کرد و افزود: مشکلی که امروز در نظام آموزشی ما وجود دارد این است که دانش‌آموزان نخبه را تحت عنوان مدرسه تیزهوشان و استعداد درخشان تا دانشگاه جدا می‌کنیم، اما چون دانشگاهی مختص استعدادهای درخشان وجود ندارد، این افراد به خارج کشور مهاجرت می‌کنند.

اللهیاری ادامه داد: در نظام‌های مدرن آموزشی دنیا روی مشترکات افراد برنامه‌ریزی کردند و همه دانش‌آموزان اعم از عادی و یا تیزهوشان در یک محیط تحصیل می‌کنند. دانش‌آموزان تیزهوش در جایی خارج از مدرسه یا در کلاس‌های فوق برنامه تحت آموزش قرار می‌گیرند اما در ایران برخلاف دنیا که نظام یکپارچه‌سازی برقرار است نظام آموزشی را چندپاره کردیم به طوریکه 22 نوع مدارس خاص تاسیس کردیم. به غیر از مدارس عادی و تیزهوشان، مدرسه کار دانش، فنی و حرفه‌ای و غیره مشغول به کار هستند.

وی یادآور شد: در سال 82 در اجلاس یونسکو وقتی بحث به موضوعات پزشکی کشیده شد اعلام کردند که متولی این امر در ایران وزارت بهداشت است و ما قدرت تصمیم‌گیری در بعضی از مسائل را نداریم در همان اجلاس به ما اعلام شد که شما علم را در ایران چندپاره کردید.

اللهیاری با بیان این که در آموزش و پرورش مقابل تغییر مقاومت وجود دارد تصریح کرد: دلیل اصلی این مقاومت این است که ما مخالفان را به اندازه کافی متقاعد نکرده‌ایم و ضرورت‌های حذف آزمون را به طور کامل برای آن‌ها شرح نداده‌ایم.

رئیس سازمان نظام روانشناسی درباره نقش این سازمان در حمایت از طرح حذف آزمون‌ها گفت: سازمان نظام روانشناسی برای متقاعدسازی افکار عمومی آمادگی کامل دارد اما باید شرایط طوری باشد که نظر مشاوره‌ای ما نیز در این امر دخیل باشد.

وی ادامه داد: این در حالی است که ما از اجرای این طرح به طور کامل بی‌خبر بودیم که این ورود ما را به این مسئله سخت می‌کند. در هر حال ما به آموزش و پرورش اعلام کرده‌ایم که در دو موضوع یکپارچه‌سازی به معنای درست آن و تاسیس خلاقیت‌کده برای شکوفایی خلاقیت دانش‌آموزان آماده‌ایم و از آن دفاع می‌کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار