در گفت‌وگو با پانا

ابهری، آسیب‌شناس: جداسازی دانش‌آموزان نخبه از دیگران نگاه طبقه‌بندی‌شده به فرزندان جامعه است

تهران(پانا) - مجید ابهری آسیب‌شناس اجتماعی با بیان اینکه ایجاد مدارس استعدادهای درخشان تبعیض در بین دانش‌آموزان بوده است، می‌گوید اگر دانش‌آموزان نخبه در مراکز آموزشی تحت آموزش‌های خاص با همکاری خانواده‌ها قرار بگیرند بهتر از جداسازی و آموزش آنان در مدارس جداگانه خواهد بود.

کد مطلب: ۷۱۳۰۱۱
لینک کوتاه کپی شد
ابهری، آسیب‌شناس: جداسازی دانش‌آموزان نخبه از دیگران نگاه طبقه‌بندی‌شده به فرزندان جامعه است

ابهری در گفت‌وگو با پانا درباره حذف آزمون‌های ورودی مدارس خاص گفت: رعایت نشدن عدالت در توزیع امکانات آموزشی یکی از مشکلات پیش روی نظام آموزشی کشور در طول 50 سال اخیر بوده است. از طرفی ایجاد مدارس غیرانتفاعی با امکانات سخت‌افزاری ممتاز و جذب دبیران باسابقه و مجرب، ایجاد مدارس استعدادهای درخشان و امثال آن گسترش تبعیض در بین دانش‌آموزان بوده است.

این آسیب‌شناس و رفتار‌شناس اجتماعی افزود: جداسازی دانش‌آموزان نخبه از سایر دانش‌آموزان، نگاه طبقه‌بندی شده به فرزندان جامعه است چرا که تمامی نوجوانان و جوانان کشور دارای استعدادهایی در ابعاد متفاوت هستند. یک نفر در ریاضی، دیگری در نقاشی، ورزش یا هنر استعداد قابل توجهی دارد که خانواده‌ها و نظام آموزشی موظف به کشف و تقویت این استعدادها هستند.

وی ادامه داد: بسیاری از کشورهای پیشرفته در سطوح دبستان، ورزشکاران را انتخاب و در همان مکان تحت آموزش‌های ویژه قرار می‌دهند اما این گروه از دانش‌آموزان نیز به جای جداسازی و رفتن به مدارس خاص، در همان مدارستحصیل می‌کنند چراکه از نگاه رفتارشناسی حضور آنها در کلاس و مدرسه باعث ایجاد رقابت و تشویق دیگران به پیشرفت در امور تحصیلی است.

ابهری در ادامه با بیان اینکه با آزمون نمی‌توان درخشان بودن استعداد دانش‌آموز را تعیین کرد، گفت: بسیاری از افراد هنگام امتحان دچار اضطراب و استرس می‌شوند و قادر به پاسخگویی و عبور از آزمون نخواهند بود در حالی که در حالت عادی همان نکات را بسیار خوب می‌دانند.

این آسیب شناس با تأکید بر اینکه ایجاد نشاط در مدارس با توزیع عادلانه امکانات آموزشی مقدور خواهد بود، اظهار کرد: این کار موجب می‌شود احساس حقارت در فرزندان جامعه از بین برود. فراموش نکنیم که در بسیاری از موارد دانش‌آموزان از نابرابریافسرده می‌شوند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار