تامین منابع لازم برای اجرای طرح‌های قطار شهری از محل فروش اوراق

تهران (پانا) - نمایندگان مردم در مجلس با تامین 50 درصد منابع لازم برای اجرای طرح‌های قطار شهری از محل فروش اوراق مالی موافقت کردند.

کد مطلب: ۸۰۰۲۰۱
لینک کوتاه کپی شد
تامین منابع لازم برای اجرای طرح‌های قطار شهری از محل فروش اوراق

به گزارش خانه ملت، نمایندگان در نشست علنی امروز (یکشنبه، 29 بهمن ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی جزئیات بخش هزینه‌ای لایحه بودجه سال 97، با بندهای (الف)، (ب)، (ج) و (د) تبصره 5 ماده واحده این لایحه موافقت کردند.

براساس بند (د) تبصره 5 لایحه مذکور؛ حداقل پنجاه‌ درصد (50%) از سقف اوراق موضوع این بند به طرحهای قطار شهری و حمل و نقل شهری اختصاص می‌یابد. تضمین بازپرداخت اصل و سود این اوراق برای اجرای طرحهای قطار شهری و حمل و نقل شهری و آلودگی هوا به نسبت پنجاه‌درصد (50%) دولت و پنجاه‌درصد (50%) شهرداری‌ها است و تضمین پنجاه‌درصد (50%) سهم دولت برعهده سازمان برنامه و بودجه کشور می‌باشد.

لازم به ذکر است در جریان بررسی این بند، نمایندگان با اضافه شدن عبارت "آلودگی هوا" بعد از عبارت "حمل و نقل شهری" با 146 رأی موافق، 4 رأِ مخالف و 6 رأی ممتنع از مجموع 238 نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.

همچنین بر اساس بند (الف) تبصره 5 لایحه مذکور؛ اجازه داده می‌شود در سال 1397 با رعایت قوانین و مقررات؛ شرکتهای دولتی و وابسته وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی و همچنین دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی و مؤسسات پژوهشی و پارکهای علم و فناوری با تصویب هیأت امنا تا سقف هفتاد هزار میلیارد (70.000.000.000.000)ریال اوراق مالی اسلامی ریالی برای اجرای طرحهای دارای توجیه فنی، اقتصادی، مالی و زیست محیطی خود که به‌تصویب شورای اقتصاد می‌رسد، با تضمین و بازپرداخت اصل و سود توسط خود، منتشر کنند.

همچنین در بند (ب) این تبصره آمده است؛ منابع واریزی به طرحهای تملک دارایی‌های سرمایه‌ای نیمه‌تمام و طرحهای ساماندهی دانشگاهها مندرج در پیوست شماره (1) و همچنین اعتبارات طرحهای تملک دارایی‌های سرمایه‌ای استانی این قانون اختصاص می‌یابد تا براساس موافقتنامـه متبادله با سازمان برنامه و بودجه کشور هزینــه شود. سود و هزینه‌های مربوط به انتشار اوراق مذکور در جدول شماره (9) این قانون پیش‌بینی و قابل پرداخت می‌باشد.

در بند (ج) تبصره 5 لایحه بودجه 97 نیز ذکر شده که؛ اوراق فروش‌نرفته طرحهای بندهای (الف) و (ب) این تبصره، در سقف مطالبات معوق طرح با تأیید رئیس دستگاه اجرائی، ذی‌حساب ذی‌ربط و سازمان برنامه و بـودجه کشـور قابل واگذاری به تمامی طلبکاران طرح (اعم از پیمانکاران، مشاوران، تأمین‌کنندگان تجهیزات و همچنین سایر هزینه‌های طرحها و پروژه‌ها از جمله تملک اراضی و تأدیه بدهی طرحهای ساماندهی دانشگاهها) است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار