دومین روز جستجوی لاشه هواپیمای تهران - یاسوج

جستجو برای پیدا کردن لاشه هواپیما همچنان ادامه دارد

حضور۴۰۰ نیروی پلیس برای تسریع عملیات امداد و نجات سقوط هواپیما

تهران (پانا)-عملیات جستجوی لاشه هواپیمای مسافربری تهران- یاسوج که از ساعات ابتدایی صبح امروز سه‌شنبه مجددا آغاز شده همچنان ادامه دارد.

کد مطلب: ۸۰۰۴۱۰
لینک کوتاه کپی شد
جستجو برای پیدا کردن لاشه هواپیما همچنان ادامه دارد

مجتبی خالدی سخنگوی سازمان اورژانس کشور در گفت‌وگو با پانا با اشاره به حادثه سقوط هواپیما تهران-یاسوج در روز گذشته گفت: پرواز بالگردهای سازمان اورژانس کشور بر فراز رشته کوه‌های دنا آغاز شده است ولی به دلیل توده‌های سنگین و پرفشار در ارتفاعات با کاهش دید عمودی و افقی مواجه شده ایم.

وی ادامه داد: لحظه به لحظه بر توده های پرفشار ارتفاعات دنا افزوده می شود و شرایط برای ادامه فعالیت بالگردهای اورژانس دشوار است.

صبح روز گذشته هواپیمای مسافربری تهران - یاسوج با بیش از ۶۰ سرنشین در منطقه سمیرم اصفهان سقوط کرد و به دلیل شرایط جوی منطقه، بارش شدید باران و برودت هوا، عملیات تجسس با مشکلاتی روبرو شد و تلاش‌ها برای یافتن لاشه این هواپیما طی شبانه روز گذشته نتیجه‌ای نداشت.

محل تقریبی سقوط هواپیمای مسافربری تهران یاسوج مشخص شد

براساس تصاویر ماهواره ای و نقشه یابی محل، احتمالا هواپیما در ارتفاع ۳ هزار و ۴۷۸ متری در ارتفاعی بنام نغول پاندا به صخره خورده و سقوط کرده است.

گروه‌های امدادی با حضور یک تیم مجرب و زارعی نماینده بویراحمد به محل حادثه شتافتند . کار مسیریابی هم برای دستیابی به محل آغاز شده ‌ ساعت ۵ احداث جاده دسترسی برای تردد خودروهای امدادی آغاز شده است.

تعمیر اساسی موتورهای ATR به تازگی در سوئد و فرانسه انجام شده بود

مدیرکل آموزش و بهسازی نیروی انسانی شرکت هواپیمایی آسمان اعلام کرد که موتورهای هواپیمای سقوط کرده، اخیرا در سوئد و فرانسه چک و تعمیر اساسی شده بودند. بهادر عشایری با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری یکشنبه شب شبکه دو سیما با اشاره به اینکه هواپیمای نوع "ای تی آر" (ATR) از جمله پیشرفته‌ترین هواپیماهاست، تاکید کرد: هواپیمای حادثه دیده به هیچ وجه نقص فنی نداشته است و برای پرواز مشکلی نداشت.

وی با بیان اینکه پرواز هواپیمای "ای تی آر" تهران - یاسوج تاخیر نداشته و رأس ساعت مقرر یعنی ۷ و ۵۵ دقیقه پرواز کرده است، ادامه داد: هر حادثه هواپیمایی تا زمانی که FTR­و یا CDR هواپیما خوانده و پیاده نشود هیچ مقامی در هیچ رده ای مجاز به تشخیص یا پیش بینی علت حادثه نیست.

عشایری گفت: سازمان هواپیمایی کشور که متولی بررسی این سانحه است صلاحیت اظهار نظر دارد.

وی با اشاره به اینکه حجت الله فولاد خلبان هواپیمای حادثه دیده پرواز تهران - یاسوج در زمینه پرواز با هواپیمای ای تی آر ( ATR ) با تجربه ترین در کشورمان و معلم منتخب سازمان هواپیمایی کشوری است ، افزود: وی ۱۷ هزار و ۷۰۰ ساعت پرواز با هواپیمای ATR را در کارنامه خود دارد بنابراین وی و همچنین کمک خلبان، مشکلی نداشتند.

عشایری با اشاره به اینکه چک های هواپیما هم به طور کامل انجام شده بود، گفت: مرکز کنترل، این هواپیما را در مسیر تا ۱۴ مایلی فرودگاه یاسوج بر روی رادار داشت.

وی با بیان اینکه لاشه هواپیما هنوز پیدا نشده است،​ تاکید کرد: نمی دانیم دقیقاً چه اتفاقی برای هواپیما افتاد و باید برای روشن شدن این موضوع صبر کنیم.

عشایری با اشاره به اینکه سال ساخت این هواپیما سال ۱۹۹۳ است ، گفت:​ شرکت هواپیمایی آسمان ۶ فروند هواپیمای "ای تی آر" دارد که موتورها و ملخ آن ساخت کانادا، ابزار دقیق و سیستم داخلی آن ساخت آمریکا و خود هواپیما ساخت فرانسه و ساخت همان کارخانه ای است که هواپیمای ایرباس را می سازد.

وی افزود: برای چندین سال، هواپیمای " ای تی آر" پرواز تهران - یاسوج که از روی رادار محو شد، به علت تحریم و نبود قطعه زمین گیر بود و مدت ها بود که قطعه ای نداشتیم که این هواپیما کار کند.

عشایری با اشاره به اینکه به محض آنکه پس از برجام ، کمی توانستیم قطعه تهیه کنیم این هواپیما فعال شد، اضافه کرد: این هواپیما اورهال نشده و هیچ شرکت هواپیمایی مجاز به اورهال نیست بلکه ما چک ها را انجام می دهیم.

مدیرکل آموزش و بهسازی نیروی انسانی شرکت هواپیمایی آسمان گفت: برخی چک ها به نام چک A هر ۵۰۰ ساعت و برخی چک ها به نام چک c، هر ۵ هزار ساعت انجام می شود و این هواپیما در چک C بوده است .

عشایری افزود: این هواپیما از آخرین چک C ، حدود ۸۰۰ ساعت پرواز کرده و حدود ۴ هزارو ۲۰۰ ساعت دیگر می توانست پرواز کند.

وی ادامه داد: آخرین چک این هواپیما در اکتبر سال ۲۰۱۷ میلادی یعنی حدود ۶ تا ۷ ماه پیش بوده است.

عشایری افزود: هر دو موتور این هواپیما یکی در سوئد و یکی در فرانسه، چک و تعمیر اساسی شد و تاکنون این هواپیما ۲۸ هزار و ۸۵۷ ساعت پرواز داشته است و مجموع پروازهای ART شرکت آسمان تاکنون ۱۶۶ هزار ساعت بوده است.

وی اضافه کرد: سقف پرواز هواپیمای " ای تی آر" ۲۵ هزار پاست و در مسیر تهران - یاسوج تا ۱۵ هزار و ۵۰۰ پا هواپیما می تواند ارتفاع کم کند و هواپیمای ما در این مسیر معمولاً در ۱۹ هزار یا ۲۰ هزار پا پرواز می کند و در برخی اوقات به علت وجود ابر تا ارتفاع ۲۵ هزار پا هم پرواز می کند.

عشایری با اشاره به اینکه هواپیمای " ای تی آر" از جمله هواپیماهای بسیار پیشرفته و مدرن است، گفت: این هواپیما مجهز به E LT بوده و استانداردهای لازم موقعیت یاب را داشته است.

مدیرکل آموزش و بهسازی نیروی انسانی شرکت هواپیمایی آسمان گفت: به علت تحریم ها مشکلاتی داریم امّا محال است که هواپیمایی را که دچار مشکل است به خط پرواز بیاوریم .

وی با تاکید بر اینکه هواپیمای ای تی آر پرواز تهران - یاسوج اشکالی نداشت، افزود: بسیاری از کشورها خواهان خرید هواپیماهای "ای تی آر" ما هستند با اینکه عمر سنّی آن ها زیاد است.

رئیس کمیته حمل و نقل کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی نیز با حضور در این برنامه با اشاره به اینکه بخش حمل و نقل یکی از اساسی ترین بخش های توسعه پایدار است ، گفت: این بخش رابطه مستقیمی با اقتصاد دارد و ارزش افزوده این بخش با تولید داخلی هر کشوری ارتباط تنگاتنگ و مستقیم دارد.

سید احسن علوی افزود: هر کشوری که در بخش حمل و نقل سرمایه گذاری کند در واقع به بخش اقتصادی کمک کرده است.

وی با اشاره به اینکه در بخش حمل و نقل در کشورمان کمبود امکانات اعتباری و تحهیزاتی داریم، اضافه کرد: در اجرای دستور رئیس مجلس شورای اسلامی درباره حادثه هواپیمای " ای تی آر" ، کمیته بحران را با حضور آخوندی وزیر راه و شهرسازای ، معاونان و تعدادی از مسئولین سازمان هواپیمایی کشوری تشکیل دادیم.

علوی گفت: با وجود گذشت ۱۴ ساعت از سقوط هواپیمای پرواز تهران - یاسوج به علت صعب العبور بودن و وضعیت بد آب و هوایی منطقه هنوز لاشه هواپیما پیدا نشده است.

رئیس کمیته حمل و نقل کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی افزود: آنچه شنیده ایم این است که حدود ۷ سال این هواپیما زمین گیر شده بود و در آبان هم تعمیر شد.

وی با بیان اینکه ارتفاع پرواز این هواپیما با قله دنا بسیار کم است ، ادامه داد: ریسک این پرواز بسیار بالا بوده است و پرسش این است که در چنین شرایط آب و هوایی و جو ناپایدار منطقه آیا امکان انتخاب مسیر جایگزین نبوده است؟

علوی با اشاره به اینکه ۲۷۰ فروند هواپیما داریم، گفت: حدود ۵۰ درصد این هواپیماها به علت تحریم و مشکلات اقتصادی زمین گیر است.

وی افزود: هواپیمای " ای تی آر" که دچار حادثه شد حدود ۲۴ سال و ۶ ماه عمر داشت.

علوی اضافه کرد : متوسط عمر هواپیماها در جهان ۱۱ سال و در کشورهای حاشیه خلیج فارس ۶ سال و برای ما ۲۴ سال است که اخیراً پس از برجام با ورود هواپیماهای جدید این رقم در کشور ما به ۲۲ سال رسیده است .

وی با اشاره به اینکه تعصب ملی و انگیزه در کشورمان کم شده است ،گفت: با همین امکانات ، باید مشکلاتمان را مدیریت کنیم و باید بلندمدت فکر کنیم .

علوی افزود: در قانون برنامه توسعه و قانون بودجه ، خرید هواپیما از طریق بخش خصوصی و فاینانس و همچنین با کمک صندوق توسعه ملی انجام خواهد شد.

فرماندار شهرستان سمیرم هم در ارتباط تصویری با این برنامه گفت: ساعت ۱۰ صبح روز حادثه به محض اطلاع، تیم های مختلف بحران را اعزام کردیم.

محمدحسین نصرتی با اشاره به اینکه محل حادثه حدود ۱۶۰ کیلومتر از مرکز شهرستان سمیرم واقع در استان اصفهان فاصله دارد، افزود: با استفاده از فناوری های نوین، تقریباً نقطه حادثه را مشخص کردیم که شامل محدوده وسیعی می شود.

وی با بیان اینکه به علت شرایط نامساعد جّوی و صعب العبور بودن منطقه، کار جستجو سخت شد، اضافه کرد: بخشی از کار انجام شد و در صورت مساعد بودن هوا، فردا با استفاده از بالگرد و ماشین های برف پیما کار جستجو را ادامه خواهیم داد.​

فرماندار شهرستان سمیرم گفت: کار جستجو در مناطق هموار همچنان ادامه دارد.

وزیر راه و شهرسازی جهت بررسی آخرین وضعیت سانحه هواپیمای آسمان عازم کهگیلویه و بویر احمد شد

وزیر راه و شهرسازی صبح امروز به همراه چند تن از معاونان خود در حوزه حمل و نقل به منظور بررسی آخرین اقدامات صورت گرفته پیرامون حادثه ناگوار سقوط هواپیمای آسمان در مسیر تهران - یاسوج عازم استان کهگیلویه و بویر احمد شد.

آخرین وضعیت جوی محدوده جست‌ وجوی لاشه هواپیما

احد وظیفه در گفت‌وگو با پانا در تشریح جزئیات آخرین وضعیت جوی محدوده جست و جوی لاشه هواپیمای تهران - یاسوج گفت: بر اساس تصاویر ماهواره‌ای و گزارش‌های ایستگاه هواشناسی در ارتفاعات دنا در مرز استان اصفهان و کهگیلویه و بویراحمد بارش برف و باران با توجه به ارتفاع محل پیش بینی شده است.

۲هلی‌کوپتر هلال احمر در جستجوی لاشه هواپیما بر فراز دنا

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر گفت: عملیات جست‌وجوی لاشه هواپیمای مسافربری تهران- یاسوج در ارتفاعات دنا همچنان ادامه دارد.

مرتضی سلیمی اظهار کرد: به جست‌وجو ادامه می‌دهیم و هنوز هیچ اتفاق تازه‌ای نیفتاده است.

وی افزود: دو هلی کوپتر جمعیت هلال احمر اکنون در حال جست‌وجو در منطقه هستند.

اثری از هواپیمای سقوط کرده در پنج نقطه پیش‌بینی شده نیست

جلال پوران رئیس مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی کهگیلویه و بویراحمد گفت: اثری از هواپیمای سقوط کرده یاسوج در پنج نقطه پیش بینی شده نیست.

فوت بیش از ۸ نفر از جامعه پزشکی در سقوط هواپیما

همچنین ایرج حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت در نشست خبری خود با اصحاب رسانه با اشاره به سقوط هواپیمای روز گذشته شرکت هوایی آسمان در منطقه سمیرم گفت: متأسفانه در این هواپیما تعداد زیادی از همکاران ما حضور داشتند که اکثرشان جهت خدمت‌رسانی اعزام شدند.

وی افزود: شاپور یاری‌پور به همراه همسر و فرزندش، فاطمه دالوندی دانشجوی پزشکی ورودی 95، مژگان نظری دانشجوی دکترای فیزیولژوی، و دکتر کردی دکترای روانشناسی که مهمان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج بود.

سخنگوی وزارت بهداشت افزود:‌ سکینه کاظمی پرستار بیمارستان امام سجاد، علیرضا جامعی دانشجوی علوم پزشکی تهران و نرگس خوبانی به همراه دو فرزندش که خانواده دکتر عبدالهادی دانشی جراح مغز و اعصاب بودند نیز در شمار کشته شدگان هستند.

کشف لاشه هواپیما مورد تایید نیست

مرتضی سلیمی رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر اعلام کرد که اخبار مربوط به کشف لاشه هواپیمای تهران ـ یاسوج فعلا مورد تایید نیست و عملیات جستجو همچنان ادامه دارد. ما الان در منطقه نوقل هستیم و جستجوها ادامه دارد. همچنان بالگردهای ما در حال پرواز هستند تا محل دقیق سقوط هواپیما را پیدا کنند.

وی با بیان اینکه فعلا نمی‌توان خبر مربوط به کشف لاشه هواپیما را تایید کرد، گفت: جستجوها همچنان ادامه دارد.

حضور۴۰۰ نیروی پلیس برای تسریع عملیات امداد و نجات سقوط هواپیما

فرمانده انتظامی استان اصفهان از اعزام نیروهای امدادی و ۴۰۰نیروی پلیس به منطقه جنوب شهرستان سمیرم برای پیدا کردن هواپیمای مسافربری "تهران-یاسوج" و اعمال محدودیت‌های انتظامی در این منطقه خبر داد. سردار "مهدی معصوم بیگی از ادامه فعالیت قرارگاه خدمات "انتظامی-امدادی" پلیس اصفهان برای پیدا کردن هواپیمای مسافربری خبر داد و گفت: از صبح امروز نیروهای امدادی و ۴۰۰ نیروی پلیس در منطقه جنوبی شهرستان "سمیرم" عملیات جست و جو را آغاز کرده‌اند.

وی ضمن اشاره به اینکه پلیس راه کلیه محورهای اصلی و فرعی منتهی به این منطقه را تحت کنترل قرار داده، افزود: محور "سی سخت-بیده" مسدود است و به گونه‌ای برنامه ریزی شده که تردد برای کلیه خودروهای امدادی و خدماتی تسهیل شود و کلیه محدودیت‌ها تا اطلاع بعدی ادامه دارد.

این مقام انتظامی بیان کرد: همچنین پلیس آگاهی تیم های "دی وی آی" تشخیص هویت را برای شناسایی جان باختگان به شهرستان سمیرم اعزام کرده است.

جستجو برای پیدا کردن لاشه هواپیما همچنان ادامه دارد

شاهین فتحی معاون عملیات سازمان امداد و نجات گفت: ۴۵ تیم عملیاتی در منطقه برای جستجو آماده شده اند و همچنین ۵ بالگرد و چند گروهی پهبادی در حال بررسی منطقه هستند.

معاون عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر گفت: عملیات جستجو برای لاشه هواپیما همچنان ادامه دارد. در حال حاضر ۴۵ تیم عملیاتی در حال آماده سازی برای جستجو هستند. از استان های اصفهان، فارس، لرستان، چهارمحال بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد تیم هایی برای کمک اعزام شده اند.

وی با اشاره به شرایط جوی نامناسب گفت: طول منطقه ۹۰ کیلومتر و عرض آن ۱۵ کیلومتر است که شعاع بسیار بالایی است و با توجه به شرایط جوی نامناسب، کار برای جستجوگران دشوار می شود. دو دستگاه بالگرد در منطقه هستند و یک دستگاه بالگرد دیگر به آنها اضافه خواهد شد. چند گروه پهبادی نیز در منطقه حاضر شده اند و در حال گشت زنی هستند. از استان مرکزی، همدان و استان تهران تیم هایی برای اعزام آماده شده اند که در صورت مشخص شدن محل حادثه به سایر امدادگران می پیوندند.

فتحی گفت: بارش ها از فردا بعد از ظهر بیشتر خواهد شد و میزان بارش برف در روزهای آتی به بیش از یک متر خواهد رسید. تنها فرصت به نتیجه رسیدن عملیات جستجوی لاشه‌ی هواپیما امروز و فردا است.

وزیر راه، چهارشنبه در کمیسیون عمران مجلس درباره سقوط هواپیمای آسمان توضیح می‌دهد

یوناتن بت کلیا عضو کمیسیون عمران همچنین از حضور وزیر راه در جلسه هفته آینده کمیسیون عمران به منظور پاسخ به سوالات نمایندگان درباره سقوط هواپیمای آسمان خبرداد و به پانا گفت: «عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی، روز چهارشنبه هفته آینده به منظور پاسخ به سوالات نمایندگان مجلس در جلسه کمیسیون عمران شرکت خواهد کرد تا پاسخ‌هایی روشن به شبهات و سوالات موجود در خصوص سقوط هواپیمای آسمان ارائه دهد.»

وی در خصوص ماموریت علی مطهری به عنوان رئیس مجلس به کمیسیون عمران به منظور تهیه گزارش از سقوط هواپیمای ATR72 آسمان، بیان کرد: «تحقیقات این کمیسیون در حال انجام است و قطعا با هرکسی که کوچک‌ترین قصوری را در این مورد انجام داده باشد، برخوردهای قطعی و بر اساس قانون صورت خواهد گرفت.»

این عضو کمیسیون عمران کشورمان با اشاره به این مهم که برخی نمایندگان مجلس پس از سقوط هواپیمای آسمان خواستار استعفای وزیر راه و وزیر کار هستند، بیان کرد: «نامه‌ای برای استیضاح عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی و علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تقدیم هیات رئیسه شده است.»

وی همچنین گفت: «نامه‌ای نیز با امضای تنی چند از نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای رئیس‌جمهوری ارسال شده است تا موجبات استیضاح این 2 وزیر که در خصوص سقوط هواپیمای کشورمان دارای مسئولیت مستقیم هستند، فراهم شود.»

نماینده اقلیت‌های مسیحی کشور در خانه ملت یادآور شد: «باتوجه به اتفاقات رخ داده در یک سال گذشته و به طور کلی در دوره مسئولیت عباس آخوندی در وزارت راه و شهرسازی، احتمال استیضاح وی بسیار بیشتر از علی ربیعی به عنوان وزیر کار است.»

مجتبی خالدی سخنگوی سازمان اورژانس کشور در گفت‌وگو با پانا درباره آخرین اقدامات برای جستجوی لاشه هواپیمای تهران - یاسوج گفت: تا این لحظه به دلیل فشار باد و برودت مناطق احتمالی تنها بالگردهای سازمان اورژانس کشور در منطقه به تجسس پرداختند و تاکنون هیچ پهپادی در صحنه حضور نداشته است.

وی با بیان اینکه تا ساعت 15:20 هیچ رد و یا نشانی از لاشه هواپیما رویت نشده است، گفت: تیم‌های امدادی در قالب تیم‌های 8 نفره به طور زمینی در رشته کوه‌های دنا در حال تجسس هستند.

قطعاتی از هواپیمای تهران- یا سوج دیده شد

نصرتی فرماندار سمیرم گفت: طبق اخبار موثقی که از سوی همکاران هواپیمایی آسمان دریافت شده قطعاتی از هواپیما در ارتفاعات 3600 متری مشاهده شده است اما از آنجا که امکان هلی‌برد در شرایط جوی بد کنونی وجود ندارد از فردا صبح به صورت دقیق در منطقه مورد جست‌وجو ادامه پیدا می‌کند.

نصرتی در میان مردم تجمع‌کننده در مقابل بخشداری دناکوه اظهار کرد: قبول داریم که صبح امروز تا زمان سوخت‌گیری هلی‌کوپترها و حرکت آنها وقفه‌ای اتفاق افتاد و در این مدت زمان کوتاه و مناسب برای جست‌وجوی هواپیمای سانحه دیده از دست رفت اما بنده به عنوان مسئول باید پاسخگوی شما مردم و نمایندگان باشم و وظیفه من پاسخگویی به شماست.

همچنین احمدی استاندار کهگیلویه و بویراحمد اعلام کرد: درست است که فرماندار سمیرم گفته است اشیائی از هواپیمای حادثه دیده، مشاهده شده است اما نمی‌توان به صورت 100 درصد تایید کرد که این اشیاء قطعاتی از هواپیمای سانحه دیده است.

احمدی استاندار کهگیلویه و بویراحمد، گفت: مختصات منطقه احتمالی سقوط هواپیمای تهران - یاسوج شرایط ویژه‌ای دارد، بر اساس اطلاعات هواپیمایی این منطقه به طول 90 کیلومتر، عرض 15 کیلومتر و ارتفاع 4400 متری باید مورد جستجو قرار بگیرد. بنابراین عملیات جستجو در این منطقه به دلیل توپوگرافی ویژه شرایط دشواری دارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار