معاون آموزش ابتدایی: نکته اساسی طرح مدرسه کارآمد حذف روش سنتی ارزشیابی دانش‌آموزان است

تهران (پانا) - معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش در آیین رونمایی از طرح مدرسه کارآمد (توانمندساز) در سالن اجتماعات اداره کل آذربایجان شرقی، بر موثر بودن اجرای این طرح تاکید کرد.

کد مطلب: ۷۱۱۸۵۴
لینک کوتاه کپی شد
به گزارش معاونت آموزش ابتدایی آموزش و پرورش، رضوان حکیم‌زاده در خصوص اهمیت راهبران آموزشی در دستگاه تعلیم و تربیت گفت: امسال در کشور سی هزار و ۸۰۰ دانش‌آموز بازمانده از تحصیل با کمک راهبران آموزشی برای ادامه تحصیل به مدارس بازگشتند.
حکیم‌زاده افزود: طرح مدرسه کارآمد به جای نیازسنجی بلندمدت به دنبال نیازسنجی به‌روز بوده و اعتماد به معلم و مدیر را سرلوحه کارخود قرار داده است.
معاون وزیر آموزش وپرورش ادامه داد: در طرح مدرسه کارآمد هر معلم به عنوان یک مدرسه خوب فرض شده است و توانمندسازی معلمان با دادن نقش‌های مختلف به آنان محقق می‌شود.
حکیم‌زاده طرح کارآمد را یک جریان فعال مدرسه محور برشمرد و افزود: نکته اساسی در این طرح حذف ارزشیابی سنتی و استفاده از روش‌های مختلف گزارش دهی برای ارزشیابی دانش‌آموزان است.
تصمیم وزیر آموزش و پرورش در حذف آزمون خردمندانه بود
وی اظهار کرد: تصمیم درست و خردمندانه وزیر آموزش و پرورش در حذف آزمونها باعث شعف و شادی همه آحاد مردم شده و مجموعه معاونت آموزش ابتدایی از تصمیم مقام عالی وزارت حمایت می‌کند.
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش وپرورش تأکید کرد: فضاسازی‌هایی که این روزها علیه ممنوعیت برگزاری آزمون در دبستان‌ها صورت می‌گیرد، منویات تربیتی ندارد بلکه نیات سودجویانه دارد.
وی در ادامه اظهار کرد: وجود آزمون‌ها و کتاب‌های کمک آموزشی برای دانش‌آموزان استرس ایجاد می‌کند و رویکرد مجموعه شورای عالی آموزش و پرورش حذف آنها از فرآیند آموزش دوره ابتدایی است.
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: همه اهداف متعالي در سند تحول، تحت تاثير جريان آزمون‌ها قرار گرفته بود و مدارس برای آمادگي دانش‌آموزان حتي از پايه هاي اول و دوم دبستان به سمتي مي رفتند كه دانش‌آموزان را براي چنين آزمون‌هايي آماده كنند. هدف تعليم و تربيت به چند تست تقليل يافته بود تا كودكان برچسب تيزهوشي بخورند و اين جريان، تعليم و تربيت را در دوره ابتدايي تعطيل كرده بود.
حکیم‌زاده افزود: برگزاري آزمون‌هاي تيزهوشان و مدارس نمونه در پايه هفتم باعث شده بود تا مدارس دوره ابتدايي به جاي افزايش تمركز بر تعليم و تربيت، محور بودن بحث تربيت و پرورش و يادگيري مهارت‌هاي دانش‌آموزان، همه انرژي خودشان را صرف قبولي و رتبه‌آوري دانش‌آموزان در چنين آزمون‌هايي كنند و در چنين فضايي صحبت از تربيت، خلاقيت و ... بي‌معنا مي‌شود.
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش وپرورش خاطر نشان کرد: یکی از رویکردهای اساسی معاونت ابتدایی، تاکید به قرآن به عنوان مبنای اصلی تربیت و بهترین کتاب درس برای زندگی بشری است.
این مقام مسئول در وزارت آموزش وپرورش با اشاره به اینکه تربیت یک جریان آزاد است تصریح کرد: یکی از اصول ما تاکید بر اراده آزاد انسان و پرهیز از اجبار است.
حکیم‌زاده با بیان اینکه در آیات بسیاری واژه رحمت آمده است، افزود: تشویق، رحمت و بخشش، اصالت دادن به کار جمعی و مشارکت از اصول‌های اساسی حوزه معاونت آموزش ابتدایی است.
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش وپرورش اظهار کرد: مدرسه باید به مکانی برای ابراز وجود تمام دانش‌آموزان باشد و درکارهای پرورشی وآموزشی از استعداد تمام دانش‌آموزان استفاده شود.
در پایان این مراسم معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش وپرورش استان از طرح مدرسه کارآمد (توانمندساز) رونمایی کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار