دبیر همایش روانشناسی مدرسه: در جوامع پیشرو امتحان در مقطع ابتدایی ممنوع است

تهران (پانا) - دبیر همایش روانشناسی مدرسه یکی از شاخص‌های آموزش و پرورش در جوامع پیشرو را ممنوع بودن امتحان در مقطع ابتدایی عنوان کرد.

کد مطلب: ۷۱۳۳۲۲
لینک کوتاه کپی شد

فریبرز درتاج در آیین افتتاح چهارمین همایش ملی روانشناسی مدرسه با اشاره به عملکرد آموزش و پرورش در جوامع پیشرفته گفت: در این جوامع تاکید بر مقطع ابتدایی است یعنی باید امکانات هرچند اندک را به این مقطع بدهیم. در جوامع پیشرو معلمان ابتدایی مدرک کارشناسی ارشد دارند و درآمدشان هم تقریبا دوبرابر فارغ‌التحصیلانی است که در بخش صنعت مشغول به کار هستند.

وی افزود: همچنین در این جوامع دوره‌های ضمن خدمت به طور مستمر و حدودا صد ساعت در سال برای معلمان ابتدایی برگزار می‌شود.

وی با اشاره به نحوه ارزشیابی در مقطع ابتدایی در جوامع پیشرو گفت: معمولا در مقطع ابتدایی امتحان ممنوع است. علاوه بر آن بچه‌های تیزهوش و عادی در یک کلاس کنار هم درس می‌خوانند هرچند مکانیسم های تقویت تیزهوشان نیز دارند.

درتاج گفت: یکی از مشکلاتی که امتحانات مدارس تیزهوشان در کشورهایی شبیه ما دارد جداسازی دانش‌آموزان تیزهوش در پایان مقطع ابتدایی است درحالی که زمان جداسازی پیش از شروع دبستان و زمان اجرای طرح سنجش است.

وی با ذکر اینکه امروز آموزش و پرورش کشور دانمارک حتی آمریکا را پشت سر گذاشته است، گفت: شعار آنها این است: کمتر، بیشتر است؛ یعنی حضور کمتر معلم در کلاس، تمرکز کمتر در آموزش و پرورش و حجم کمتر کتاب‌های درسی منجر به کارایی بیشتر می‌شود.

وی در پایان با ابراز خرسندی از دو اقدام حذف آزمون های مدارس خاص در مقطع ابتدایی و ممانعت از ورود کتاب‌های کمک درسی به مدارس گفت: امیدوارم همچنان خبرهای خوبی از آموزش و پرورش کشور بشویم.

همایش ملی روانشناسی مدرسه امروز شنبه ۲۸ بهمن ۹۶ در دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران برگزار می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار