بررسی پیامدهای پیش‌فروش جدید سکه

تحلیلگر بازار سرمایه:‌ چشم‌اندازی برای کاهش قیمت طلا وجود ندارد

تهران (پانا) - بانک مرکزی از فردا مرحله دوم پیش فروش سکه را آغاز می‌کند تصمیمی که می‌تواند التهابات موجود در بازار طلا را کاهش دهد اما آنگونه که یک تحلیلگر بازار سرمایه می‌گوید مهمترین عامل در گرانی طلا، نرخ ارز است که با توجه به شرایط بازار چشم‌اندازی برای کاهش آن وجود ندارد.

کد مطلب: ۷۰۹۶۵۶
لینک کوتاه کپی شد

مسعود رحیمی، مدیرکل ریالی و نشر بانک مرکزی از آغاز پیش فروش سکه بهار آزادی از فردا خبر داده است. به گفته او تحویل این سکه ها شش ماه تا یکساله خواهد بود. رحیمی می‌گوید با توجه به افزایش نرخ سکه از پاییز امسال، انتقادهایی به بانک مرکزی وارد بود که چرا دخالت نمی‌کند، بر این اساس ٢٠٠ هزار تومان حباب برای سکه متصور بود و به همین دلیل حراج سکه در بانک کارگشایی صورت گرفت و حباب سکه تا حدود زیادی تخلیه شد، اکنون نیز از روز سه‌شنبه پیش فروش سکه آغاز می‌شود.

مدیرکل ریالی و نشر بانک مرکزی افزود: ١٣١٢ شعبه بانک ملی پیش فروش را انجام خواهند داد و پیش خرید برای افراد حقیقی بالای ١٨ سال وجود دارد و مبلغ یک میلیون تومان اخذ و شش ماهه و یکساله نیز تحویل می‌شود. بهای سکه در زمان تحویل نیز نرخ روز سکه با تخفیف ٩درصدی برای خرید یکساله و ٤ درصدی برای خرید شش ماهه بوده است.

امیرحسین شریعتی تحلیلگر بازارسرمایه در گفت‌وگو با پانا در پاسخ به این پرسش که براساس چه نیازسنجی این پیش فروش صورت می گیرد، تصریح کرد: در شرایطی که اکنون وجود دارد التهاباتی در بازار دیده می‌شود. نرخ ارز در معاملات روز گذشته تا حدود 4 هزار و 800 تومان نیز بالا رفت که این موضوع به التهاب موجود در بازار افزوده است.

این تحلیلگر بازار سرمایه عنوان کرد:‌ قیمت سکه در بازار برآیند چند شاخص است که از جمله آنها نرخ ارز، کارمزد ضرب سکه و تقاضای بازار است. وزن هر اونس جهانی 31.1 گرم است. بنابراین برای تعیین قیمت سکه، قیمت هر اونس جهانی طلا در نرخ دلار ضرب شده و بر وزن اونس که 31.1 گرم است تقسیم می شود و در 916 هزارم ضرب می شود.

وی ادامه داد:‌ عیار سکه طلا 22 است و به همین دلیل در 916 هزارم ضرب می‌شود. برای تعیین طلای 18 عیار نیز در 750هزارم و برای ضرب سکه نیز در 5 هزارم «حق ضرب » ضرب می‌شود.

مردم خریدهای خود را براساس انتظارات تورمی انجام می‌دهند

شریعتی خاطرنشان کرد:‌ چند عامل موجب گرانی سکه در بازار شده است؛ یکی از دلایل، افزایش تقاضاست و به طور معمول در شرایط گرانی و افزایش قیمت‌ها مردم تمایل و هیجان بیشتری برای خرید دارند به این دلیل که مردم انتظارات خود را براساس تورم تنظیم می‌کنند و صرفه قیمتی حاصل از تورم درآمدی را به زندگی ما اضافه می‌کند که به نظر عامه مردم موجب افزایش درآمد زندگی می‌شود.

وی اضافه کرد:‌ حتی کارخانجات نیز براساس سیاست انتظار تورمی به تولید پرداخته‌اند به همین دلیل با کنترلی که دولت بر نرخ تورم در ماههای گذشته داشته است بسیاری از کارخانجات دچار ورشکستی یا عدم ورود نقدینگی شده‌اند به این دلیل که دارایی که داشته‌اند با افزایش قیمت چندانی مواجه نشده است تا با تجدید ارزیابی، خود را سودآور نشان دهند.

تحلیلگر بازار سرمایه عنوان کرد:‌ در وضعیتی که به وجود آمده بانک مرکزی در تلاش است تا با عرضه سکه موجب ایجاد تعادل و جلوگیری از بروز هیجانات بیشتر در بازار شود. بانک مرکزی اعلام کرده که محدودیتی در خرید سکه وجود ندارد و ظرف شش ماه تا یک سال این سکه ها را تحویل می‌دهد که به نظر می رسد بانک مرکزی به دنبال تنظیم بازار است.

شریعتی تصریح کرد:‌ در سال 1931 دلار یک پول واسطی برای تسویه حسابهای تجاری در جهان بود و اغلب مبادلات و تسویه حسابها با دلار صورت می گرفت و یکی از دلایلی که مردم به این ارز اتکا داشتند این بود که درهمان سال‌ها پشتوانه دلار طلا بوده است.

وی اظهار کرد:‌ در آن سالها هر کسی می‌توانست 31 دلار پرداخت و یک اونس طلا دریافت کند اما در سالهای پس از آن طلا بسیارگرانتر شده و نرخ این فلز به نحو قابل توجهی افزایش یافته است.

ارزش دلار هر سال ضعیف تر شده است

شریعتی خاطرنشان کرد:‌ قیمت هر اونس طلا در سال 1931 حدود 31 دلار بوده است اما اکنون به 360 دلار افزایش یافته است این بدان معناست که تفاوت فاحشی میان نرخ دلار و بهای طلا به وجود آمده است و دلار هر سال ضعیف و ضعیف تر شده است و طلا طی 86 سال گرانتر و ارزشمندتر شده است.

وی با بیان اینکه در سال 2017 نرخ دلار در مقابل نرخ طلا حدود 10 درصد با کاهش قیمت مواجه شده است، اظهار کرد: طلا به کاهش قیمت دلار واکنش نشان می‌دهد و این موضوع در کنار نابسامانی های اقتصادی در داخل کشور موجب شده است تا این بازار التهابات بیشتری را تجربه کند.

ارز حاصل از فروش نفت از آبان امسال با دشواری‌های بیشتری برای ورود به کشور همراه است

تحلیلگر بازار سرمایه عنوان کرد:‌ با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال دولت تنها درحد بودجه جاری قادر به فعالیت است و بودجه چندانی به طرحهای عمرانی تخصیص پیدا نمی کند و از 11 آبان سال جاری نیز به دلیل اجرای قانون کاتسا پول فروش نفت قادر به وارد شدن به کشور نیست.

وی افزود: قانون کاتسا قانونی است که کشور امریکا را از بحثهای تهدید آمیز مصون می‌کند و کشورهایی که با امریکا متعهد هستند ملزم به اجرای قوانین سختگیرانه‌ای هستند به همین دلیل پول فروش نفت به سختی وارد کشور می‌شود.

تقاضای خرید ارز به دلیل سفرهای نوروزی افزایش یافته است

شریعتی تصریح کرد:‌ با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال تقاضا برای ارزی که مورد نیاز سفرهاست افزایش می‌یابد و به طور معمول در ایران از چندین هفته مانده به پایان سال مردم ارز مسافرتی مورد نیاز خود را تهیه می‌کنند و افزایش نرخ ارز موجب افزایش نرخ طلا شده است.

وی عنوان کرد: مجموعه این عوامل موجب شده تا بانک مرکزی با استفاده از کارگزاری بانک ملی مبحثی تحت عنوان پیش فروش نامحدود سکه را مطرح کند تا بتواند التهابات بازار را کاهش دهد.

بازار سکه حباب ندارد

شریعتی خاطرنشان کرد: حباب موجود در بازار سکه اندک است و با محاسبه اونس در نرخ دلار آزاد تقسیم بر وزن اونس که 31.1 گرم است در 916 هزارم و ضرب در نرخ ضرب سکه که 5 هزارم است می توان رقم واقعی سکه را محاسبه کرد و می توان گفت که نرخ آن حباب ندارد بلکه نوسانات بازار است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار