کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی در گفت‌وگو با پانا

تنبیه بیش از حد کودکان عوارض منفی دارد

ارومیه (پانا) - کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی آسیب‌های جسمی رفتاری و بروز مشكلات روانپزشكی مانند افسردگی و رفتارهای ضد اجتماعی را از عوارض تنبیه بیش از حد كودك عنوان كرد.

کد مطلب: ۷۱۱۹۵۸
لینک کوتاه کپی شد

شهریار رستمی در گفت‌وگو با خبرنگار پانا اظهار داشت: گاهی اوقات کودکان رفتاری را انجام می دهند که باید تنبیه شوند ، اما تنبیه کلامی باید به صورتی باشد که تاثیر بدی در روحیه کودک به جا نگذارد.

وی افزود: در تربیت كودك بعضی از خانواده‌ها آزادی كامل و مطلق را به نفع كودك می‌دانند ولی برخی دیگر سیستم استبدادی و قوانین زیاد و خشك بر كودك تحمیل می‌كنند كه هر دو روش اشتباه است.

رستمی هدف از تنبیه را اصلاح، آگاهی دادن و هدایت كردن عنوان و اضافه كرد: هیچ وقت تنبیه به معنای خشم خود را فروشاندن، تحقیر كردن و اذیت و آزار طرف مقابل نیست و هرجا والدین احساس می‌كنند خود را تخلیه كرده و خشم خود را فرو می‌نشانند، این عمل به معنای تنبیه نیست.

کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی تصریح کرد: تنبیه فیزیكی نباید باعث درد و آسیب به كودك شود و هدف از این تنبیه آن است كه پدر و مادر با این روش ناراحتی خود را از رفتار كودك نشان دهند.

کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی آسیب جسمی، افزایش خشونت، پرخاشگری و لجاجت،‌ افت تحصیلی و همچنین تا حدودی کاهش بهره هوشی و احتمال بروز مشكلات روانپزشكی مانند افسردگی، و رفتارهای ضد اجتماعی را از عوارض تنبیه بیش از حد كودك عنوان كرد.

وی در پایان گفت: تنبیه باید كاملا متناسب با رفتار كودك باشد و نباید برای رفتاری كه خیلی بد نیست تنبیه بدی در نظر بگیریم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار