سفیر ایران در بریتانیا خبر داد: همکاری سازمان ميراث فرهنگي با بریتانیا برای ترمیم تابلوی فتحعلی شاه

تهران (پانا) - سفیر ایران در بریتانیا در یادداشتی در کانال تلگرامی خود از همکاری سازمان میراث فرهنگی کشورمان برای ترمیم یک تابلو اهدایی از فتحعلی شاه قاجار به سفارت بریتانیا در تهران که در حادثه اخیر این سفارتخانه آسیب دیده بود خبر داد.

کد مطلب: ۷۱۳۰۶۴
لینک کوتاه کپی شد

حمید بعیدی نژاد، سفیر کشورمان در بریتانیا در کانال تلگرامی خود نوشت:

«فتحعليشاه قاجار دومين پادشاه سلسله قاجار پس از نشستن بر تخت سلطنت بدلايل مختلف بسيار علاقمند بود كه خود را جوان، قدرتمند و مقتدر نشان بدهد و لذا بسيار به نقاشي از خود علاقه نشان مي داد. در دوره ي پادشاهي وي بدين ترتيب پرتره هاي بسياري از وي كشيده شدند كه كه در تمامي آنها پادشاه بعنوان فردي جوان و سرحال با ريشي بلند كه حتما نشان شجاعت و اقتدار بوده است تصوير شده است. وي دستور مي داد كه اين نقاشي ها در اتاقهاي كاخهاي سلطنتي نصب شوند و يا به رهبران خارجي و شخصيتهاي مهم سياسي هديه داده شوند.

از ميان اين پرتره ها در حال حاضر يكي در موزه ي ويكتوريا آلبرت در لندن وجود دارد كه در سالن مهم مربوط به اشياء ايران در بخش خاورميانه و جنوب آسيا در اين موزه قرار دارد.

يكي ديگر از اين پرتره ها نيز در دوره ي سلطنت وي به سفير وقت بریتانیا در ايران هديه داده شده بود كه از آنزمان در سفارت بریتانیا در تهران نگهداري ميشده است.

اين نقاشي توسط آقا احمد نقاش فرزند آقا نجف اصفهاني در سال ١٢٢٨ هجري قمري( سال ١٨٢٢ ميلادي) نقاشي شده است و قيمت فعلي آن بيش از يك ميليون پوند تخمين زده ميشود.

در حادثه اخير سفارت بریتانیا در تهران به اين تابلوي نقاشي آسيب وارد آمد. در سال جاري متخصصين هنري دو كشور طي چند دور مذاكره و چندين جلسه كارشناسي راههاي ترميم اين تابلوي نقاشي را مورد بررسي قرار داده و امكان مساعدت سازمان ميراث فرهنگي كشورمان براي كمك به ترميم اين تابلو فراهم گرديد. ترميم اين تابلو با توجه به قدمت دويست ساله رنگها و طراحي آن نياز به تخصص هنري ويژه اي دارد و با دقت و اختصاص وقت كافي صورت مي گيرد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار