معاون تربیت‌بدنی و سلامت آموزش و پرورش: وقتی شادی و نشاط بازی را از دانش‌آموز دوره ابتدایی بگیریم، خشونت جایگزین آن می‌شود

حمیدی: بازی مجال تمرین مهارت‌های زندگی است

تهران (پانا) - معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزیر آموزش‌وپرورش دوره ابتدایی را زمان تکوین شخصیت افراد عنوان و تاکید کرد که آزمون‌ها فرصت شکل‌گیری شخصیت را دانش‌آموزان این دوره می‌دزند.

کد مطلب: ۸۰۰۸۱۲
لینک کوتاه کپی شد
معاون تربیت‌بدنی و سلامت آموزش و پرورش: وقتی شادی و نشاط  بازی را  از دانش‌آموز دوره ابتدایی بگیریم، خشونت جایگزین آن می‌شود

مهرزاد حمیدی ضمن بازدید از خبرگزاری پانا در گفت‌وگو با خبرنگاران این مجموعه به اظهارنظر درخصوص موضوعات روز دستگاه تعلیم و تربیت در بخش تربیت بدنی، سلامت و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی پرداخت.

موضوع حذف آزمون‌ها در مقطع ابتدایی، که این روزها تبدیل به بحث داغ حوزه آموزش‌ و پرورش شده است، نخستین بخش این گفت‌وگو بود که حمیدی درباره آن گفت: مدتهاست مدارس ما به جای اینکه محل تربیت، شادمانی و یادگیری مهارت‌های زندگی باشد برای دانش‌آموزان تنها محل انباشت اطلاعات شده است، درحالی‌که سند تحول بنیادین آموزش‌ و پرورش صراحتا از ما خواسته است مدرسه را از نهاد آموزشی به نهاد تربیتی تبدیل کنیم.

وی ادامه داد: امروز ارتباط انسان با ماشین جایگزین ارتباط انسان با انسان شده است، لذا مجالی برای تمرین مهارت‌های اجتماعی باقی نمی‌ماند. ضعف یادگیری مهارت‌های اجتماعی از دوران طفولیت و نبودن دوستی و صمیمیت بین کودکان باعث گسستی در شخصیت آنها می‌شود که آثار مخرب بسیاری در بزرگسالی برجای خواهد گذاشت. به نظر بسیاری از صاحب‌نظران بازی و ورزش مجالی است که طی آن شخصیت کودک محکم، متکی به خود و دارای خودپنداره مثبت رشد می‌کند. تمرین برد و باخت در بازی باعث می‌شود فرد در بزرگسالی در محیط خانواده در مواجهه با کمترین ناملایمات خود را شکست‌خورده نپندارد، به متارکه فکر نکند و ذهنی چاره‌اندیش داشته باشد.

وقتی نشاط بازی را دانش‌آموز بگیریم، خشونت جایگزین آن می‌شود

معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزیر آموزش‌ و پرورش یکی از علل رشد نامطلوب شخصیت کودکان را نبود زمان کافی برای بازی‌ها و فعالیت‌های گروهی دانست و افزود: کنکور و آزمون‌ها فرصت بازی و فرصت تکوین شخصیت را از کودکان ما می‌دزدند. زمانی که موفقیت در آزمون‌ها تنها هدف دانش‌آموز و تنها انتظار خانواده و جامعه از دانش‌آموز باشد، دیگر مجالی برای تمرین پیروزی و شکست، مهارت‌های ارتباطی، یادگیری خودمراقبتی و مدیریت خانواده نمی‌ماند. وقتی شادی و نشاط ناشی از بازی را دانش‌آموز دوره ابتدایی بگیریم، خشونت جایگزین آن می‌شود و این خشونت فردا در جای جای جامعه ریشه می‌دواند.

حمیدی در پایان این بحث خاطرنشان کرد: حال که آموزش‌وپرورش ما به این جمع‌بندی رسیده است که با حذف آزمون‌ها، کودکی را به کودکان بازگرداند و مدرسه را به کانون تمرین مهارت‌های زندگی و محل شادی و نشاط تبدیل کند، می‌توانیم به آینده این نسل امیدوار باشیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار