معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش:

عدالت آموزشی فرصتهای برابر یاددهی یادگیری است/روند اجرای برنامه های دوره ابتدایی درهرمزگان مطلوب است

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: عدالت آموزشی در گام اول صرف رسیدن به آموزش است اما اصل این مهم در ایجاد فرصت های برابر یاددهی یادگیری از نظر کیفی در معلم، فضا و برنامه آموزشی تعریف می شود.

کد مطلب: ۷۰۹۶۰۲
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا هرمزگان، دکتر رضوان حکیم زاده در همایش روسای ادارات آموزش و پرورش استان هرمزگان افزود: یکی از چالش های عدالت آموزشی ایجاد تنوع در نوع مدارس است که این رویکرد از مفهوم عدالت آموزشی به دور است چرا که اصل عدالت اموزشی همان فرصت های برابر یاددهی یادگیری برای همه دانش آموزان کشور است.

وی تصریح کرد: سیاست این معاونت نخبه پروری و حضور دانش آموزان در مدارس خاص از جمله تیزهوشان نیست چرا که تفکیک دانش آموزان باعث مشکلات روحی در هر دو گروه دانش آموزان عادی و تیزهوش می شود.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد: تنوع مدارس باعث می شود اعتماد به نفس دانش آموزان از بین برود و این موضوع نابرابری های جدی را بر نظام آموزشی تحمیل می کند.

این مسوول در ادامه با اشاره به راهبردهای معاونت آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش برای این دوره ی تحصیلی، خاطرنشان کرد: آنچه به عنوان مبنا در این راستا هدفگذاری شده است تاکید بر کتاب آسمانی قرآن به عنوان کتاب درس زندگی و منبع اصلی در تربیت است.

حکیم زاده ادامه داد: در اجرای این راهبرد به دنبال تربیت رحمانی مبتنی بر قرآن هستیم چرا که در این رویکرد تربیتی اخلاق مداری اولین الزام است که باید مورد توجه جدی مدیران و معلمان باشد.

وی ادامه داد: به رسمیت شناختن اراده آزاد انسان در جریان تربیت از دیگر اصول آموزشی در دوره ابتدایی است و به جای نخبه پروری معتقدیم دانش آموزان باید در کنار هم محتوای نظام آموزشی تربیتی را فرا بگیرند.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش همچنین گفت: به رسمیت شناختن دوران کودکی و اقتضائات آن از دیگر اصولی است که در سیاست های اجرایی دوره ابتدایی مورد تاکید است.

این مسوول با تاکید بر اینکه گام اول برای بهبود فرآیند تعلیم و تربیت از کلاس درس باید آغاز شود، بیان داشت: در این راستا گام اول در کیفیت بخشی به اصل آموزش نیز تامین معلم ماهر برای کلاس درس است.

وی با اشاره به اینکه ارزشیابی توصیفی یک ایده مترقی است، اظهار کرد: این ایده الزامات خاص خود را دارد و با وجود اینکه فلسفه ذاتی آن یک ایده مترقی است اما در عمل به صورت کاملاً علمی اجرا نشده که در حال آسیب شناسی و اصلاح آن هستیم.

حکیم زاده در ادامه هدف از جشنواره جابربن حیان را ایجاد خلاقیت برای دانش‌آموزان دوره ابتدایی بیان کرد و گفت: در عین حال باید مراقب بود این طرح به برخی آسیب ها از جمله نگرش تجاری دچار نشود که برخی در قبال پرداخت پول اقدام به ارائه کار به دانش آموزان می کنند که این آفت در پایان نامه های دانشجویی نیز رواج گسترده دارد.

وی در ادامه با بیان اینکه طرح راهبران آموزشی طرح ارزشمندی در نظام آموزشی است خاطر نشان کرد: اثربخشی در این طرح به این معنی است که به همت راهبران آموزشی بیش از ۳۰ هزار دانش آموز بازمانده از تحصیل به چرخه آموزش برگشتند.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در پایان با بیان اینکه روند اجرای برنامه های وزارتی و کیفیت امور آموزشی تربیتی در مدارس هرمزگان مطلوب بود، یادآور شد: جای بسی خرسندی است که وقتی در مدارس بندرعباس بازدید داشتم کیفیت آموزش با مدارس مناطق برخوردار کشور از جمله تهران برابری می کرد و این به معنی توسعه یافتگی آموزش و پرورش این استان است.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در سفر یک روزه به استان هرمزگان به همراه سیفی مدیرکل عشایری و امور مناطق کمترتوسعه یافته وزارت آموزش و پرورش، دانش هاشمی پور مدیرکل آموزش و پرورش و هیات همراه پس از ادای احترام به مقام شامخ شهدا در بهشت زهرای بندرعباس، از نمایشگاه پژوهشی دانش آموزان و همچنین مدارس نواحی یک و دو بندرعباس بازدید کرد.

دیدار با استاندار هرمزگان، شرکت در همایش روسای ادارات آموزش و پرورش سراسر استان و نشست تخصصی با کادر آموزش ابتدایی از دیگر برنامه های دکتر حکیم زاده در سفر به هرمزگان بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار