کتاب درآمدی بر حوزه‌ها و دپارتمانهای ایران‌شناسی به اروپا، آمریکا و ژاپن رسید

تهران (پانا) - کتاب درآمدی بر حوزه‌ها و دپارتمانهای ایرانشناسی در اروپا، آمریکا و ژاپن نوشته عباس پناهی، عضو هیأت علمی گروه گیلانشناسی دانشگاه گیلان و با همکاری مریم شادمحمدی و فرشته رحمانی نژاد و به کوشش انتشارات دانشگاه گیلان منتشر شد.

کد مطلب: ۸۰۰۳۵۲
لینک کوتاه کپی شد
کتاب درآمدی بر حوزه‌ها و دپارتمانهای ایران‌شناسی  به اروپا، آمریکا و ژاپن رسید

کتاب حاضر یکی از جدیدترین و جامع ترین آثار پژوهشی در حوزه مطالعات ایرانشناسی است که با هدف بررسی مراکز، دپارتمان ها و مسائل مربوط به ایرانشناسی در کشورهای اروپایی، آمریکای شمالی و ژاپن مورد پژوهش قرار داده است.

کتاب حاضر آخرین یافته ها و وضعیت دپارتمانهای ایران شناسی را در این کشورها را بررسی کرده است. مبنای بررسی کتاب پیش رو، نخست کشورهای پیشتاز در حوزه شرق شناسی و ایرانشناسی نظیر انگلستان، فرانسه و آلمان قرار داده شده است و سپس سایر کشورهای اروپایی که سهمی شایسته در مطالعات ایرانشناسی دارند، مورد بررسی قرار گرفته است؛ زیرا از دوره رنسانس این کشورها با فرستادن سیاحان و مأموران خود، زمینه آشنایی دنیای غرب را با شرق نزدیک و ایران فراهم آوردند و سرانجام در سده نوزدهم میلادی با کشفیاتی که در حوزه تکنولوژی، کشف رمزهای خطوط و زبانهای باستانی انجام گرفت، زمینه رشد و گسترش شرقشناسی را فراهم آوردند. حاصل تلاشهای ایرانشناسان در حوزهها و مسائل گوناگون ایرانشناسی، نقش مؤثری در بازشناسی هویت ایرانی داشت و سبب رونق پژوهش در حوزههای فرهنگ و تمدن ایران از سوی پژوهشگران گردید.

نوشتار پیش رو «درآمدی بر حوزه ها و دپارتمانهای ایرانشناسی در اروپا، آمریکا و ژاپن» نامیده شده است؛ زیرا به جهت وسعت پژوهشهایی که ایرانشناسان در زمینه ایرانشناسی انجام داده اند، برای توضیح و تحلیل پژوهشهای آنان نیاز به مجموعه چند جلدی و دایرۀالمعارفی در این زمینه است.

از این رو نویسندگان با پژوهش و تحلیلی گذرا به بررسی اجمالی آخرین تحولاتی که در این زمینه انجام گرفته است، پرداخته اند. به عقیده مولفان کتاب حاضر برای دانشجویان و پژوهشگران حوزه ایرانشناسی که علاقه مند به ادامه تحصیل در مراکز ایران شناسی کشورهای یاده شده اند می تواند تصویری شفاف و دقیق از دانشگاه های مورد بررسی و دپارتمان های ایرانشناسی این کشورها در اختیارشان قرار داده و با این آشنایی با استادان و دپارتمان های یادشده ارتباط برقرار نموده و برای پذیرش در دپارتمان های فوق اقدام کنند.

یادآور می شود، کتاب مشتمل بر شش فصل و در مجموع 511 صفحه مورد پژوهش قرار گرفته است.

عناوین هریک از فصلهای کتاب به شرح زیر است:

فصل اول شرقشناسی و ایرانشناسی، فصل دوم پیشتازان شرقشناسی و ایرانشناسی در اروپای کهن، فصل سومجایگاه ایرانشناسی در سایر کشورهای اروپای غربی، فصل چهارم حوزههای ایرانشناسی در اروپای شرقی و ترکیه، فصل پنجم نقش روسیه و کشورهای حوزه قفقاز در ایرانشناسی، و فصل ششم حوزه ها و مراکز ایرانشناسی در آمریکای شمالی و ژاپن.

کتاب حاضر به جهت آنکه مطالب ارزشمندی در حوزههای مهم ایرانشناسی و شناخت ایرانشناسان این کشورها به دست میدهد میتواند منبعی مهم برای علاقهمندان و پژوهشگران ایرانشناسی در جهان و ایراندوستان باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار