فیلم دوزخ در فرهنگسرای اندیشه بررسی شد

تهران (پانا) - فیلم دوزخ، ساخته ران هاوارد، محصول 2016، سه شنبه 24بهمن ماه در فرهنگسرای اندیشه پخش شد و با حضور منتقدان مورد تحلیل قرار گرفت.

کد مطلب: ۷۱۲۶۱۷
لینک کوتاه کپی شد
به گزارش فرهنگسرای اندیشه، در این جلسه، محمدرضا مقدسیان، مجری منتقد بیان کرد که هر داستان مذهبی که دستمایه یک اثر هنری قرار می گیرد، باید دراماتیزه شود و ممکن است باورهای متعارف تضاد داشته باشد. سعید هاشم زاده، منتقد، در مورد فیلم،که اقتباسی از کتابی به همین نام نوشته دن براون است، گفت: دن براون بیان کرده که عاشق داستان های پلیسی است اما چون به تاریخ هنر تعلق خاطردارد، مایل است این موضوع را در داستان هایش وارد کند.
مقدسیان: موضوع این است که باید ببینیم آیا فیلم اقتباس وفادارانه ای هست یا نه.
هاشم زاه: زمانی که رمز داوینچی ساخته شد، که کاملا منطبق بر رمان است، در افتتاحیه 77 میلیون دلار فروش کرد اما کتاب دن براون در فیلم دوزخ اثرکمرنگی دارد و باعث پایین آمدن فروش کتاب می شود. این علاقه ران هاوارد به اکشن و تریلر است که سینما ایجاد می کند و نه مسئله دن براون.
مقدسیان: موافق نیستم. کم شدن فروش کتاب را نمی توانم زیرسئوال ببرم اما چون اقتباس منطبق نیست، نمی تواند دلیل کم شدن فروش باشد.
هاشم زاده: این سئوال مطرح می شود که آیا دیدن این فیلم به تنهایی کافی است یا دو قسمت قبلی را باید دید؟ به خاطر شخصیت تام هنکس، مهم است که فیلم های قبلی را دیده باشیم. نکته دوم این است که یک نماد شناس که در فیلم رمز داوینچی نقطه اتکای فیلم است، دردوزخ به یک ایندیانا جونز تبدیل می شود و از اصالت کارکتر کم می شود.
مقدسیان:من فرض می کنم که یک اثر مستقل را می بینیم. ارتباط فیلم با کتاب چطور است؟
هاشم زاده: دن براون می گوید دانته در کتاب خود، کمدی الهی، جهان را با تاکیدی که بر طبقات دوزخ دارد، بر پایه گناه های مختلف دوباره اختراع می کند. این یک مفهوم کلی است که دن براون می گوید جهانی که ممکن است به یک جهنم تبدیل شود را تعریف کنم اما این گناه ها معاصرتر هستند و از طریق یک زیست شناس آینده نگر و نمادشناس متکی بر تاریخ پیش می رود.
مقدسیان: اگر فیلم از کتاب مستقل است، می شود این نگاه را در نظر گرفت؟ فیلم دوزخ را می شود تا حد زیادی به فیلم های آخرالزمانی وصل کرد که بشر به واسطه حضور بشر تهدید می شود و بعد نجات پیدا می کند. موافق هستی؟
هاشم زاده: بعد از جنگ جهانی دوم که تاکیدات آخرالزمانی در همه فیلم ها به خصوص تریلرها دیده شد، بله. مثلا برتری نژادی هیتلر که از اسپنسر و نیچه گرفته شد و منجر به شکل گیری فاشیسم و نازیسم شد، این جور نگاه های آخرالزمانی دیده می شود.
مقدسیان: اتفاق عجیبی که در فیلمنامه دوزخ می افتد این است که مجموعه ای از اتفاقات پیچ در پیچ رخ می دهند تا بازیگر هندی بخواهد به سادگی گره گشایی کند که باعث می شود وقتی من برای بار دوم فیلم را ببینم، احساس کنم که به شعورم توهین می شود. اگر فیلم علمی تخیلی هم بود، می توانستم بپذیرم که چنین اتفاقی می افتد.
هاشم زاده: در فیلم ذهن زیبا، ساخته ران هاوارد، یک بچه و یک گنگستر را داریم که تا نیمه های فیلم فکر می کنیم واقعی هستند اما آنجا چگونگی پرداخت درام است که این موضوع را به ما می قبولاند. وقتی نقطه نظر قهرمان نسبت به پدیده ها را درست نداشته باشیم، چنین اتفاقی می افتد و عنصر غافلگیری به خوبی کار نمی کند.
در ادامه، حاضر به طرح سئوالات خود در مورد فیلم پرداختند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار